Persbericht

Salesforce.com introduceert nieuwe applicaties Salesforce Content en Salesforce Ideas voor samenwerking ~ Salesforce Spring '08 onderstreept de uitbreiding van de CRM-leider naar andere applicaties en categorieën ~

Utrecht, 12 februari, 2008 - Salesforce.com (NYSE; CRM), technologie- en marktleider op het gebied van Software-as-a-Service (SaaS) en Platform-as-a-Service (PaaS), geeft Salesforce Spring '08 vrij voor meer dan één miljoen salesforce.com gebruikers. Met de introductie van Salesforce Spring '08 breidt salesforce.com zijn leiderschap op het gebied van CRM uit naar meerdere applicaties met de twee nieuwe innovatieve applicaties Salesforce Content en Salesforce Ideas. De 25ste release onderstreept tevens de uitbreding van salesforce.com naar diverse categorieën met de introductie van Force.com Development-as-a-Service. Hiermee introduceert salesforce.com de eerste on-demand ontwikkeltools en -diensten voor de salesforce.com-gemeenschap.

"Salesforce Spring '08 toont het leiderschap van salesforce.com aan op het gebied van CRM en laat zien dat de onderneming zich steeds verder ontwikkelt op het gebied van andere applicaties en categorieën", zegt George Hu, executive vice president marketing, applications and education bij salesforce.com. "Het Software-as-a-Service- (SaaS) en Platform-as-a-Service (PaaS)-model zorgen voor voordurende innovatie waar alle salesforce.com-gebruikers van profiteren."

"Salesforce Spring '08 biedt nieuwe mogelijkheden voor het gebruik van verkoopgerelateerde content en ondersteunt ondernemingen bij het bouwen en beheren van een community. Ook stelt het ontwikkelaars in staat om on-demand applicaties te creëren voor zakelijke eindgebruikers", zegt Rebecca Wettemann van Nucleus Research. "Salesforce Ideas en Salesforce Content bouwen voort op de ruime ervaring van salesforce.com met webinteracties en Development-as-a-Service biedt de IT-afdeling de mogelijkheden om on-demand te innoveren."

Succesvolle eindgebruikers met Salesforce Content en Salesforce Ideas De salesforce.com Spring '08-release bevat belangrijke nieuwe community-applicaties, Salesforce Content en Salesforce Ideas. Hiermee kunnen ondernemingen profiteren van de kracht van hun eigen communities. Salesforce Content ondersteunt ondernemingen in content management. Salesforce Content biedt de kracht van SaaS voor het beheren van ongestructureerde data binnen de onderneming door gebruik te maken van web 2.0-technologie, zoals tagging, abonnementen en aanbevelingen. Door eindgebruikers de mogelijkheid te bieden hun documenten en ongestructureerde data direct in de Salesforce-applicatie te beheren, verbetert Salesforce Content de productiviteit en effectiviteit. De Salesforce Spring '08-release biedt nieuwe functionaliteit die klanten helpt bij het vinden van relevante content voor iedere eindgebruiker:


* Relevante content - Bespaart medewerkers tijd en verhoogt het gebruik van belangrijke documenten. Door geautoriseerde eindgebruikers de mogelijkheid te bieden om bepaalde documenten te benoemen als 'gewenste documenten' is belangrijke informatie altijd prominent zichtbaar.
* Aanbevolen tagging - Biedt meer flexibiliteit en controle over de wijze waarop gebruikers informatie koppelen doordat administrators specifieke tags kunnen formuleren. Daarnaast behouden eindgebruikers de vrijheid om zelf tags aan te maken.
* Populaire zoekresultaten - Maakt het eenvoudiger om de beste content te vinden door eindgebruikers de mogelijkheid te bieden om zoekresultaten te sorteren op vooraf geformuleerde zoekvelden en volgorde. Hierdoor is het eenvoudiger om content te doorzoeken.

"Salesforce Content is net zo revolutionair als PDF 15 jaar geleden was. Voor ons is het een killer app", zegt Bill Rozier, vice president of Global Marketing Ciena. "De mogelijkheid internettechnieken te gebruiken voor het publiceren en beheren van onze marketingmaterialen helpt ons om on-demand de maximale marketingimpact voor onze wereldwijde verkoopteams te realiseren."

Salesforce Spring '08 biedt ook innovaties op het gebied van ideeënmanagement. Salesforce Ideas is een nieuw soort SaaS-applicatie die klanten de innovatiekracht van hun eigen klanten-, partner- of medewerkers-community laat benutten door hen de mogelijkheid te bieden om nieuwe ideeën aan te dragen en te discussiëren over en te stemmen op ideeën. Salesforce Spring '08 bevat een aantal nieuwe functies voor Salesforce Ideas, waardoor ondernemingen kunnen communiceren met hun communities:


* 'Mijn ideeën' inbox - Stelt eindgebruikers in staat om eenvoudiger en efficiënter toegang te krijgen tot hun ideeën en opmerkingen door nieuwe reacties op eerder geplaatste ideeën of opmerkingen weer te geven.
* Recentelijk besproken - Het tabblad 'recent besproken' zorgt dat snel toegang verkregen wordt tot de meest recente opmerkingen. Hierdoor is het eenvoudig om de meest recente onderwerpen te bekijken en de discussie een nieuwe richting in te sturen.
* Top ideeën - Maakt de meest relevante en recente content zichtbaar en geeft weer welke ideeën binnen de community de hoogste score heeft behaald.

"We weten dat onze medewerkers veel goede ideeën hebben en wij willen hiervan profiteren", zegt Kevin Weiss, sales development manager bij MARS drinks, een onderdeel van Mars Incorporated. "We hebben onlangs Salesforce Ideas geïmplementeerd en kijken ernaar uit om de ideeën en inzichten van onze medewerkers te delen en onze organisatie te verbeteren."

Force.com Development-as-a-Service, ontwikkelaars ondersteunen Het Force.com Platform-as-a-Service bestaat uit een compleet nieuwe set van functies voor het creëren van zakelijke applicaties. Voorbeelden hiervan zijn de mogelijkheid om on-demand ieder type database te ontwikkelen, een workflow engine om de samenwerking tussen medewerkers te managen, de Apex-programmeertaal voor het bouwen van complexe logica, Force.com webdiensten-API voor programmeertoegang, mash-ups en integratie met andere applicaties en data. Ook bevat het Visualforce, het framework voor het bouwen van iedere User-Interface-as-a-Service. Met Salesforce Spring '08 is Development-as-a-Service beschikbaar voor het creëren en leveren van applicaties. Het Force.com platform is volledig als dienst beschikbaar via internet en biedt de benodigde bouwstenen voor het creëren en leveren van zakelijke applicaties, zonder dat hier software of een client-server infrastructuur voor nodig is.

De nieuwe Development-as-a-Service-functies demonstreren dat het vervangen van de dure en complexe softwareplatformen door een complete, schaalbare dienst ontwikkelaars in staat stelt om ideeën snel om te zetten in applicaties en deze beschikbaar te stellen aan een grote gemeenschap. De Force.com Development-as-a-Service-functionaliteit omvat onder andere:


* Force.com code sharing - Met de nieuwe Force.com Code Share kunnen ontwikkelaars uit verschillende ondernemingen wereldwijd samenwerken aan het ontwikkelen, testen en implementeren van hun PaaS-applicaties. Code Share biedt ontwikkelaars de mogelijkheid om de definities van hun Force.com-applicaties op te slaan in source control. Ook hebben zij de mogelijkheid om deze applicaties te implementeren in hun Force.com Sandbox- of productieomgeving. Door verbinding te maken met de open source gemeenschap op internet, waaronder project hosting op Google Code http://code.google.com/hosting, laat Code Share ontwikkelaars waar ook ter wereld samenwerken bij de creatie van Force.com-applicaties.
* Force.com Metadata API - Net als de bestaande Force.com API ontwikkelteams toegang geeft tot en integratie mogelijk maakt met data uit hun Force.com-applicaties, laat de nieuwe Force.com Metadata API ontwikkelaars programmeercodes en metadata ontwikkelen en beheren waar deze applicaties op gebouwd zijn. Door toegang te geven tot het databaseschema, Apex-code en Visualforce-gebruikers interfaces, die samen een Force.com-applicatie vormen, kan Metadata API gebruikt worden om te integreren met ontwikkeltools en processen, zoals de Force.com API gebruikt wordt voor de integratie met bestaande applicaties en systemen.
* Force.com IDE - Force.com IDE is de eerste IDE ter wereld voor Platform-as-a-Service. Force.com IDE, gebouwd op Eclipse, biedt onder andere mogelijkheden voor alle standaard ontwikkeltaken, zoals project views, HTML-compositie en rich code editing met error tracking. Hierdoor beschikken ontwikkelaars over een krachtige en bekende omgeving voor het ontwikkelen van Force.com-applicaties.
* Force.com Sandbox - Force.com Sandbox biedt een aparte on-demand applicatie-omgeving voor ontwikkelen, testen en training. Bovendien is het eenvoudig om complete projecten te klonen, inclusief alle aanpassingen en data. Force.com Sandbox biedt mogelijkheden voor het testen van nieuwe aanpassingen of functionaliteit. Ook is het mogelijk om de integratie te testen en intern applicaties te bouwen.

Salesforce Software-as-a-Service, CRM-gebruikers de kracht van gebruiksvriendelijkheid bieden Al ruim een jaar maakt salesforce.com gebruik van de kracht van zijn community met behulp van Salesforce IdeaExchange binnen Salesforce Ideas. Veel van de meer dan 50 nieuwe functies in Salesforce Spring '08 zijn ontstaan als idee op IdeaExchange. Voorbeelden van de nieuwe functies binnen Salesforce Spring '08 zijn:


* Dashboard Planning - Een van de meest populaire ideeën op IdeaExchange met meer dan 11.000 aanbevelingen. Dashboard Planning biedt geautoriseerde gebruikers de mogelijkheid om te bepalen wanneer dashboards automatisch ververst worden en worden gemaild naar een groep gebruikers.
* Drag-and-drop kalender - Biedt gebruikers de mogelijkheid om snel een meeting te verzetten en andere acties uit te voeren via de gestroomlijnde tijdsbesparende gebruikers interface.
* E-mail naar Case Workflow - Met Salesforce Spring '08 kan de status van een case automatisch worden geüpdatet middels een emailgestuurde workflow. Deze nieuwe feature helpt de productiviteit verhogen, verbetert de nauwkeurigheid van case-informatie en reduceert reactietijden doordat agents minder clicks nodig hebben om hun werk te doen. Klanten profiteren van snellere service en betere informatievoorziening over de case.

Beschikbaarheid
Salesforce Spring '08 is direct beschikbaar voor alle salesforce.com-klanten. Salesforce Content is beschikbaar voor ¤38 per gebruiker, per maand. Salesforce Ideas is momenteel beschikbaar voor de klanten-, partner- en medewerker-communities. Het is gratis inbegrepen bij alle CRM-edities, met uitzondering van Groep Editie. Voor meerdere medewerkers zijn Ideas Only-licenties aan te schaffen. Voor klanten en partners die toegang hebben tot Salesforce Ideas via de portal gelden standaard portal-prijzen. Force.com Sandbox is beschikbaar binnen Unlimited Edition en is verkrijgbaar voor een vast bedrag binnen andere edities. Klanten die salesforce.com-applicaties aanschaffen dienen hun aankoopbeslissing te baseren op de functies die momenteel beschikbaar zijn.

Force.com-platform en AppExchange
Force.com vernieuwt het ontwikkelen, implementeren en distribueren van bedrijfsapplicaties met Platform-as-a-Service. Ontwikkelaars, klanten en partners kunnen Force.com gebruiken om eenvoudig een nieuwe generatie on-demand applicaties te ontwikkelen en wereldwijd aan te bieden als dienst. Force.com maakt het mogelijk om applicaties eenvoudig te delen en te installeren via salesforce.com's AppExchange-marktplaats. Hierdoor worden alle innovaties van Force.com beschikbaar voor de volledige on-demand gemeenschap.

AppExchange breidt zich continu uit, met duizenden nieuwe klanten die op hun beurt duizenden nieuwe applicaties installeren. Klanten van iedere omvang kunnen snel en eenvoudig Salesforce uitbreiden met aanvullende on-demand bedrijfsapplicaties die verkrijgbaar zijn via AppExchange: http://www.salesforce.com/appexchange

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over salesforce.com
Salesforce.com is markt- en technologieleider in on-demand zakelijke diensten. Met de Salesforce-familie aan on-demand CRM-applicaties, beschikbaar op http://www.salesforce.com/products, kunnen klanten al hun sales-, support-, marketing- en partnerinformatie on-demand beheren en delen. Met Force.com, 's werelds eerste on-demand platform, kunnen klanten, ontwikkelaars en partners krachtige nieuwe on-demand applicaties bouwen voorbij CRM-toepassingen. Zo worden de voordelen van multi-tenancy en The Business Web verspreid over de gehele onderneming. Force.com, beschikbaar op http://www.force.com maakt het mogelijk alle Apex-componenten en applicaties gemakkelijk te delen, aansluiten en installeren via salesforce.com's AppExchange-bestand op http://www.salesforce.com/appexchange. Klanten kunnen ook gebruik maken van Successforce, salesforce.com's aanbod aan training, ondersteuning, consulting en best-practices.

Vanaf 31 oktober 2007 beheert salesforce.com de klantinformatie van circa 38.100 klanten, waaronder ABN AMRO, Dow Jones Newswires, Japan Post, Kaiser Permanente, KONE, Sprint Nextel en SunTrust Banks. Alle nog niet aangekondigde diensten of features waar in dit of andere persberichten en openbare verklaringen aan wordt gerefereerd, zijn momenteel nog niet beschikbaar en hoeven niet op tijd of helemaal niet te worden geleverd. Klanten die onze diensten aanschaffen moeten de aankoopbeslissing maken gebaseerd op de features die momenteel aanwezig zijn. Het hoofdkantoor van salesforce.com is gevestigd in San Francisco. Daarnaast heeft salesforce.com kantoren in Europa en Azië. Het bedrijf is genoteerd aan de New York Stock Exchange met het 'ticker' symbool 'CRM'. Bezoek voor meer informatie www.salesforce.com

###