Gemeente Woerden

Klantgerichtheid Woerden gegroeid

12 feb 2008
De gemeente Woerden is sneller, flexibeler en klantgerichter gaan werken. Dienstverlening en service aan de inwoners staan hoog in het gemeentelijke vaandel. Er zijn regels gesnoeid en procedures vereenvoudigd en versneld.
Een groot tweejarig (vooral intern) proces onder de naam Open Vensters heeft de verbetering van de klachtgerichtheid bevorderd. Alle leidinggevenden en álle medewerkers hebben deelgenomen aan het programma.

De gemeenteraad drong ruim twee jaar geleden aan op een investering in de gemeentelijke dienstverlening. Sindsdien is er veel gebeurd. Er zijn gemeentelijke regels vervallen of vereenvoudigd; procedures zijn versneld, de digitale dienstverlening kreeg een extra impuls. Niet voor niets kwam Woerden mede dankzij de Open Vensters-inspanningen, eind vorig jaar op de lijst van beste gemeentelijke websites op de derde plaats terecht.

Het college van B&W heeft inmiddels besloten de winst die gemaakt is in de dienstverlenende opstelling jegens inwoners, vast te houden en verder uit te bouwen via een intern proces van continue verbeteren. "De gemeente is er voor de inwoners, en niet andersom ", aldus burgemeester Hans Schmidt.

Ter afronding van Open Vensters krijgen alle gemeentelijke medewerkers een velletje speciale Open Vensters-postzegels (vanEUR 0,44). De postzegels zijn slechts in een kleine oplage gemaakt en zijn verder noch via TNT, noch via de gemeente te verkrijgen.

Gemeente Woerden | Blekerijlaan 14 | Postbus 45 | 3440 AA Woerden | tel. (0348) 428 911 | stadhuis@woerden.nl |