Gemeente Arcen en Velden
Brief Arcen en Velden aan Venlo over fusie
12 februari 2008
VERTROUWELIJK (tot 26 febr. 08 12.30 uur)
Aan het college van Burgemeester
en wethouders van de gemeente Venlo
Postbus 3434
5902 RK VENLO.
Arcen en Velden, 12 februari 2008
Geachte College,
De gemeenteraad van Arcen en Velden doorloopt in het kader van het versterken van de
bestuurskracht en de daaruit voortgekomen herindelingdiscussie voor het Middengebied
Noord-Limburg een eigen, doch transparant proces. Op basis van een door Van Naem &
Partners opgestelde Quickscan én het rapport Berenschot over de samenwerkingsverbanden in
Noord-Limburg heeft de gemeenteraad uitgesproken, dat de gemeente Arcen en Velden op
termijn niet meer zelfstandig kan voortbestaan en te kiezen voor een fusie met een van onze
buurgemeenten. Uit de al genoemde Quickscan wordt duidelijk dat hierbij uitsluitend gedacht
kan worden aan de gemeenten Horst aan de Maas en Venlo als geëigende fusiepartners. De
raad heeft dat advies inmiddels, zij het informeel, bekrachtigd.
In zijn besloten vergadering van 31 januari 2008 heeft onze gemeenteraad gesproken over de
voortgang van het proces om te komen tot fusie. Het college van Arcen en Velden volgt
daarbij, op advies van de raad, de lijn dat op voorrang reeds nu met Venlo de mogelijkheden
en voorwaarden voor fusie nader worden verkend. Waneer de resultaten van de nadere
verkenning onvoldoende tot tevredenheid stemmen, zullen wij de mogelijkheden en
voorwaarden met horst aan de Maas verder onderzoeken. Het is mogelijk dat de gemeenteraad
op 21 februari2008 op grond van nader ingewonnen of verkregen informatie, onafhankelijk
van de resultaten van de verkenning met Venlo, aangeeft dat ook met horst aan de Maas de
nadere verkenning dient plaats te vinden. Desondanks heeft de raad te kennen gegeven om op
13 maart 2008 een besluit te nemen over het voornemen tot fusie.
Om te komen tot een definitieve keuze op 13 maart wil de gemeenteraad duidelijkheid krijgen
wat een fusiepartner voor Arcen en Velden wil én kan betekenen. Maar ook andersom, wat
Arcen en Velden kan en moet betekenen. Beide invalshoeken gelden zowel in de aanloop tot
en na de fusie.
Raad en college van Arcen en Velden gaan ervan uit dat de afspraken over deze wederzijdse
betekenis zowel inhoudelijk als voor wat betreft het proces - in de verschillende
besluitvormingsfasen zoals over het voornemen tot fusie, over het herindelingontwerp en over
het herindelingadvies, worden vastgelegd. Dit, door het nagenoeg gelijktijdig nemen van
gelijkluidende raadsbesluiten, met een verzoek aan Gedeputeerde Staten om open overleg te
voeren over de wenselijkheid van een wijziging van de gemeentelijke indeling.
Fusie betekent een meerwaarde voor beide fusiegemeenten. Die meerwaarde dient beschreven
te worden en dient ertoe te leiden dat in de periode tot aan de definitieve fusie (voorzien is 1
januari 2010) en de eerste raadsperiode 2010 / 2014 additioneel geïnvesteerd wordt in
achterstand. Arcen en Velden `brengen iets' naar Venlo en andersom idem.
De nadere uitwerking zal voor een deel ook in een convenant worden vastgelegd. Dit betreft
met name ook de personeelssituatie, waar wij nog uitgebreid op terugkomen. De
gemeenteraad van Arcen en Velden verneemt graag op korte termijn in aansluiting op onze
eigen ideeën de inzichten van de fusiepartner op de inhoud en het proces van fusie. Hierna
zijn de belangrijkste ideeën uiteengezet. De specificatie daarvan zijn in de bijlage opgenomen.
Deze ideeën sluiten aan op de toekomstvisie van onze gemeente en geven daarvan de actuele
stand van zaken weer.
De ideeën betreffen zowel concrete inhoudelijke onderwerpen als aspecten voor de
samenwerkingsprocessen tot aan de formele fusie. Aan de hand van deze ideeën kunnen de
speerpunten van de gemeente Arcen en Velden worden geïncorporeerd in de activiteiten
tijdens het fusieproces en in het beleid en de uitvoering daarvan door de fusiegemeente.
Indien op grond van ingewonnen of verkregen informatie andere of nadere ideeën nog aan de
orde moeten worden gesteld, dan zullen wij u daarvoor zo snel mogelijk, doch uiterlijk op 22
februari over informeren.
De hoofdlijnen van onze visie en de daarop aanvullende ideeën staan in de volgende dertien
punten kort uiteengezet. Deze zijn tevens voornamelijk gebaseerd op het coalitieakkoord dat,
ondanks tussentijdse wisseling van coalitiepartners, nog steeds van kracht is.
1. Realisatie van project Gebiedsontwikkeling Arcen. Lomm en Velden met daarin een
multifunctionele accommodatie te Arcen (MFA) en een brede maatschappelijke
voorziening in Velden(BMV) evenals het Masterplan (gefaseerde bouw in 10-12 jaar
van 370 woningen). Daarbij wordt van de fusiepartner een snelle en kwalitatief
hoogwaardige projectondersteuning gevraagd om de realisatie volgens planning te
laten verlopen en deze zo mogelijk te versnellen. Voor het MFA en de BMV dienen de
ontwerpen en de faciliteiten (onder andere audiovisuele, licht- en geluidsinstallaties)
en de ruimten afgestemd te worden op de behoeften van de toekomstige gebruikers.
Tevens dient in een adequate formule voor het beheer van de MFA en BMV te worden
voorzien.
2. In samenspraak met het toeristisch bedrijfsleven, de toeristische infrastructuur op
niveau brengen, met als doel op 1 januari 2010 Arcen en Velden nadrukkelijk het
imago te bevestigen en te versterken van de `Parel in de Maasduinen'. Hiertoe behoren
onder andere de aanleg en renovatie van wandel- en fietspaden, deelname in plannen
Fort Hazenpoot en Fossa Eugeniana, additionele parkeervoorzieningen, voor zowel
auto's als fietsers, in Arcen en de renovatie, verlichting en groenaanleg van pleinen
bij onze kerken in de kernen en de upgrading van de Maaspromenade. Daarbij wordt
promotioneel ook aansluiting gezocht bij omroep Venlo en voor de bereikbaarheid een
beroep gedaan op de faciliteiten van het "stadsvervoer". De samenwerking met
Geldern en Straelen draagt bij aan het bevorderen van ons toeristisch product. Immers
het overgrote deel van onze dag- en verblijfsrecreanten, zijn afkomstig van het Duitse
achterland en moet om die reden behouden blijven en versterkt worden. Er dient een
krachtige lokale toeristische informatievoorziening tot stand te komen. Hiertoe wordt
met ondersteuning van de gemeente, een ondernemersinitiatief ontwikkeld, dat een
versnelling dient te krijgen. De specifieke infrastructurele matregelen zijn opgenomen
in de bijlange.
3. In samenwerking extra accenten zetten op onze infrastructuur. Hieronder wordt
begrepen het op peil brengen van het wegennet, het verbeteren van de
toegankelijkheid van de openbare ruimte voor onze minder valide medemens, het in
kaart brengen en doen uitvoeren van een verkeerscirculatieplan, de realisatie van de
beveiliging van onze rioolgemalen door telemetrie en het op peil brengen van het
onderhoud van onze sportterreinen. Tevens is het van groot belang in het bijzonder
uitwerking te geven aan onze kern- en servicegerichte buitendienst én afdeling
ruimtelijk beheer. De specifieke maatregelen in verband met inrichting en beheer van
de openbare ruimte zijn eveneens vermeld in de bijlage.
4. Ondersteuning om de bouwstromen in hartje Arcen synchroon te laten verlopen aan de
geprognosticeerde openstelling van het MFA in oktober 2010. Zie ook specifieke
onderdelen in de bijlage.
5. Investeren in het voorzieningenniveau van de huidige gemeente Arcen en Velden.
Specifieke maatregelen in verband met het voorzieningenniveau zijn opgenomen in de
bijlage.
6. Het opstellen van een sociaal plan voor de ambtelijke organisatie.
7. Actief meewerken aan het zo snel mogelijk (op specifieke onderdelen) door onze
ambtelijke organisaties gezamenlijk laten optrekken en het bieden van personele
ondersteuning voor het opvangen van de nu al bekende en mogelijke toekomstige
vacatures. De voordelen van het niet invullen van de hierdoor vrijvallende vacatures
dienen door de gemeente Arcen en Velden ingezet te kunnen worden om de begroting
sluitend te houden en mogelijke tegenvallers bij de realisatie van ons maatschappelijk
vastgoed en andere ideeën op te vangen.
8. Vastleggen dat, bijvoorbeeld in een nader te bepalen beheervorm, de drempel voor het
onderbrengen van onze verenigingen en instellingen in het nieuwe maatschappelijke
vastgoed, het MFA te Arcen en de BMV te Velden, zodanig wordt dat het gebruik
gegarandeerd betaalbaar wordt en blijft.
9. Verworven rechten, die mede de toeristische uitstraling van onze gemeente
accentueren, zoals het door onze gemeente gevoerde ruimhartig detailhandelsbeleid en
de openingstijden voor winkels en tuincentra op de zon- en feestdagen dienen
behouden te blijven..
10. Als gemeenten gezamenlijk (verder) ter hand nemen van realisatie van processen in
verband met dienstverlening, beheer, promotie en dergelijke. Specifieke activiteiten
staan vermeld in de bijlage.
11. Voor een bestuurlijke adequate aanpak van de toeristische ontwikkelingen op locatie
Robeek / klein Vink, ten noorden van Arcen dient gelijktijdig met de ingangdatum van
de herindeling, een grenscorrectie gerealiseerd te worden. Als nieuwe gemeentegrens
de Twistedenerweg vaststellen.
12.
Van belang is de gelijkluidende communicatie die beide fusiepartners met hun raden
onderhouden over de invulling en realisaties vanaf het fusiebesluit tot aan de formele
fusiedatum. Tevens van belang daarbij is de wijze waarop de fusiepartner en Arcen en
Velden over de ideeën, politiek, bestuurlijk en ambtelijk gaan communiceren. Wij zijn
tevens geporteerd voor het instellen van dorpsraden, die het toekomstige
gemeentebestuur kunnen adviseren en sommige taken kunnen uitvoeren. Reeds nu
wijzen wij in deze op artikel 92 van de Wet Arhi.
13. Onderdeel van de waarborging zijn in ieder geval dat:
- wanneer na verloop van een gewenningstermijn de inwoners van Arcen en
Velden meer lokale heffingen gaan betalen, deze extra inkomsten voor de
fusiegemeente worden aangewend ten faveure van de hiervoor vermelde ideeën;
- synergie-effecten vanwege de fusie worden aangewend voor bijvoorbeeld de
versterking van de bestuurskracht gedurende het fusieproces en van de
fusiegemeenten;
- de door de provincie aan fuserende gemeenten toegezegde financiële middelen
eveneens worden aangewend voor de door ons vermelde ideeën;
- de gewenningsbijdrage vanuit de rijksoverheid worden aangewend voor het
fusieproces en de hiervoor omschreven ideeën.
Ter vastlegging van de financiële aspecten achten wij fondsvorming ten laste waarvan
de vermelde ideeën kunnen worden gefinancierd een goede vorm van waarborging.
14. Specifiek punt van aandacht voor Arcen en Velden betreft de bestuurskracht van de
fusiegemeente. Uit de recente bestuurskrachtmetingen blijken de bestuurskracht van
zowel onze gemeente als van Venlo onder de maat. Voorwaarde voor Arcen en
Velden, als ook van het Ministerie van Binnenlandse Zaken, is dat de fuserende
gemeenten verifieerbaar aantonen dat zij zowel in het proces van fusie als daarna als
fusiegemeente bestuurskrachtig kunnen functioneren.
De raad van Arcen en Velden gaat ervan uit dat de bovenstaande ideeën nader beschreven en
uitgewerkt worden in het voornemen tot fusie, het herindelingontwerp en het
herindelingadvies. Daarbij verwachten wij dat de ideeën in ieder geval aan de orde komen bij
de criteria draagvlak voor fusie, de bestuurskracht ontstaan door fusie, de interne samenhang
na de fusie, de gevolgen voor de regionale samenhang en de planologische inpassing. Deze
criteria worden door het Ministerie van Binnenlandse Zaken voor fusie gehanteerd.
De gemeenteraad van Arcen en Velden praat 21 februari a.s. over onder meer de AHRI-
procedure en over de tussenstand van de reacties op deze brief van de fusiepartner. Het is de
bedoeling dat naar aanleiding van de tussenstand de raad van Arcen en Velden voorbereiding
geeft aan een conceptbesluit met een voornemen tot fusie. Het is de bedoeling dit
conceptbesluit op 28 februari a.s. te bespreken. Het is daarvoor noodzakelijk dat op die datum
ook de definitieve reacties van de fusiepartner op deze brief schriftelijk bekend zijn.
Wij realiseren ons dat termijnen kort zijn. Echter de kwaliteit van de besluitvorming hoeft niet
beter te worden door hiervoor meer tijd in te ruimen. Wij gaan ervan uit dat deze termijnen in
het proces voor de gemeente Venlo als fusiepartner haalbaar zijn.
Het spreekt voor zich dat ons college in de tijd tot 21 februari en in de periode van 21 tot en
met 27 februari a.s. de raad en het college van de gemeente Venlo als fusiepartner van alle
benodigde informatie over de ideeën van de raad van Arcen en Velden en de wijze waarop
deze voor de toekomst geborgd kunnen worden, wil voorzien. Andersom reageren wij graag
op ideeën van de fusiepartner. Wij vinden het plezierig hierover afspraken te maken.
Een afschrift van deze brief sturen wij vertrouwelijk ter informatie aan het college van
Gedeputeerde Staten van de provincie Limburg en het college van burgemeester en
wethouders van de gemeente Horst aan de Maas.
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van Arcen en Velden,
De secretaris, De burgemeester,
Mr. G.J.M. Timmermans A.H.M.J. Tans
Bijlage
Specifieke maatregelen behorende bij de ideeën als grondslag van fusie door Arcen en
Velden.
Omschrijvingen, c.q. explicitering ideeën
Majeure projecten:
1. Projecten MFA, BMV en het Masterplan, kwalitatief formatieve en financiële
ondersteuning met als doel om in 2008 de planologische procedures, de
subsidieverwerving, de aanbesteding en de start van de bouwwerkzaamheden te
versnellen en te realiseren. Wat het Masterplan betreft, dienen de fusiegemeente en
Venlo de realiseringsovereenkomst (ROK) en samenwerkingsovereenkomst (SOK) te
onderschrijven en garanties af te geven dat de ontwikkelaar, Nouville Ontwikkelaars,
ook na 2010, het Masterplan met de volle steun van de fusiegemeente kan uitvoeren.
(De meeste van de 370 woningen zullen namelijk na 2010 gerealiseerd worden). De
woningbouwprogramma's van Venlo mogen geen reden vormen inbreuk te maken op
de door de gemeenteraad van Arcen en Velden gemaakte afspraken;
2. MFA-BMV afmetingen en ruimten voor gebruik afstemmen op behoeftes met
mogelijk financiële gevolgen (2008);
3. Audiovisuele en licht- en geluidsinstallaties voor MFA en BMV. Tevens financieel
ondersteunen om de multifunctionele gebouwen perfect te kunnen opleveren met
invulling van alle wensen van de gebruikers / diverse partijen, waaronder beheer van
deze gebouwen (2009);
4. Ondersteuning in financiële zin van de upgrading gymzaal naar tweede sporthal (vanaf
2010).
Recreatie en toerisme:
5. Verbeteren en in kwalitatief opzicht versterken van onze toeristische infrastructuur,
groen en grijs, opdat met ingang van 1 januari 2010 Arcen en Velden zijn imago
`Parel in de Maasduinen´ meer dan waarmaakt. Specifieke projecten die hieronder
worden begrepen zijn,
· aanleg en renovatie van wandel/ en fietspaden, waaronder een aanvang maken met
een wandel/ en fietsverbinding Venlo / Arcen Noord (in het kader van de
ontwikkeling Maascorridor) met start door voorbereiden in 2008
· realiseren van extra parkeervoorzieningen Arcen (Schans), te starten in juli 2008
· Deelname nieuwe toeristische trekker Fort Hazepoot en Fossa Eugeniana
(binnenhalen EU-subsidie);
· Burg.Linderspromenade en doortrekken naar veer Broekhuizen, Brouwerij en
Roompot. Dit geldt als `flaneerroute' in overeenstemming met de visie (vanaf
2009);
· Ondersteunen (personeel en financieel) herstel Theehuis, de Inaborg en
Kurversgraaf behorende tot het beschermd landgoed Kasteel Arcen(vanaf 2008);
· Straatmeubilair waaronder zitbanken in onze kernen vanaf 2008 (financiering);
· Groenaanleg en upgraden kerkpleinen (2008);
· Extra investeringen plegen om de Oost-West-as: regio Peel & Maas, Horst aan de
Maas, Arcen en Velden en Straelen te versterken op het gebied van de agrarische
ontwikkelingen en kansen. Mede ter voorbereiding op het gezamenlijk creëren van
kansen voor, tijdens en na de Floriade 2012. Voorgesteld wordt dit zelf vorm te
geven met steun van fusiepartner (vanaf 2008);
· Het voeren van een ruimhartig detailhandelsbeleid, waarbij geen sprake kan zijn
van enig protectionisme ten gunste van stadscentra ten opzichte van de kleinere
kernen. Hieronder wordt begrepen: openingstijden winkels en tuincentra op de
zondagen (toeristische status), assortimentskeuzes c.a. (vanaf 2008);
· Onderhoud en upgrading kruizen, kapellen en oude brandweerkazerne
(beschermde gebieden) in onze gemeente (vanaf 2008);
· Het in samenwerking met het (toeristisch-)bedrijfsleven en beiden gemeenten doen
opstellen van een promotiefilm met foldermateriaal teneinde de "Parel van de
Maasduinen" sterk in de toekomstige setting `op de kaart van Noord-Limburg" te
zetten, mede ter voorbereiding op de Floriade 2012 (vanaf 2008);
· Extra investeringen plegen om de Oost-West-as ( Peel&Maas, Horst aan de Maas,
Arcen en Velden en Straelen) te versterken in het kader van recreatie en toerisme.
Wellicht in de vorm van een projectgroep onder voorzitterschap van de
burgemeester van Arcen en Velden (vanaf 2008);
· Financiële ondersteuning om de nieuwe VVV-winkelstructuur en locale promotie
te ondersteunen. (Informatiezuilen c.a. vanaf 2008).
6. Omgeving algemeen:
· Verbeteren, aanpassen en doen uitvoeren van werkzaamheden om de openbare
ruimte voor minder valide medemensen toegankelijk te maken, op basis het
rapport van de KBO (financieel vraagstuk vanaf 2008);
· Effectieve ondersteuning gemeentelijke klant- en servicegerichte buitendienst,
zoals formatieve ondersteuning bij calamiteiten, materialen c.a. (vanaf 2008);
· Realiseren beveiliging rioolgemalen via telemetrie, aansluitend op beleid gemeente
Venlo (vanaf 2008).
· Reconstructie en opknappen veerstoepen Maasgebied, onderzoekrapport
beschikbaar (2010);
· Opwaardering agrarische landschappen zoals Schandelo, Maasdal en 't Hanik door
terugbrengen landschapselementen (vanaf 2008);
· Renovatie diverse groenprojecten op o.a. kerkhoven en pleinen (financieel
vraagstuk, realisatie vanaf 2008);
· Ophogen kwaliteitsniveau wegen van 2.3 naar 1.9! De start hiermee dient parallel
te lopen met het uitvoeren voor de jaren 2008 en 2009 van ons rationeel
wegenbeheersplan;
· Nadrukkelijk ondersteuning onder meer door lobbyen om het bedrijventerrein
Spikweien uit te mogen breiden (vanaf 2008);
· Verbeteren veilige schoolroute jeugd op doorgaande route Venlo naar Arcen en
Velden (vanaf 2008).
· Aandacht hoogwaterbescherming Arcen/Venlo. Hoogwatergeul Arcen-Noord;
· Geluidswal langs A67;
· Verplaatsing kassen uit het Maasdal naar het concentratiegebied Schandelo
7. (DOP) Lomm:
· Verwezenlijken en uitvoering geven aan het Dorpsontwikkelingsplan Lomm
(vanaf 2009);
· Aanpassen en renovatie Antoniusplein Lomm (DOP vanaf 2009);
· Mogelijke aankoop, plannen en realisatie WOZOCO in de voormalige
Marcushoeve te Lomm (vanaf 2008);
· Ontwikkelen waterrecreatie Hoogwatergeul Lomm (vanaf 2010).
8. Kern Arcen;
· Projectmatige aanpak starten stedenbouwkundig plan uitbreiding Arcen Noord 1ste
opzet (vanaf 2008). Onderzoeken mogelijkheden uitbreiding kern van Arcen voor
woningbouw in noordelijke richting, verlengde Maasstraat bebouwing en Leeberg
achter kruising tot Kruisweg Tevens ontwikkeling in relatie tot RWS i.v.m.
hoogwatergeul Arcen Noord (rapport beschikbaar, financieel vraagstuk, vanaf
2010);
· Projectmatige aanpak plannen, ontwerp en start eerste fase Rabo en
kantorengebouw gericht op ouderenhuisvesting (vanaf 2009);
· Strategische aankoop en sloop oude kas (wegnemen schandvlek) aan de
Maasstraat (vanaf 2008);
· Bouwstromen Arcen (Wal, MFA, WOZOCO en Nelis) in 4 jaar realiseren zodat
centrum niet te lang op de schop blijft (vanaf 2008);
· Opknappen dorpskern van Arcen na realisatie van de Wal, WOZOCO, centrum en
MFA;
· Verkeerscirculatieplan Arcen, mede in verband met de aanleg rotondes aan en
declassering van de N271 (vanaf 2008)
9. Kern Velden:
· Aankoop en plaatsing op marktplein van de Oude Dorpspomp (financiering, vanaf
2008);
· Strategische aankoop grond aan de Schandeloseweg met oog op woningbouw en
(verplaatsing) sportaccommodatie (vanaf 2009);
· Additionele parkeerplaatsen te Velden, o.b.v. parkeeronderzoek (vanaf 2008);
· Het formatief ondersteunen door Venlo om in Velden het gezondheidscentrum te
ontwikkelen (vanaf 2008);
· Gezamenlijk oppakken en maken van plannen om de gemeentelijke eigendommen
langs de Oude Venloseweg te ontwikkelen (eerder strategisch aankoop (vanaf
2008).
Verenigingen:
10. Upgraden voetbalaccommodaties Lomm en Arcen en Velden: all weather fields
danwel kunstgrasmatten, onderdeel gebiedsplan, verzoeken verenigingen beschikbaar
(vanaf 2008);
11. Garanties aan het verenigingsleven dat toe te kennen subsidies voldoende zijn om de
verenigingen leefbaar te houden en het gebruikt van het MFA en de BMV mogelijk te
maken (vanaf 2009).
Dienstverlening:
12. Realiseren van een één-loket-functie (gemeentelijke servicepunt) als dependance in
Arcen (vanaf 2010);
13. Aanbieden programma drugspreventie voor basisscholen én middelbaar onderwijs;
14. In stand houden openbaar vervoer en verbeteren van aansluiting van openbaar vervoer
naar toeristische trekpleisters;
Welzijn:
15. In stand houden van verworven rechten zoals subsidies voor o.a. muziekopleidingen
(vanaf 2010);
16. In stand houden en voortzetten van de jaarlijkse traditie van het uitreiken van de
vrijwilligersspeld;
17. Aanpassing minimabeleid om mogelijke verhoging van de OZB op te kunnen vangen;
18. Aanpassen van de overige jeugdgebouwen van o.a. Jong Arcen. Verzoek voorhanden,
realiteit te onderzoeken.
Openbare orde en veiligheid:
20. Definitief regelen brandweerzorg, binnen de al afgesproken kaders (vanaf 2008).
Personele aangelegenheden:
21. Het gezamenlijk oplossen van onze wederzijdse personeelsproblemen, daar waar
mogelijk niet alleen synergievoordelen behalen, maar ook voordelen voor onze
zittende mensen. Bij probleemgebieden organisaties als eenheid gaan laten
functioneren (op basis detachering).
22. Ambassadeurschap en werkgroep toerisme bemensen (vanaf 2008).
Grenscorrectie bij fusie betreffende Arcen Noord:
23. Een gezamenlijke aanpak en lobby om een grenscorrectie boven de Hamert in
Wellerlooi, gelijktijdig met een herindelingprocedure voor Noord-Limburg in
procedure te brengen. Doel is om gezamenlijk met partijen en financiële
ondersteuning vanuit Venlo plannen te ontwikkelen tussen onze beide gemeenten met
de Roompot om de hierdoor geboden kansen te verzilveren (vanaf 2008).
Financiële borging afspraken c.q. toezeggingen door Venlo in het kader van een
fusietraject:
24. Hoewel de tijd voor onderhandelingen relatief kort zal zijn, dient de besluitvorming op
13 maart 2008 gerespecteerd te worden. Daarom ontkomen wij er niet aan om de
perspectieven in financiële termen uit te drukken c.q. zichtbaar te maken. Na
gezamenlijke vaststelling van de wensenlijsten, uitvoeringsgereed in de periode tot 31
december 2009, dient een met de ideeën overeenkomend bedrag te worden
vrijgemaakt en beschikbaar te komen voor de gemeente Arcen en Velden. Met deze
middelen dienen de tot 31 december 2009 overeengekomen ideeën verwezenlijkt te
worden. Daarnaast dient de fusiegemeente eveneens een budget, in de vorm van een
investeringsimpuls, vrij te maken voor de raadsperiode 2010-2014 voor projecten en
niet-reguliere activiteiten in de dan voormalige gemeente Arcen en Velden. Deze
gelden / budgetten dienen in aparte `Fonds' gestort te worden, waaraan toegevoegd
zullen worden de waarde van de op dat moment resterende reserves en voorzieningen
van de gemeente Arcen en Velden
25. Aan dit `fonds' dienen de door de provincie toegezegde middelen te worden
toegevoegd, evenals een substantieel gedeelte van de eenmalige uitbetaling uit het
gemeentefonds, nu geprognosticeerd op ongeveer 2,9 miljoen euro.
26. De middelen uit het te creëren fonds zijn te besteden aan de ideeën zoals die zijn
geformuleerd. De toekomstige bestedingen (na 2009) zullen in overleg met de
dorpsraden Arcen, Lomm en Velden plaatsvinden.
Communicatie en gevolgen herindeling voor burgers, bedrijfsleven en
maatschappelijke instellingen:
27. Goede communicatie over het fusieproces en de fusie naar de inwoners, bedrijven en
instellingen van de fuserende gemeenten;
28. Zo snel mogelijk instellen van dorpsraden per kern voor communicatie met dorpen en
de borging van de eigenheid daarvan;
29. Vanuit communicatie oogpunt het in standhouden van (onze) regionale
evenementenkalender.
Burgemeester en wethouders van Arcen en Velden,
De secretaris, De burgemeester,
Mr. G.J.M. Timmermans A.H.M.J. Tans