Gemeente Ede

nummer 030 / Ede, 12 februari 2008

zowel bij autochtone als bij allochtone leerlingen Gemeente Ede bestrijdt taalachterstanden

Op 1 augustus 2010 moeten 20 % méér kinderen met een taalachterstand aan de programmas voor vroeg- en voorschoolde educatie (VVE) deelnemen dan op 1 augustus 2006.

Het beleid voor kinderen met een onderwijsachterstand ligt vast in het landelijke onderwijsachterstandenbeleid. Dit beleid is er op gericht taalachterstanden zo vroeg mogelijk en zo effectief mogelijk aan te pakken. Ook in Ede zijn nog altijd veel kinderen van zowel autochtone als allochtone kinderen met een te grote taalachterstand. De gemeente Ede richt zich niet alleen op leerlingen met laagopgeleide ouders. De doelgroep is uitgebreid met de kinderen die naar de reguliere peuterspeelzaal/voorschool in de buitendorpen gaan. In een aantal buitendorpen worden steeds vaker voorscholen opgericht die zich in de basisschool bevinden. Deze voldoen nog niet aan alle voorwaarden voor vroeg- en voorschoolse educatie (zoals deelname van drie dagdelen per week), maar zijn wel belangrijk voor de (taal-) ontwikkeling van de kinderen.
Bovendien richt de gemeente zich ook op kinderen die door Welstede, de scholenconsulent/onderwijsvoorlichters, Kruiswerk West Veluwe (consultatiebureau), en andere instellingen naar VVE-programmas worden doorverwezen omdat er achterstanden zijn in de ontwikkeling.

Speerpunten
Het onderwijsachterstandenbeleid van de gemeente Ede kent een aantal speerpunten:

* Voor- en vroegschoolse educatie: De gemeente is verantwoordelijk voor vve voor kinderen van 2 en 3 jaar. Op diverse peuterspeelzalen wordt met een VVE programma zoals Pyramide.gewerkt. De basisscholen zijn verantwoordelijk voor het vroegschoolse deel.


* Schakelklassen: Gedurende schooljaar 2007-2008 is er een voltijd schakelklas bij de Johannes Calvijnschool te Ederveen en twee deeltijdschakelklassen bij de openbare basisscholen De Zuiderpoort en t Palet.


* Scholenconsulent/spreidingsbeleid; In Ede wordt gestreefd naar een evenredige spreiding van autochtone en allochtone leerlingen op de basisscholen;


* Overige activiteiten: Op diverse basisscholen zijn er activiteiten die niet behoren tot VVE-programmas maar daar wel een direct verband mee hebben. Aan deze projecten neemt met name de moeilijk te bereiken doelgroep van peuters uit de buitendorpen deel. Het gaat hier bijvoorbeeld om een prentenboekenbibliotheek waarbij ouders worden gestimuleerd om hun kinderen voor te lezen.
---