EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

PERSBERICHT

12 februari 2008

EVO: 'Operatie verminderen lasten wegvervoer mislukt'

Het kabinet wilde minder regels voor het goederenvervoer over de weg, maar de Tweede Kamer heeft deze administratieve lastenverlichting voor een groot gedeelte tegengehouden. De nieuwe Wet Wegvervoer Goederen is vandaag door de Tweede Kamer aangenomen, maar door alle wijzigingen is van een echt belangrijke lastenverlichting geen sprake meer. Kennelijk vindt een kamermeerderheid het beschermen van een groepje koeriersbedrijven belangrijker dan het verlichten van de lasten voor het brede bedrijfsleven.

De herziening van de wet was ingegeven door de wens van overheid en bedrijfsleven om de administratieve lasten te verlichten. Over de nieuwe wet is intensief overlegd tussen het ministerie, de transportbranche en de afzenders van lading. Zeer uitdrukkelijk hebben alle betrokkenen ingestemd met het verwijderen van alle overbodige regelingen uit de wet. Alle partijen waren het er over eens dat de wet voor wat betreft de verplichte vergunning beroepsvervoer in ieder geval niet verder moest gaan dan de Europese Unie voorschrijft. Op het laatste moment is de transportbranche op dit standpunt teruggekomen.

De Europese regelgeving stelt alleen voor vrachtauto's die zwaarder zijn dan 6 ton of meer dan 3500 kilogram laadvermogen hebben, de beroepsvervoervergunning verplicht. Lidstaten mogen zelf bepalen of ze de vergunning ook voor lichtere voertuigen verplicht stellen. Zoals de Nederlandse overheid wel vaker doet, werd in dit land de lat fors lager gelegd, namelijk bij 500 kilogram laadvermogen. Het is dan ook een goede zaak dat het kabinet deze grens wilde optrekken naar 3500 kilogram totaalgewicht.

Daarop kreeg de transportbranche koude voeten en heeft het de Tweede Kamer gevraagd om alle elementen die uit de wet waren gesloopt, er weer in te krijgen. Dus ook de vergunningplicht vanaf 500 kg laadvermogen. De Tweede Kamer herstelt feitelijk het regime van de oude wet en houdt daarmee een kop op de nationale wetgeving in stand. Nog erger is dat de Tweede Kamer er zelfs een regel bij heeft verzonnen. Afzenders worden namelijk medeverantwoordelijk voor overbelading. Bovendien is het voornemen van het kabinet de eis van diensbetrekking voor chauffeurs te schrappen, van de baan door toedoen van de Kamer.

Dit alles terwijl in november 2007 de Tweede Kamer een motie heeft aangenomen, onderschreven door CDA en PvdA, dat de volksvertegenwoordiging geen nationale koppen bovenop EU-regelgeving meer accepteert. De operatie van het kabinet om de lasten voor het bedrijfsleven te verlichten, is mislukt. Want bij ieder voorstel om regels af te schaffen, staat wel een groep bedrijven op die bang is voor concurrentie en daarmee prijzen onnodig hoog houdt.