Beantwoording vragen van het lid Ten Broeke over de voortgangsrapportage Europees Parlement over de toetredingsonderhandelingen met Kroatië (http://www.minbuza.nl:80/nl/actueel/brievenparlement,2008/02/Beantwoording-vragen-van-het-lid-Ten-Broeke-over-d.html) 12-02-2008 |
De minister van Buitenlandse Zaken,
Drs. M.J.M. Verhagen
De staatssecretaris voor Europese Zaken,
Drs. F.C.G.M. Timmermans
Antwoorden van de heer Verhagen, minister van
Buitenlandse Zaken en de heer Timmermans, staatssecretaris voor Europese
Zaken, op vragen van het lid
Ten Broeke (VVD) over
de voortgangsrapportage Europees Parlement over de
toetredingsonderhandelingen met Kroatië.
Vraag 1
Bent u bekend met het laatste rapport van de Oostenrijkse Europarlementariër
Hannes Swoboda over de toetredingsonderhandelingen met kandidaat-lidstaat
Kroatië waarin hij spreekt over het idealiter afronden van de
toetredingsonderhandelingen met Kroatië in 2009 en vervolgens daarbij 2011 noemt
als streefdatum voor een mogelijk lidmaatschap van Kroatië van de Europese Unie?
Antwoord
Ik ben bekend met het voortgangsrapport 2006 en het concept voortgangsrapport
2007 dat momenteel voorligt in het Europees Parlement. Hierin wordt geen melding
gemaakt van 2011 als streefdatum voor een mogelijk lidmaatschap van Kroatië van
de Europese Unie.
Vraag 2
Deelt u de mening dat het voortijdig noemen van een toetredingsdatum of
streefdatum in strijd is met de afspraken die de Europese Raad in december 2006
heeft gemaakt en waarvan de eerbiediging vervolgens, op uitdrukkelijk Nederlands
verzoek, in artikel 34 van het Verdrag van Lissabon is opgenomen?
Antwoord
Tijdens de Europese Raad in december 2006 is ondermeer vastgelegd dat de
Unie pas vlak voor het einde van de onderhandelingen streefdata voor
toetreding zal vaststellen. In artikel 49 van het Verdrag van Lissabon is
opgenomen dat rekening gehouden zal worden met de door de Europese Raad
overeengekomen criteria voor toetreding.
Vraag 3
Deelt u, gegeven de verwijzing in het rapport naar de vele onvolkomenheden in
de toetredingsonderhandelingen en het gebrek aan vooruitgang dat Kroatië met
name na de verkiezingen heeft weten te boeken, de mening van rapporteur Swoboda
dat toetreding van Kroatië tot de Europese Unie 'zes maanden geleden nog
waarschijnlijk' was, maar dat de kans nu 'op twintig tot dertig procent' ligt?
Welke terreinen zijn het meest zorgwekkend?
Antwoord
De percentages die Swoboda noemde in het interview met de EU Observer op 11
januari 2007 refereerden aan zijn inschatting van de kans dat Kroatië de zelf
opgelegde streefdata zou halen. Aangezien het voortijdig noemen van een
toetredingsdatum of streefdatum in strijd is met de afspraken die de Europese
Raad in december 2006 heeft gemaakt, doet de regering geen uitspraken over de
kans dat data worden gehaald.
In de appreciatie van de voortgangsrapportage van de Commissie (kamerstuk
23987, nr. 74, brief van 30 november 2007) heeft de regering aangegeven dat
Kroatië weliswaar voortgang heeft gemaakt maar ook nog aanzienlijke hordes moet
nemen op o.a. het terrein van hervorming van de rechterlijke macht, versterking
van het openbaar bestuur, de strijd tegen corruptie, terugkeer van
vluchtelingen, de minderhedenproblematiek en de relatie met de buurlanden. De
problemen ten aanzien van structurele hervormingen bijvoorbeeld in de
scheepsbouw zijn ook bekend.
Vraag 4
Bent u bereid om de toetredingsonderhandelingen met Kroatië aan te grijpen
als een 'test-case' van de afspraken die alle EU-lidstaten in december 2006 zijn
overeengekomen en van het nieuwe Verdrag van Lissabon waarin het volledig
respecteren van de verscherpte uitbreidingscriteria is vastgelegd?
Antwoord
Voor Nederland zijn de afspraken over de toetredingsonderhandelingen die
tijdens de Europese Raad van december 2006 zijn gemaakt, leidend. Nederland zal
dit ook actief uitdragen.
Vraag 5
Bent u bereid de opening van het visserij-hoofdstuk te blokkeren met een veto
zolang Kroatië zijn aanspraken op de Adriatische visserijzone niet opgeeft, daar
deze strijdig zijn met de gerechtvaardigde belangen van EU-lidstaat en huidig
voorzitter Slovenië?
Antwoord
Het visserij-hoofdstuk kon in 2006 niet geopend worden omdat geen
overeenstemming bereikt werd over een Sloveens voorstel voor een
openingsijkpunt. Dit voorstel eiste van Kroatië dat het zijn wetgeving inzake
commerciële visserij in lijn zou brengen met een bilaterale overeenkomst tussen
Slovenië en Kroatië (Agreement between the Republic of Slovenia and the Republic
of Croatia on Border Traffic and Cooperation, SOPS akkoord). Kroatië weigert het
visserij gedeelte uit te voeren omdat het vooruit zou lopen op uiteindelijke
demarcatie van de zeegrenzen. Het voorstel werd door geen andere Lidstaat
gesteund.
Daarnaast is sinds 1 januari 2008 een conflict ontstaan over de eenzijdige
implementatie van de ecologische- en visserijzone (ZERP) door Kroatië. Op In
2003 heeft Kroatië deze ZERP ingesteld. Daarna is in een trilateraal akkoord met
Kroatië, Slovenië en Italië overeengekomen deze zone niet ten aanzien van
EU-lidstaten te handhaven. Deze overeenkomst werd in de ER conclusies van juni
2004, tegelijk met de verlening van de status van kandidaat-lidstaat voor
Kroatië, verwelkomd. In de aanloop naar de verkiezingen heeft de Kroatische
parlement bepaald dat vanaf 1 januari 2008 de ZERP ook op EU lidstaten van
toepassing zal zijn. Verschillende onderhandelingsrondes hebben plaatsgehad om
deze situatie te vermijden, vooralsnog zonder succes. Thans wordt bezien hoe dit
proces kan worden voortgezet.
De onderhandelingen over de individuele hoofdstukken betreffen het acquis met
betrekking tot dat specifieke hoofdstuk. Zaken die buiten de technische
onderhandelingen over het acquis vallen, zoals grensconflicten, dienen
allereerst te worden behandeld in de politieke dialoog waarin wordt bepaald of
een kandidaat-lidstaat al dan niet voldoet aan de politieke Kopenhagencriteria.
Nederland zal in dat kader nauwlettend toezien of voldaan wordt aan goed
nabuurschap, ook waar het grensconflicten betreft.
Vraag 6
Deelt u de mening, zoals geuit door de heer Swoboda ten overstaan van
journalisten te Brussel, dat meer druk van de EU op Kroatië gewenst is om 'niet
in dezelfde fouten te vervallen als ten tijde van de toetredingsonderhandelingen
met Bulgarije en Roemenië'?
Antwoord
Nederland heeft lessen geleerd uit de onderhandelingen over de toetreding van
de 'Laken 10' en Bulgarije en Roemenië. Deze lessen zijn onder andere vertaald
in de afspraken die de Europese Raad in december 2006 heeft gemaakt.
Vraag 7
Wilt u er voor zorg dragen dat, indien geen duidelijke vooruitgang wordt
geboekt, er ook geen nieuwe onderhandelings-hoofdstukken worden geopend met
Kroatië bovenop de zestien reeds geopende hoofdstukken?
Antwoord
Dit is niet aan de orde. Nederland stelt zich in het onderhandelingsproces
verantwoordelijk op. Dit betekent dat de regering er strikt op toeziet dat
volledig wordt voldaan aan de gestelde voorwaarden voor opening en sluiting van
een bepaald hoofdstuk. De regering zal individuele hoofdstukken niet sluiten
voordat noodzakelijke hervormingen zijn doorgevoerd.
Een verantwoordelijke opstelling betekent ook dat indien een land voldoet aan
de voorwaarden een hoofdstuk voorlopig gesloten kan worden. Wel is het tot aan
de definitieve toetreding mogelijk een hoofdstuk te heropenen.
Ministerie van Buitenlandse Zaken