Werkgevers krijgen vaak onjuist advies omtrent privatisering WGA


UDENHOUT, 20080212 -- Werkgevers kunnen vanaf 1 januari 2010 het financieel risico van de Werkhervattingsregeling Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA) niet meer verzekeren bij het UWV en zijn vanaf die datum verplicht over te stappen naar een verzekeraar. Tot die tijd bestaat de mogelijkheid om vrijwillig uit het publieke bestel te stappen. Tot nu toe heeft daarvan slechts 20 procent gebruik gemaakt. Werkgevers die van de vrijwillige mogelijkheid geen gebruik maken, omdat zij het predikaat 'niet schoon', d.w.z. langdurig zieke werknemers hebben, lopen de kans straks door de verzekeraar verrast te worden met een premietoeslag, koopsom of uitsluiting. Wegéon Case- & Caremanagement stelt dat het ook anders kan.

Ook bij het hebben van langdurige zieke werknemers is het vrijwillig privaat verzekeren van de WGA over het algemeen aantrekkelijk. Daarvoor is echter wel een gespecialiseerd onderzoek noodzakelijk, waaruit moet blijken dat het predikaat "niet schoon" ten onrechte is opgelegd. Een gemiddelde werkgever kan met het vrijwillig privaat verzekeren van de WGA duizenden euro's per jaar besparen.

Nu is het nog zo dat een werkgever, vooruitlopend op de privatisering van de WGA, tweemaal per jaar vrijwillig het financiële risico van de WGA bij een verzekeraar kan verzekeren. Op advies van zijn accountant of assurantietussenpersoon is de overstap vaak nog niet gemaakt en wacht de werkgever op de verplichte privatisering van de WGA, welke tussen 1 januari 2010 en 1 januari 2011 zal plaatsvinden. Jammer, want er had al veel geld en ellende bespaard kunnen worden. Accountants, maar ook de kleinere assurantietussenpersonen, hebben vaak onvoldoende kennis van de privatisering WGA en weten niet om te gaan met langdurig zieke werknemers. Het advies luidt dan al 'snel blijf voorlopig maar zitten waar je zit'.

Werkgevers die het financiële risico van de WGA nu nog publiek verzekerd hebben, lopen een grote kans straks voor verrassingen te komen staan. Verzekeraars zullen bij de privatisering van de WGA premietoeslagen, koopsommen en/of uitsluitingen gaan toepassen voor werkgevers die op dat moment langdurig zieke werknemers hebben en/of werknemers hebben die al een WGA-uitkering krijgen. 'Weg bij het UWV' wil namelijk ook zeggen dat de uitkeringen die al zijn ingegaan niet meer voor rekening van het UWV komen.

Het hebben van langdurig zieke werknemers mag geen reden zijn te wachten op de verplichte privatisering van de WGA. Wegéon kan, als één van de weinige in de WGA gespecialiseerde organisaties, een onderzoek uitvoeren naar het daadwerkelijk WGA-risico van langdurig zieke werknemers. "Leg het lot van de bedrijfsvoering niet alleen in handen van de accountant en/of assurantietussenpersoon maar laat een professioneel onderzoek uitvoeren naar het werkelijke WGA-risico van de langdurige zieke werknemers", zegt Wegéon directeur Arno Linkels.

Nederland telt ca. 350.000 werkgevers. Hiervan zijn nu ca. 70.000 eigen-risico-drager WGA. De rest durft uit pure onwetendheid de stap naar het eigen-risico-dragerschap niet te zetten en laat alles bij het oude of is zich niet eens bewust van de risico's en denkt dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen.

Bij de volgende uittredingsronde 1 juli 2008 (start 1 april 2008) kan alsnog geprofiteerd worden van het viervoudige voordeel van vrijwillig verzekeren bij een verzekeraar. Naast het vervallen van de gedifferentieerde premie WGA kan er ook een premiegarantie, een (extra) inlooprisico voor langdurig zieke werknemers en een reintegratiebudget met verzekeraars worden afgesproken. Tenminste bij die verzekeraars - én er zijn er al die niet meer geïnteresseerd zijn in de WGA - die nog actief zijn op dit gebied.

Veel werkgevers hebben in het verleden van hun accountant of assurantietussenpersoon het predikaat "niet schoon" gekregen wanneer zij namelijk langdurig zieke werknemers hadden die niet vallen onder het standaard inlooprisico van de verzekeraar. In plaats van te onderzoeken of er daadwerkelijk een risico voor WGA-instroom bestond, werd gemakshalve het predikaat "niet schoon" gegeven. Dit blijkt o.a. uit de praktijkervaringen welke Wegéon heeft met een grote financiële dienstverlener, uit onderzoeken bij klanten en uit de reacties na afloop van het door Wegéon op 21 januari 2008 gehouden congres 'Privatisering WGA, Uitdaging of Kans?'.

Als voorbeeld noemt Linkels een relatie met een premieplichtige loonsom van 3.500.000,- euro. De gedifferentieerde WGA-premie voor 2008 bedroeg bij het UWV voor deze relatie 0,85% van de premieplichtige loonsom oftewel 29.750,- euro. Na een onderzoek, waaruit bleek dat van de vier langdurig zieke werknemers er slechts één werknemer een WGA-risico vormde, en het meeverzekeren van dit WGA-risico (inlooprisico) bij de verzekeraar, bedroeg de WGA-premie voor 2008 bij de verzekeraar 20.740,- euro. Een financieel voordeel voor 2008 van euro 9.010,- en naar verwachting voor 2009 ruim euro 6.000,-.
Bij een kleinere werkgever bleek de langdurig zieke werknemer, gelet op het minimale inkomen van deze werknemer, zelfs helemaal geen risico voor de WGA te zijn. De besparing, na het WGA- risico privaat te hebben verzekerd, bedroeg hier 1.100,- euro voor het jaar 2008.

De kans dat de langdurig zieke werknemers straks nog steeds arbeidsongeschikt zijn is reëel, maar ook dat er nieuwe (langdurig) zieke werknemers komen is denkbaar. Nu niets doen is dus straks pijn lijden. Werkgevers dienen voor langdurig zieke werknemers een WGA-prognose, incl. een financiële scan, te laten maken. Hiermee wordt duidelijk of de werknemer een echt WGA-risico is. Bovendien kan dan het toekomstige inkomensplaatje voor de zieke werknemer inzichtelijk worden gemaakt en kan de werkgever de verzekeraar de juiste gegevens aanleveren voor de risico beoordeling.

Linkels: "Werkgevers moeten overtuigd worden van de risico's rondom de WGA. Voor veel adviseurs is de WGA, omdat dit niet hun dagelijks werk is, jammer genoeg nog steeds een doolhof. Wegéon kan, als aanvulling op de dienstverlening van de accountant en/of assurantietussenpersoon, ondersteuning bieden en daarmee voor de werkgever veel ellende en geld besparen."

Tegen de werkgevers zegt Linkels: "Wacht dus niet op de verplichte privatisering van de WGA en/of hoe verzekeraars straks gaan reageren, maar neem de toekomst en dus ook je financiële positie in eigen hand. Wanneer nu besloten wordt uit het publieke bestel te treden, zal dit aanzienlijke voordelen opleveren. Niet alleen financieel maar ook op het gebied van ondersteunende taken zoals reïntegratie. Voorkom straks een "brandend huis" te moeten verzekeren!"

Voor meer informatie zie http://www.wegeon.nl