AutoRai

Suzuki Splash â dé mobiliteitsoplossing voor het moderne gezin

(2/12/2008)
Suzuki Motor Corporation geeft met de Splash â de nieuwe compact-MPV (Multi Purpose Vehicle) van deze Japanse autofabrikant â een vervolg aan het succesverhaal dat begon met de Swift. De Splash is na de Swift, de Grand Vitara en de SX4 het vierde nieuwe model binnen drie jaar. En ook de Splash belichaamt Suzukiâs âWay of Lifeâ-filosofie: autoâs produceren die bij klanten over de gehele wereld in de smaak vallen.

De Suzuki Splash is al verkrijgbaar voor ⬠9.999,-. De Splash is ontworpen als een eigentijdse, gezinsvriendelijke en veelzijdige compact-MPV die goed past bij een moderne, stedelijke levensstijl. De Splash combineert een aantrekkelijk ontwerp en uitstekende rijeigenschappen met een uitgebreid veiligheidspakket, technologische verfijning en een overvloed aan ruimte en comfort. Bovendien heeft de Suzuki Splash een CO2-uitstoot vanaf slechts 120 g/km .

Concept
De sportieve elementen deelt de Splash met de populaire Swift. Uiteraard profiteert de nieuwe compacte auto ook van de kennis die Suzuki met zijn diverse modellen in de loop der jaren heeft opgebouwd. De Splash kan mede daardoor niet simpelweg worden beschouwd als de opvolger van de Wagon R+. âDe Splash is ontwikkeld op basis van compleet andere criteriaâ, vertelt Toshihiro Suzuki, Chief Engineer van de Splash. âHet model voldoet vooral aan de eisen die Europese klanten stellen aan een auto.â

De Splash maakt indruk met zijn frisse, jeugdige en aerodynamische uiterlijk, zijn ruime interieur en zijn compacte afmetingen. De nieuwe loot aan de Suzuki-modelstam is gebouwd met kwaliteitsmaterialen, eenvoudig manoeuvreerbaar en zeer milieuvriendelijk. Met een lengte van 3,72 meter is de Splash uitermate geschikt voor praktische mensen die niet echt een auto langer dan vier meter nodig hebben. De Splash is dé mobiliteitsoplossing voor het moderne gezin.

In Nederland zijn vier uitrustingniveaus leverbaar: de Base, de Trend, de Comfort en de Exclusive. Deze zijn elk leverbaar op de Splash met
1.0-liter-benzinemotor. Het Comfort- en Exclusive-uitrustingsniveau is tevens leverbaar op de Splash met de 1.2-liter-benzinemotor en de
1.3-liter-dieselmotor.

Comfortabel en praktisch

* Een veelzijdige en aantrekkelijke compact-MPV
* Gestroomlijnd, aerodynamisch ontwerp

* Sportieve en jeugdige styling

* De hoge zit zorgt voor goed zicht rondom en een gemakkelijke instap

* Ergonomisch geplaatste versnellingspook
* Aangenaam ruimtelijk gevoel in interieur, frisse kleuren en stoffen

* Gemakkelijk bedienbare en goed gerangschikte bedieningselementen
* Bovengemiddelde bagageruimte (max. volume 1.050 liter (fabrieksopgave))

* Eenvoudig neerklapbare achterbankleuning voor volledig vlakke laadvloer

* Bagageruimte met compartiment onder laadvloer voor het opbergen van kleine spullen en bijvoorbeeld een gevarendriehoek
* Infodisplay (met onder meer brandstofverbruikmeter) geïntegreerd in de snelheidsmeter (vanaf Comfort)

Met zijn gestroomlijnde carrosserie en een hoogte van 1,59 meter en een breedte van 1,68 meter biedt de 5-deurs Splash voldoende interieurruimte voor vijf personen. Hierbij is de neus van de Splash licht oplopend en vloeit de A-stijl soepel over in het dak. Bovendien loopt het dak in een lichte boog naar de achterzijde, waardoor er óók volop hoofdruimte is voor de achterpassagiers. De uitgeklopte wielkasten op de hoeken van de carrosserie en de brede achtersteven zorgen ervoor dat de Splash âdikâ op zân wielen staat. Kortom een sportieve en dynamische uitstraling.

De vloeiende carrosserie van de Splash heeft nog meer voordelen. Het levert bijvoorbeeld een luchtweerstandcoëfficiënt op van slechts 0,32 â een bijzonder resultaat voor een auto in de compact-MPV-klasse. Het ontwerp onderscheidt zich verder door de frisse, jeugdige uitstraling en een ruim en functioneel bestuurderscompartiment. Het gebruik van hoogwaardige materialen en de talloze praktische opbergmogelijkheden maken het geheel compleet. De achterbankleuning kan (vanaf Comfort in verhouding 60:40) worden neergeklapt, waardoor een vlakke laadruimte ontstaat.

Prestaties en milieu

* Stille en economische 1.0-liter- en 1.2-liter-benzinemotoren met aluminium blok en cilinderkoppen

* Moderne, direct ingespoten 1.3-liter common-rail DDiS-dieselmotor met standaard roetfilter en fijnstofdeeltjes PM -uitstoot van 0,000 g/km

* 1.0-liter-benzinemotor en 1.3-liter DDiS-dieselmotor met een CO2-uitstoot van slechts 120 g/km

* Uitstekende wegligging, veel rijcomfort en een directe besturing
* Speciaal op Europese wegen afgestelde dempers voor comfortabel rijden

* Luchtweerstandcoëfficiënt van slechts 0,32
* Topsnelheid van 1.2-liter-benzinemotor met handgeschakelde vijfversnellingsbak is 175 km/u en met automatische viertrapstransmissie 170 km/u

* De 1.2-liter-benzinemotor sprint van 0 naar 100 km/u in 12,3 seconden

Met Pasen staat de Splash bij de Suzuki-dealers. De koper heeft de keuze uit drie motoren, twee benzinemotoren en een dieselmotor, die allemaal voldoen aan de Euro4-norm. De twee Suzuki-benzinemotoren zijn een driecilinder 1.0-litermotor met een maximumvermogen van 48 kW/65 pk bij 6.000 t.p.m. en een viercilinder 1.2-litermotor met een maximumvermogen van 63 kW/86 pk bij 5.500 t.p.m. De 1.0 heeft een gemiddeld brandstofverbruik van slechts 5,0 liter per 100 km (20 km/l), de 1.2 van slechts 5,5 liter per 100 kilometer (18,2 km/l). Door hun moderne techniek met vier kleppen per cilinder bieden beide benzinemotoren een verfijnde combinatie van souplesse, trekkracht en zuinigheid.

Voor dieselliefhebbers is er de direct ingespoten common-rail dieselmotor met 1,3 liter inhoud. Deze wordt geleverd met standaard DPF-roetfilter. De viercilinder dieselmotor levert een maximumvermogen van 55 kW/75 pk bij 4.000 t.p.m. en verbruikt gemiddeld 4,5 liter brandstof per 100 kilometer (22,2 km/l).

Suzuki combineert elke leverbare motor standaard met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De benzineversie van 86 pk is ook verkrijgbaar met een viertrapsautomaat. De CO2-uitstoot van de drie krachtbronnen met handgeschakelde transmissie varieert tussen de 120 en 131 g/km.

Prijzen
De Suzuki Splash is zeer voordelig geprijsd. De driecilinder
1.0-liter-benzinemotor die 48 kW/65 pk levert, is naar keuze verkrijgbaar in de uitvoeringen Base, Trend, Comfort en Exclusive. Deze uitvoeringen staan achtereenvolgens in de prijslijst voor ⬠9.999,-, ⬠10.999,-, ⬠11.499,- en â¬13.099,-. De Splash met
1.2-liter-benzinemotor is leverbaar met keuze uit het Comfort- en het Exclusive-pakket voor respectievelijk ⬠12.399,- en ⬠13.999,-. De
1.2-litermotor is te bestellen met een handgeschakelde of een automatische transmissie (meerprijs ⬠800,-). De Suzuki Splash met
1.3 DDiS-dieselmotor en Comfort-uitrustingsniveau staat in de prijslijst voor ⬠16.399,-. De 1.3 met Exclusive-uitrustingsniveau is leverbaar voor ⬠17.999,-.

Onderstel
De Splash is gebaseerd op het onderstel van de Swift; Suzukiâs huidige verkooptopper. Het onderstel, de stuurinrichting en de remmen zijn aangepast aan het beoogde gebruik van de compacte auto. Met de Splash zijn vele duizenden Europese testkilometers gemaakt om te komen tot de beste afstelling van de vering, de dempers, de banden en de stuurbekrachtiging. De Splash rijdt daardoor comfortabel en stuurt vooral heel direct op de grote diversiteit aan wegentypen in Europa â van wegen met âkinderkopjesâ en haarspeldbochten in zuidelijk Spanje tot allerlei stedelijk plaveisel in de Europese hoofdsteden en de vlakke Duitse Autobahnen.

Veiligheid

* Standaard bestuurders- en passagiersairbag op alle uitvoeringen (vanaf Trend: passagiersairbag uitschakelbaar)
* Extra zijairbag in de voorstoelen en gordijnhoofdairbags voor en achter vanaf Trend-uitrustingsniveau

* ESP(TM) (Electronic Stability Program = Traction Control en Stability Control) als optie leverbaar bij het Exclusive-uitrustingsniveau

* Crashbestendige, stijve carrosserie met stalen balken in de portieren

* Voorzijde is voorzien van energieabsorberende elementen
* ISOFIX-bevestigingspunten voor twee kinderzitjes
* Kindersloten

Suzuki heeft tijdens de ontwikkeling van de Splash in het bijzonder rekening gehouden met veiligheid. De Splash wordt dus standaard geleverd met actieve veiligheidsvoorzieningen als ABS met EBD (elektronische remkrachtverdeling) en BAS (Brake Assist System = remassistent). Verder is de Splash al vanaf het Trend-uitrustingsniveau uitgerust met passieve
veiligheidsvoorzieningen, waaronder zes airbags.

De stoelen voorin zijn voorzien van veiligheidsgordels met spankrachtbegrenzing en gordelspanners. Om in geval van een aanrijding met een voetganger zwaar letsel bij die voetganger zoveel mogelijk te beperken, bevat de neus van de Splash energieabsorberende elementen. Voor het veilig vervoeren van kinderen zijn in de achterbank van de Splash ISOFIX-bevestigingspunten gemonteerd. ISOFIX is het internationaal gestandaardiseerde systeem voor de bevestiging van kinderzitjes in autoâs. Een pedaalontkoppelingsmechanisme (rem- en koppelingspedaal) is standaard en kan tijdens een frontale aanrijding letsel aan de voeten van de bestuurder helpen voorkomen.

Productie
De Splash wordt geproduceerd in Esztergom in Hongarije door de Magyar Suzuki Corporation Ltd. Deze dochtermaatschappij van Suzuki produceert tevens de Swift, de 5-deurs SX4 én de nieuwe Opel Agila, made by Suzuki. Suzuki verwacht jaarlijks circa 60.000 exemplaren van de Splash in Europa te verkopen. De fabriek in Esztergom heeft sinds zijn opening in 1992 al meer dan een miljoen Suzukiâs geproduceerd. _______________________

Bij de 1.0-liter-benzinemotor en de 1.3-liter DDiS-dieselmotor. Bij een handgeschakelde versnellingsbak.
ESP(TM) is een geregistreerd handelsmerk van Daimler Chrysler AG.