De publieke omroep heeft in januari uitstekende resultaten behaald. Het gemiddelde kijktijdaandeel van Nederland 1, 2 en 3 bedroeg 36,7%. In dezelfde periode vorig jaar was dit nog 31,6%. Dat betekent een stijging van 16%. Het aandeel van RTL steeg van 26,3% in januari 2007 tot 29,5% in januari 2008. SBS behaalde in januari 2008 een aandeel van 20,1% ten opzichte van 21,6% in januari 2007 (bron: SKO/KLO, leeftijd: 6+, tijdvak: 18.00-24.00 uur).

Op Nederland 1 heeft naast de goede resultaten van onder andere Boer zoekt vrouw (KRO) en Pauw & Witteman (VARA) ook een aantal nieuwe titels bijgedragen aan het kijktijdaandeel: Het mooiste meisje van de klas (TROS), Deadline (Vara), We gaan nog niet naar huis (AVRO) en Onverwachts bezoek (EO). Nederland 2 heeft een stijgende lijn te pakken. Naast een sterke zondagavond met In Europa en Van Dis in Afrika (VPRO), deden Profiel (KRO), Andere tijden (NPS), In de knip (MAX), De leugen regeert (VARA) en Blauw bloed (EO) het goed. Ook Nederland 3 was succesvol in januari. De wereld draait door (VARA), 40 dagen zonder sex (EO), Op de bon (AVRO), Over mijn lijk (BNN) en Holland Sport (VPRO) trokken veel kijkers naar 3. Naast goede resultaten in de leeftijdsgroep 6+ steeg ook het kijktijdaandeel van de publieke omroep in de doelgroep 20-49. Van 24,2% in januari 2007 naar 29,4% in dezelfde maand een jaar later.

Z@PP scoort met dagelijkse dramaserie SpangaS
Z@PP, de publieke jeugdzender, deed het goed in januari. In de groep 9-12-jarigen steeg het aandeel van 10,4% naar 14,5%. Deze groei wordt voornamelijk veroorzaakt door het succes van de dagelijkse dramaserie SpangaS (NCRV). Ook vaste Z@PP-waarden Klokhuis (NPS) en het Jeugdjournaal (NOS) deden het goed. Samen behaalden Z@PP en Z@ppelin in januari 2008 een gemiddeld kijktijdaandeel van 17, 8%. In januari 2007 was dit 16,6% (bron: KLO I&A/ SKO, leeftijd: 3-12 jaar, tijdvak: 07.00-19.00 uur).

---- --



Publieke Omroep