Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie


NPCF Goed patiëntschap eenzijdig

12 februari 2008

Het vandaag verschenen RVZ-signalement over goed patiëntschap roept bij de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) gemengde gevoelens op.

Volgens adjunct-directeur Atie Schipaanboord is het goed dat er gekeken wordt naar de relatie tussen de patiënt en de zorgverlener. De nadruk zou daarbij moeten liggen op de wijze waarop de patiënt ondersteund kan worden in het nemen van zijn verantwoordelijkheden. Volgens Schipaanboord verengt de discussie zich teveel tot het verbale en agressieve gedrag van sommige patiënten.

"Natuurlijk mag van een patiënt verwacht worden dat hij zich behoorlijk gedraagt, zijn rekeningen betaalt en meewerkt aan een goede behandeling. Het RVZ-advies gaat uit van algemeen geldende omstandigheden maar biedt geen oplossing voor mensen die, door welke omstandigheden dan ook, buiten de boot vallen. Het advies is van toepassing voor goed opgeleide, mondige mensen met een redelijk inkomen. Maar lang niet iedereen verkeert in die situatie. Het advies gaat er vanuit alsof dé patiënt zou bestaan. Sancties richting patiënt is wel het laatste middel waaraan je moet denken. Wij hadden liever gezien dat in het signalement meer aandacht werd geschonken aan de rol die de zorgverlener moet vervullen om goed patiëntschap te bevorderen."

De NPCF wijst op het belang van toegankelijke en begrijpelijke informatie. Bijvoorbeeld bij therapietrouw en het op juiste wijze gebruiken van medicijnen, is dat van wezenlijk belang. Artsen en apothekers spelen daarin een grote rol. De verantwoordelijkheid eenzijdig bij de patiënt leggen is volgens Schipaanboord een verkeerde keuze. "Kijk alleen maar eens naar de leesbaarheid van bijsluiters. Voor grote groepen mensen zijn die volstrekt onbegrijpelijk. En dan gaat men er ook nog eens vanuit dat alle inwoners van dit land het Nederlands meester zijn."

Ook in de zorg ziet de NPCF dat men steeds meer alles in regeltjes wil vervatten, terwijl het kenmerk van zorg nu juist maatwerk is. "Zeker in de relatie tussen zorgverlener en patiënt zou dat het primaire aandachtsgebied moeten zijn."