Gemeente Ede

nummer 21 / Ede, 12 februari 2008

4 % uitkeringsgerechtigden fraudeert
Sociale Recherche constateert binnen de WERV voor ruim 1 miljoen aan fraude

Ongeveer één op de 25 mensen met een Wwb-uitkering in de gemeenten Ede, Wageningen, Veenendaal en Rhenen is betrapt op bijstandsfraude. Het gemiddelde fraudebedrag is ongeveer 9000.

fraude
De Sociale Recherche van de gemeente Ede werkte in 2007 ook voor de andere WERV-gemeenten Wageningen, Veenendaal en Rhenen. In totaal heeft de sociale recherche in de vier gemeenten 133 fraudezaken afgerond. In totaal werd voor een bedrag van 1.189.961,00 aan fraude geconstateerd. In de vier gemeenten waren in dat jaar ongeveer 3200 klanten met een Wwb-uitkering.
In de gemeente Ede zelf hebben de sociaal rechercheurs 57 fraudezaken afgerond. Het totale fraudebedrag in Ede bedroeg 527.972, gemiddeld ruim 9000 per fraudezaak. Het totaal aantal klanten bedroeg in de gemeente Ede in 2007 ongeveer 1400.
De meeste van deze fraudezaken komen voort uit het verzwijgen van witte en zwarte inkomsten (autohandel en bedrijfsmatige verkoop via internet), verzwegen vermogen (onroerend goed in Nederland en het buitenland en verzwegen bankrekeningen) en samenwoningfraude. Als er fraude geconstateerd wordt, vordert de gemeente het ten onrechte uitgekeerde bedrag altijd terug. Ligt het fraudebedrag boven de 6000, dan maken de sociaal rechercheurs proces verbaal op en wordt de zaak overgedragen aan het Openbaar Ministerie. In de WERV-gemeenten gebeurde dat in 2007 54 maal, waarvan 26 maal in Ede. Het Openbaar Ministerie beslist of er strafvervolging ingezet wordt.

Preventie
De gemeente Ede vindt het bestrijden van fraude belangrijk, maar het voorkómen van fraude nog belangrijker. De fraudepreventiemedewerkers van de gemeente Ede zijn in 2007 257 keer op huisbezoek geweest. Dit leidde in:

* 50 (19,5 %) gevallen tot een afwijzing of beëindiging van de uitkering;


* 19 (7,4%) gevallen tot een aanpassing (in positieve of in negatieve zin) van de uitkering;


* 188 (73,2%) gevallen tot het toekennen of voortzetten van de uitkering.

Huisbezoek vindt vooral plaats als de medewerkers het vermoeden hebben dat er met de aanvraag of de uitkering iets niet helemaal in orde is.

Daarnaast werden door middel van themacontroles 87 cliënten onderzocht. Themacontroles zijn bijvoorbeeld controles van alle uitkeringsgerechtigden met een opvallend laag watergebruik (wat duidt op mogelijk samenwonen) of controles naar aanleiding van signalen van de belastingdienst. Dit leidde in:

* 8 (9,2%) gevallen tot een beëindiging van de uitkering


* 1 (1,1 %) geval tot een aanpassing van de uitkering;


* 78 ( 89,7%) gevallen tot het voortzetten van de uitkering.
---