Suzuki Splash â dé mobiliteitsoplossing voor het moderne gezin
(2/12/2008)
Suzuki Motor Corporation geeft met de Splash â de nieuwe compact-MPV
(Multi Purpose Vehicle) van deze Japanse autofabrikant â een vervolg
aan het succesverhaal dat begon met de Swift. De Splash is na de
Swift, de Grand Vitara en de SX4 het vierde nieuwe model binnen drie
jaar. En ook de Splash belichaamt Suzukiâs âWay of Lifeâ-filosofie:
autoâs produceren die bij klanten over de gehele wereld in de smaak
vallen.
De Suzuki Splash is al verkrijgbaar voor ⬠9.999,-. De Splash is
ontworpen als een eigentijdse, gezinsvriendelijke en veelzijdige
compact-MPV die goed past bij een moderne, stedelijke levensstijl. De
Splash combineert een aantrekkelijk ontwerp en uitstekende
rijeigenschappen met een uitgebreid veiligheidspakket, technologische
verfijning en een overvloed aan ruimte en comfort. Bovendien heeft de
Suzuki Splash een CO2-uitstoot vanaf slechts 120 g/km .
Concept
De sportieve elementen deelt de Splash met de populaire Swift.
Uiteraard profiteert de nieuwe compacte auto ook van de kennis die
Suzuki met zijn diverse modellen in de loop der jaren heeft opgebouwd.
De Splash kan mede daardoor niet simpelweg worden beschouwd als de
opvolger van de Wagon R+. âDe Splash is ontwikkeld op basis van
compleet andere criteriaâ, vertelt Toshihiro Suzuki, Chief Engineer
van de Splash. âHet model voldoet vooral aan de eisen die Europese
klanten stellen aan een auto.â
De Splash maakt indruk met zijn frisse, jeugdige en aerodynamische
uiterlijk, zijn ruime interieur en zijn compacte afmetingen. De nieuwe
loot aan de Suzuki-modelstam is gebouwd met kwaliteitsmaterialen,
eenvoudig manoeuvreerbaar en zeer milieuvriendelijk. Met een lengte
van 3,72 meter is de Splash uitermate geschikt voor praktische mensen
die niet echt een auto langer dan vier meter nodig hebben. De Splash
is dé mobiliteitsoplossing voor het moderne gezin.
In Nederland zijn vier uitrustingniveaus leverbaar: de Base, de Trend,
de Comfort en de Exclusive. Deze zijn elk leverbaar op de Splash met
1.0-liter-benzinemotor. Het Comfort- en Exclusive-uitrustingsniveau is
tevens leverbaar op de Splash met de 1.2-liter-benzinemotor en de
1.3-liter-dieselmotor.
Comfortabel en praktisch
* Een veelzijdige en aantrekkelijke compact-MPV
* Gestroomlijnd, aerodynamisch ontwerp
* Sportieve en jeugdige styling
* De hoge zit zorgt voor goed zicht rondom en een gemakkelijke
instap
* Ergonomisch geplaatste versnellingspook
* Aangenaam ruimtelijk gevoel in interieur, frisse kleuren en
stoffen
* Gemakkelijk bedienbare en goed gerangschikte bedieningselementen
* Bovengemiddelde bagageruimte (max. volume 1.050 liter
(fabrieksopgave))
* Eenvoudig neerklapbare achterbankleuning voor volledig vlakke
laadvloer
* Bagageruimte met compartiment onder laadvloer voor het opbergen
van kleine spullen en bijvoorbeeld een gevarendriehoek
* Infodisplay (met onder meer brandstofverbruikmeter) geïntegreerd
in de snelheidsmeter (vanaf Comfort)
Met zijn gestroomlijnde carrosserie en een hoogte van 1,59 meter en
een breedte van 1,68 meter biedt de 5-deurs Splash voldoende
interieurruimte voor vijf personen. Hierbij is de neus van de Splash
licht oplopend en vloeit de A-stijl soepel over in het dak. Bovendien
loopt het dak in een lichte boog naar de achterzijde, waardoor er
óók volop hoofdruimte is voor de achterpassagiers. De uitgeklopte
wielkasten op de hoeken van de carrosserie en de brede achtersteven
zorgen ervoor dat de Splash âdikâ op zân wielen staat. Kortom een
sportieve en dynamische uitstraling.
De vloeiende carrosserie van de Splash heeft nog meer voordelen. Het
levert bijvoorbeeld een luchtweerstandcoëfficiënt op van slechts
0,32 â een bijzonder resultaat voor een auto in de compact-MPV-klasse.
Het ontwerp onderscheidt zich verder door de frisse, jeugdige
uitstraling en een ruim en functioneel bestuurderscompartiment. Het
gebruik van hoogwaardige materialen en de talloze praktische
opbergmogelijkheden maken het geheel compleet. De achterbankleuning
kan (vanaf Comfort in verhouding 60:40) worden neergeklapt, waardoor
een vlakke laadruimte ontstaat.
Prestaties en milieu
* Stille en economische 1.0-liter- en 1.2-liter-benzinemotoren met
aluminium blok en cilinderkoppen
* Moderne, direct ingespoten 1.3-liter common-rail DDiS-dieselmotor
met standaard roetfilter en fijnstofdeeltjes PM -uitstoot van
0,000 g/km
* 1.0-liter-benzinemotor en 1.3-liter DDiS-dieselmotor met een
CO2-uitstoot van slechts 120 g/km
* Uitstekende wegligging, veel rijcomfort en een directe besturing
* Speciaal op Europese wegen afgestelde dempers voor comfortabel
rijden
* Luchtweerstandcoëfficiënt van slechts 0,32
* Topsnelheid van 1.2-liter-benzinemotor met handgeschakelde
vijfversnellingsbak is 175 km/u en met automatische
viertrapstransmissie 170 km/u
* De 1.2-liter-benzinemotor sprint van 0 naar 100 km/u in
12,3 seconden
Met Pasen staat de Splash bij de Suzuki-dealers. De koper heeft de
keuze uit drie motoren, twee benzinemotoren en een dieselmotor, die
allemaal voldoen aan de Euro4-norm. De twee Suzuki-benzinemotoren zijn
een driecilinder 1.0-litermotor met een maximumvermogen van
48 kW/65 pk bij 6.000 t.p.m. en een viercilinder 1.2-litermotor met
een maximumvermogen van 63 kW/86 pk bij 5.500 t.p.m. De 1.0 heeft een
gemiddeld brandstofverbruik van slechts 5,0 liter per 100 km (20
km/l), de 1.2 van slechts 5,5 liter per 100 kilometer (18,2 km/l).
Door hun moderne techniek met vier kleppen per cilinder bieden beide
benzinemotoren een verfijnde combinatie van souplesse, trekkracht en
zuinigheid.
Voor dieselliefhebbers is er de direct ingespoten common-rail
dieselmotor met 1,3 liter inhoud. Deze wordt geleverd met standaard
DPF-roetfilter. De viercilinder dieselmotor levert een maximumvermogen
van 55 kW/75 pk bij 4.000 t.p.m. en verbruikt gemiddeld 4,5 liter
brandstof per 100 kilometer (22,2 km/l).
Suzuki combineert elke leverbare motor standaard met een
handgeschakelde vijfversnellingsbak. De benzineversie van 86 pk is ook
verkrijgbaar met een viertrapsautomaat. De CO2-uitstoot van de drie
krachtbronnen met handgeschakelde transmissie varieert tussen de 120
en 131 g/km.
Prijzen
De Suzuki Splash is zeer voordelig geprijsd. De driecilinder
1.0-liter-benzinemotor die 48 kW/65 pk levert, is naar keuze
verkrijgbaar in de uitvoeringen Base, Trend, Comfort en Exclusive.
Deze uitvoeringen staan achtereenvolgens in de prijslijst voor â¬
9.999,-, ⬠10.999,-, ⬠11.499,- en â¬13.099,-. De Splash met
1.2-liter-benzinemotor is leverbaar met keuze uit het Comfort- en het
Exclusive-pakket voor respectievelijk ⬠12.399,- en ⬠13.999,-. De
1.2-litermotor is te bestellen met een handgeschakelde of een
automatische transmissie (meerprijs ⬠800,-). De Suzuki Splash met
1.3 DDiS-dieselmotor en Comfort-uitrustingsniveau staat in de
prijslijst voor ⬠16.399,-. De 1.3 met Exclusive-uitrustingsniveau is
leverbaar voor ⬠17.999,-.
Onderstel
De Splash is gebaseerd op het onderstel van de Swift; Suzukiâs huidige
verkooptopper. Het onderstel, de stuurinrichting en de remmen zijn
aangepast aan het beoogde gebruik van de compacte auto. Met de Splash
zijn vele duizenden Europese testkilometers gemaakt om te komen tot de
beste afstelling van de vering, de dempers, de banden en de
stuurbekrachtiging. De Splash rijdt daardoor comfortabel en stuurt
vooral heel direct op de grote diversiteit aan wegentypen in Europa â
van wegen met âkinderkopjesâ en haarspeldbochten in zuidelijk Spanje
tot allerlei stedelijk plaveisel in de Europese hoofdsteden en de
vlakke Duitse Autobahnen.
Veiligheid
* Standaard bestuurders- en passagiersairbag op alle uitvoeringen
(vanaf Trend: passagiersairbag uitschakelbaar)
* Extra zijairbag in de voorstoelen en gordijnhoofdairbags voor en
achter vanaf Trend-uitrustingsniveau
* ESP(TM) (Electronic Stability Program = Traction Control en
Stability Control) als optie leverbaar bij het
Exclusive-uitrustingsniveau
* Crashbestendige, stijve carrosserie met stalen balken in de
portieren
* Voorzijde is voorzien van energieabsorberende elementen
* ISOFIX-bevestigingspunten voor twee kinderzitjes
* Kindersloten
Suzuki heeft tijdens de ontwikkeling van de Splash in het bijzonder
rekening gehouden met veiligheid. De Splash wordt dus standaard
geleverd met actieve veiligheidsvoorzieningen als ABS met EBD
(elektronische remkrachtverdeling) en BAS (Brake Assist System =
remassistent). Verder is de Splash al vanaf het
Trend-uitrustingsniveau uitgerust met passieve
veiligheidsvoorzieningen, waaronder zes airbags.
De stoelen voorin zijn voorzien van veiligheidsgordels met
spankrachtbegrenzing en gordelspanners. Om in geval van een aanrijding
met een voetganger zwaar letsel bij die voetganger zoveel mogelijk te
beperken, bevat de neus van de Splash energieabsorberende elementen.
Voor het veilig vervoeren van kinderen zijn in de achterbank van de
Splash ISOFIX-bevestigingspunten gemonteerd. ISOFIX is het
internationaal gestandaardiseerde systeem voor de bevestiging van
kinderzitjes in autoâs. Een pedaalontkoppelingsmechanisme (rem- en
koppelingspedaal) is standaard en kan tijdens een frontale aanrijding
letsel aan de voeten van de bestuurder helpen voorkomen.
Productie
De Splash wordt geproduceerd in Esztergom in Hongarije door de Magyar
Suzuki Corporation Ltd. Deze dochtermaatschappij van Suzuki produceert
tevens de Swift, de 5-deurs SX4 én de nieuwe Opel Agila, made by
Suzuki. Suzuki verwacht jaarlijks circa 60.000 exemplaren van de
Splash in Europa te verkopen. De fabriek in Esztergom heeft sinds zijn
opening in 1992 al meer dan een miljoen Suzukiâs geproduceerd.
_______________________
Bij de 1.0-liter-benzinemotor en de 1.3-liter DDiS-dieselmotor.
Bij een handgeschakelde versnellingsbak.
ESP(TM) is een geregistreerd handelsmerk van Daimler Chrysler AG.
AutoRai