PERSMEDEDELING 2847e zitting van de Raad Economische en Financiële Zaken Brussel, 12 februari 2008 :
http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/nl/ecofin/98866.pdf
RAAD VAN
DE EUROPESE UNIE
6187/08 (Presse 32)
(OR. en)
PERSMEDEDELING
2847e zitting van de Raad
Economische en Financiele Zaken
Brussel, 12 februari 2008
Voorzitter de heer Andrej BAJUK
minister van Financien van Slovenie
12.II.2008
6187/08 (Presse 32) 2
Voornaamste resultaten van de Raadszitting
De Raad heeft zijn goedkeuring gehecht aan wijzigingen van de voorschriften inzake BTW op
diensten om ervoor te zorgen dat de meeste soorten diensten belast worden in de lidstaat van
verbruik en dienstverrichters hun in de gehele EU geldende BTW-verplichtingen in een enkele
lidstaat kunnen nakomen, en zodoende de nalevingskosten worden verlaagd.
De Raad heeft de geactualiseerde stabiliteits- en convergentieprogramma's van een aantal
lidstaten beoordeeld.
De Raad heeft een kernpuntennota over economische en financiele zaken aangenomen, alsook
conclusies over de doeltreffendheid van de economische instrumenten om de streefcijfers inzake
energie en klimaatverandering te bereiken. Beide documenten zullen worden voorgelegd aan de
voorjaarsbijeenkomst van de Europese Raad, die op 13 en 14 maart te Brussel zal worden
gehouden.
De Raad heeft voorts zijn goedkeuring gehecht aan een bijgewerkt toetredingspartnerschap met
Kroatie, alsook aan de instelling van een EU-missie ter ondersteuning van de hervorming van de
veiligheidssector in Guinee-Bissau en de verlenging van de mandaten van een aantal speciale
vertegenwoordigers van de EU.
12.II.2008
1 Wanneer de Raad verklaringen, conclusies of resoluties heeft aangenomen, wordt dat in de titel van het
betrokken punt vermeld. De aangenomen teksten staan tussen aanhalingstekens.
De documenten waarvan het nummer in de tekst wordt genoemd, staan op de internetsite van de Raad
http://www.consilium.europa.eu.
Besluiten ten aanzien waarvan verklaringen voor de Raadsnotulen zijn afgelegd die beschikbaar zijn voor
het publiek, zijn aangegeven met een asterisk; de tekst van de verklaringen staat op de bovengenoemde
internetsite van de Raad en is ook verkrijgbaar bij de Persdienst.
6187/08 (Presse 32) 3
NL
INHOUD1
DEELNEMERS ............................................................................................................................ 5
BESPROKEN PUNTEN
STABILITEITS- EN CONVERGENTIEPROGRAMMA'S ............................................................ 7
VOORBEREIDING VAN DE VOORJAARSBIJEENKOMST VAN DE EUROPESE RAAD....... 8
BETERE REGELGEVING........................................................................................................... 11
EU-BEGROTING . KWIJTING VOOR 2006 .............................................................................. 12
BIJEENKOMSTEN IN DE MARGE VAN DE RAADSZITTING................................................ 13
ANDERE GOEDGEKEURDE PUNTEN
ECONOMISCHE EN FINANCIELE ZAKEN
. BTW op diensten............................................................................................................................................14
. Kapitaalrecht (herschikking)...........................................................................................................................14
EXTERNE BETREKKINGEN
. Speciale vertegenwoordigers van de EU - verlenging van de mandaten.............................................................15
. Identificatie en tracering van illegale lichte wapens..........................................................................................15
. EU/Israel - Deelname aan communautaire programma's ...................................................................................16
. Liberia - Beperkende maatregelen....................................................................................................................16
EUROPEES VEILIGHEIDS- EN DEFENSIEBELEID
. Guinee-Bissau - EU-missie ter ondersteuning van de hervorming van de veiligheidssector ...............................16
ONTWIKKELINGSSAMENWERKING
. Europese ontwikkelingsfondsen - kwijting voor 2006.......................................................................................17
12.II.2008
6187/08 (Presse 32) 4
NL
UITBREIDING
. Toetredingspartnerschap met Kroatie...............................................................................................................17
JUSTITIE EN BINNENLANDSE ZAKEN
. Schengen - begroting voor 2008.......................................................................................................................17
HANDELSBELEID
. Verordeningen inzake handelsbelemmeringen - De rechten van de Gemeenschap krachtens internationale
regelingen ......................................................................................................................................................18
ENERGIE
. Voorzieningsagentschap van Euratom - Statuten ..............................................................................................18
VISSERIJ
. Partnerschapsovereenkomst in de visserijsector tussen de EU en Ivoorkust.......................................................19
. Partnerschapsovereenkomst tussen de EU en de Seychellen..............................................................................19
VIA DE SCHRIFTELIJKE PROCEDURE AANGENOMEN BESLUIT
. Voormalige Joegoslavische Republiek Macedonie - Beperkende maatregelen tegen extremisten.......................20
12.II.2008
6187/08 (Presse 32) 5
NL
DEELNEMERS
De regeringen van de lidstaten en de Europese Commissie waren als volgt vertegenwoordigd:
Belgie
de heer Didier REYNDERS vice-eerste minister en minister van Financien
Bulgarije
de heer Plamen Vassilev ORESHARSKI minister van Financien
Tsjechie
de heer Toma. ZIDEK viceminister van Financien, sectie internationale
betrekkingen en financieel beleid
Denemarken
de heer Claus GRUBE permanent vertegenwoordiger
Duitsland
de heer Peer STEINBRUCK minister van Financien
Estland
de heer Ivari PADAR minister van Financien
Ierland
de heer Brian COWEN Tanaiste (vice-eerste minister) en minister van Financien
Griekenland
de heer Georgios ALOGOSKOUFIS minister van Economische Zaken en Financien
Spanje
de heer Pedro SOLBES MIRA tweede viceminister-president en minister van
Economische Zaken en Financien
Frankrijk
mevrouw Christine LAGARDE minister van Economische Zaken, Financien en
Werkgelegenheid
Italie
de heer Tommaso PADOA SCHIOPPA minister van Economische Zaken en Financien
Cyprus
de heer Michalis SARRIS minister van Financien
Letland
de heer Normunds POPENS permanent vertegenwoordiger
Litouwen
de heer Rimantas .AD.IUS minister van Financien
Luxemburg
De heer Jeannot KRECKE minister van Economische Zaken en Buitenlandse Handel,
minister van Sport
Hongarije
de heer Janos VERES minister van Financien
Malta
de heer Alfred CAMILLERI secretaris-generaal, ministerie van Financien
Nederland
de heer Wouter BOS minister van Financien, viceminister-president
Oostenrijk
de heer Wilhelm MOLTERER vicekanselier en minister van Financien
Polen
de heer Jan VINCENT-ROSTOWSKI minister van Financien
Portugal
de heer Emanuel AUGUSTO SANTOS toegevoegd staatssecretaris van Begroting
12.II.2008
6187/08 (Presse 32) 6
NL
Roemenie
de heer Varujan VOSGANIAN minister van Economische Zaken en van Financien
Slovenie
de heer Andrej BAJUK minister van Financien
de heer .iga LAVRI. staatssecretaris, ministerie van Financien
Slowakije
de heer Jan PO.IATEK minister van Financien
Finland
de heer Jyrki KATAINEN viceminister-president, minister van Financien
Zweden
de heer Anders BORG minister van Financien
Verenigd Koninkrijk
mevrouw Angela EAGLE staatssecretaris van Financien
Commissie
de heer Gunter VERHEUGEN vicevoorzitter
de heer Siim KALLAS vicevoorzitter
de heer Joaquin ALMUNIA lid
Andere deelnemers
de heer Philippe MAYSTADT president van de Europese Investeringsbank
de heer Xavier MUSCA voorzitter van het Economisch en Financieel Comite
de heer Christian KASTROP voorzitter van het Comite voor de economische politiek
12.II.2008
6187/08 (Presse 32) 7
NL
BESPROKEN PUNTEN
STABILITEITS- EN CONVERGENTIEPROGRAMMA'S
De Raad heeft adviezen aangenomen over een aantal jaarlijkse actualiseringen van de stabiliteits- en
convergentieprogramma's van de lidstaten, namelijk:
. de geactualiseerde stabiliteitsprogramma's van Duitsland, Frankrijk, Italie, Luxemburg,
Nederland en Finland;
. de geactualiseerde convergentieprogramma's van Hongarije, Roemenie, Slowakije, Zweden en
het Verenigd Koninkrijk.
Tevens heeft hij een gedachtewisseling gehouden over de beleidsmaatregelen ter ondersteuning van
de lidstaten bij de verwezenlijking van hun middellangetermijndoelstellingen.
Volgens het stabiliteits- en groeipact van de EU moeten de lidstaten die de euro als munt hebben,
stabiliteitsprogramma's indienen en moeten de lidstaten die de euro niet als munt hebben,
convergentieprogramma's voorleggen.
De programma's bestaan uit de begrotingsdoelstellingen van de lidstaat op de middellange termijn,
de belangrijkste veronderstellingen omtrent de verwachte economische ontwikkelingen en
belangrijke economische variabelen, een beschrijving van de budgettaire en andere economische
beleidsmaatregelen en een analyse van de wijze waarop wijzigingen in de veronderstellingen de
begrotings- en de schuldsituatie nadelig zullen beinvloeden.
Doel is te zorgen voor deugdelijke openbare financien als middel om de voorwaarden voor prijsstabiliteit
en voor een tot werkgelegenheidsschepping leidende duurzame groei te verbeteren.
De adviezen van de Raad staan in de volgende documenten:
6306/08 (Luxemburg)
6309/08 (Finland)
6311/08 (Nederland)
6312/08 (Duitsland)
6313/08 (Zweden)
6314/08 (Hongarije)
6315/08 (VK)
6316/08 (Italie)
6317/08 (Frankrijk)
6318/08 (Roemenie)
6320/08 (Slovakije)
De Raad zal tijdens de zitting van 4 maart adviezen over een tweede reeks geactualiseerde
stabiliteits- en convergentieprogramma's aannemen.
12.II.2008
6187/08 (Presse 32) 8
NL
VOORBEREIDING VAN DE VOORJAARSBIJEENKOMST VAN DE EUROPESE RAAD
De Raad heeft zijn goedkeuring gehecht aan twee teksten die moeten worden voorgelegd aan de
voorjaarsbijeenkomst van de Europese Raad (13 en 14 maart te Brussel), met het oog op de
jaarlijkse evaluatie van de strategie voor groei en werkgelegenheid van de EU.
. Kernpuntennota over economische en financiele zaken
De Raad heeft een kernpuntennota aangenomen waarin de belangrijkste voor 2008 te bepalen
economische en financiele beleidsdoelstellingen staan.
De kernpuntennota staat in document 5267/1/08 REV 1.
De Raad Economische en Financiele Zaken is een van meerdere Raadsformaties die de Europese
Raad kernpuntennota's verstrekt. Het Comite van permanente vertegenwoordigers zal zich bij het
opstellen van de ontwerp-conclusies van de Europese Raad op de kernboodschappen van die nota's
baseren.
. Energie en klimaatverandering
De Raad heeft de volgende conclusies aangenomen als bijdrage aan de besprekingen over energie
en klimaatverandering:
"De aanpak van de klimaatverandering raakt zowel de economie als het milieu. De macroeconomische
effecten van een ongehinderde klimaatverandering kunnen aanzienlijk zijn, terwijl
ook de economische en begrotingsgevolgen van een beleid ter beperking van en aanpassing aan de
klimaatverandering niet weg te cijferen zijn. Toch wordt geraamd dat de kosten van een optreden op
mondiaal niveau - tot 3 percent van het mondiale BBP in 2030 - beduidend lager zullen liggen dan
de kosten bij het uitblijven van een respons, op voorwaarde dat gekozen wordt voor mondiale
oplossingen en kosteneffectieve maatregelen. Cruciaal zal zijn, ervoor te zorgen dat de
omschakeling naar een koolstofluwe economie kan worden gerijmd met het concurrentievermogen
van de EU, gezonde en houdbare overheidsfinancien en de ruimere groeidoelstellingen in de lijn
van de Lissabonstrategie voor groei en werkgelegenheid.
De Raad is ingenomen met het verslag van het Comite voor de economische politiek, waarin een
overzicht wordt geboden van de ervaring die de lidstaten hebben opgedaan met energie- en
klimaatbeleidsinstrumenten. Keuze en opzet van de beleidsmaatregelen inzake beperking en
aanpassing zullen de totale kosten van een actieve respons aanzienlijk beinvloeden. De Raad wil
bijdragen tot de komende besprekingen over energie- en klimaatveranderingsbeleid in de Europese
Raad, waarin het recent bekendgemaakte pakket inzake klimaatmaatregelen en hernieuwbare
energie ter tafel zal komen, en:
12.II.2008
6187/08 (Presse 32) 9
NL
. WIJST EROP dat de met diverse maatregelen in EU-landen gepaard gaande kosten per ton CO2-
vermindering ruim varieren. Kenmerkend is dat maatregelen ter verbetering van de energieefficientie
het goedkoopst zijn, terwijl een verhoging van het aandeel hernieuwbare energie op
korte termijn duurder uitkomt, zij het dat de prijs van hernieuwbare energie op de langere termijn
lager kan worden naargelang nieuwe technologie wordt ontwikkeld. Hoewel het nodig zal zijn
om diverse instrumenten aan te wenden teneinde de energie- en klimaatveranderingsdoelstellingen
voor 2020 te bereiken, dienen de relatieve kosten ervan in de beschouwing te
worden betrokken.
. BENADRUKT het belang van op de markt gebaseerde beleidsinstrumenten, zoals het emissiehandelssysteem
(ETS) en milieubelastingen, om te komen tot de goedkoopste beleidsopties voor
het bereiken van de doelstellingen inzake energie en klimaatverandering. Aangezien beleidsinstrumenten
vaak in combinatie worden toegepast, BENADRUKT de Raad dat zorgvuldige
aandacht moet worden besteed aan de interactie tussen verschillende instrumenten, zodat verlies
aan efficientie en te hoge kosten kunnen worden voorkomen en een constante prijs voor
broeikasgassen tot stand kan komen - en dit zowel op nationaal als op Europees niveau.
. ERKENT dat ten volle rekening moet worden gehouden met het effect van maatregelen inzake
klimaatverandering op de inkomensverdeling, het begrotingsbeleid en de openbare financien,
waaronder ook de mogelijke gevolgen van een toename van de praktijk van het veilen van
broeikasgasemissierechten. Derhalve BENADRUKT de Raad dat beleidsmaatregelen met
aanzienlijke begrotingsgevolgen moeten worden beoordeeld door de ministers van Financien.
Om redenen van subsidiariteit en houdbare overheidsfinancien dienen veilingsinkomsten te
worden aangewend conform deugdelijke begrotingsbeginselen en mogen zij meer bepaald op
EU-niveau niet verplicht voor een specifiek doel worden vastgelegd of als doelheffing worden
aangewend. De aanwending van dergelijke inkomsten door de lidstaten mag niet strijdig zijn met
het streven van de EU om de klimaatverandering een halt toe te roepen.
. IS VAN OORDEEL dat de totale kostprijs van de voorstellen van de Commissie inzake energie
en klimaatverandering moet worden geraamd en ingecalculeerd, IS HET EROVER EENS dat er
vooraf een passende kosten-batenanalyse en achteraf een evaluatie van de beleidsinstrumenten
en substreefwaarden moet worden verricht en VERZOEKT om een rapportage over de
begrotings-, micro-economische en macro-economische kosten van de implementering. De
rapportageverplichtingen moeten stroken met het streven naar een vermindering van de
administratieve lasten. Deze informatie dient te worden geordend en op gezette tijden aan de
Raad ECOFIN te worden voorgelegd.
. ONDERSTREEPT het belang van de flexibiliteitsmechanismen om de streefcijfers op een
kosteneffectieve manier te halen. Te denken valt aan de flexibiliteit bij het bepalen en toepassen
van streefwaarden voor hernieuwbare energie, het gebruik van punten op basis van het Kyotoconcept
en de mogelijkheid van virtuele of materiele handel in hernieuwbare energie in en buiten
de Unie, waarbij rekening wordt gehouden met interacties met bestaande doeltreffende nationale
ondersteuningsregelingen. De Raad WIJST EROP dat aanvullende substreefwaarden tot extra
kosten kunnen leiden en de implementeringsflexibiliteit niet nodeloos mogen beperken.
12.II.2008
6187/08 (Presse 32) 10
NL
. HERHAALT dat het EU-emissiehandelssysteem (EU-ETS) een centrale plaats inneemt in het
langetermijnstreven van de EU om de broeikasgasemissies te verlagen en haar internationale
klimaatveranderingsverplichtingen na te komen en VERZOEKT om de werkzaamheden voort te
zetten met betrekking tot marktgerelateerde vraagstukken die raken aan de huidige ontwikkeling
van het EU-ETS, zoals de voorwaarden waaronder de verschillende emissiehandelssystemen
feitelijk en doelmatig onderling kunnen worden gekoppeld, de uitbreiding ervan tot andere
sectoren, het markttoezicht, het toezicht door de regelgevende instanties en het verschaffen van
informatie.
. IS VAN OORDEEL dat in het kader van EU-ETS de veilingaanpak in beginsel de meest
doeltreffende verdelingsmethode blijkt te zijn. De Raad ERKENT dat rekening moet worden
gehouden met concurrentieoverwegingen en dat het risico van koolstoflekken naar buiten de EU
gelegen landen met lagere milieunormen moet worden beheerst. Eventueel zullen de nodige
maatregelen in overweging worden genomen. Op grond van de bestaande gegevens kan worden
verwacht dat het risico zal zijn geconcentreerd in de energiesectoren en de energie-intensieve
sectoren van de EU-economie, die van lidstaat tot lidstaat varieren.
. BENADRUKT dat duidelijke en geloofwaardige langetermijnsignalen voor de investeerders van
groot belang zijn en dat algemene beleidskaders moeten worden geconcipieerd om investeringen
van de particuliere sector in energie-infrastructuur en veilige en nieuwe schone technologie te
steunen en te stimuleren. De Raad BENADRUKT dat het van belang is ervoor te zorgen dat voor
de particuliere sector in de beleidsvoorstellen voor 2020 en daarna duidelijk wordt aangegeven
welke koolstofbeperkingen gelden, inclusief de voorwaarden waaronder die beperkingen in de
toekomst kunnen worden gewijzigd.
. HERINNERT ERAAN dat goed functionerende energiemarkten kunnen bijdragen tot betere
prijssignalen en tot een beperking van de kosten van beleidsmaatregelen om de energie- en
klimaatsveranderingsstreefwaarden te halen, alsmede tot energiezekerheid gebaseerd op
gediversifieerde netwerken voor energievoorziening; dit heeft ook betrekking op de externe
dimensie. In dit verband moet meer werk gemaakt worden van een echte, concurrerende,
onderling verbonden en eengemaakte Europese interne markt voor gas en elektriciteit.
. ONDERSTREEPT het belang van een gecoordineerd internationaal optreden om een
economisch efficiente en milieueffectieve actie tot een succes te maken en HERHAALT dat het
van belang is uiterlijk in 2009 in het kader van het Raamverdrag van de Verenigde Naties inzake
klimaatverandering tot een nieuwe alomvattende internationale overeenkomst inzake klimaatverandering
te komen. De Raad ONDERSTREEPT dat het van belang is tot een kosteneffectieve
vermindering te komen via de uitbouw van een wereldwijde koolstofmarkt en het verdere
gebruik van de bestaande flexibele internationale mechanismen. In dit verband moeten er
oplossingen worden gevonden, nieuwe instrumenten gecreeerd en gerichte investeringen van de
particuliere sector worden gestimuleerd als aansporing tot een kosteneffectieve vermindering in
de ontwikkelingslanden (bijvoorbeeld via de afschaffing van energiesubsidies) en geintensiveerde
nationale maatregelen, met als doel een wereldwijde klimaatovereenkomst.
De Raad VERZOEKT het EPC zijn werkzaamheden aangaande de economische dimensie van
energie en klimaatverandering voort te zetten, en het EFC om de internationale financieringsaspecten
van een wereldwijd optreden te bestuderen, teneinde voor het najaar 2008 een bijgewerkt
verslag van beide te ontvangen."
12.II.2008
6187/08 (Presse 32) 11
NL
BETERE REGELGEVING
De Raad heeft op basis van een mededeling van de Commissie (6077/08) een gedachtewisseling
gehouden over de vorderingen met het initiatief van de EU inzake betere regelgeving.
Het initiatief inzake betere regelgeving heeft betrekking op de vereenvoudiging van de wetgeving,
de vermindering van de administratieve lasten voor ondernemingen, een ruimer gebruik van
economisch-effectbeoordelingen, alsook andere maatregelen ter vermindering van de onnodige
kosten voor ondernemingen die voortvloeien uit maatregelen die worden genomen om aan de door
verordeningen gestelde eisen te voldoen.
Bureaucratie wordt door ondernemingen, vrijwilligersgroeperingen en burgers constant aangehaald
als een belangrijk punt van zorg; het initiatief is dan ook een centraal element van de EU-strategie
ter versterking van het concurrentievermogen en ondersteuning van duurzame groei en werkgelegenheid.
De Commissie maakt in haar mededeling een evaluatie van de vorderingen die zijn geboekt met de
vereenvoudiging van de bestaande regelgeving en het verwezenlijken van de door de Europese
Raad in maart laatstleden bepaalde doelstelling om de door de EU-regelgeving gecreeerde
administratieve lasten voor ondernemingen tegen 2012 met 25% te verminderen. De Europese Raad
heeft de lidstaten tevens verzocht om uiterlijk in 2008 nationale streefcijfers met een vergelijkbaar
ambitieniveau vast te stellen.
De mededeling voorziet in plannen om het initiatief de volgende twee jaar verder uit te bouwen.
12.II.2008
6187/08 (Presse 32) 12
NL
EU-BEGROTING . KWIJTING VOOR 2006
De Raad heeft op basis van een verslag van de Rekenkamer1, met een gekwalificeerde meerderheid
zijn goedkeuring gehecht aan een aanbeveling over de aan de Commissie te verlenen kwijting voor
de uitvoering van de algemene begroting van de EU voor 2006 (5842/08 ADD 1).
De Nederlandse delegatie stemde tegen.
De Raad heeft voorts zijn goedkeuring gehecht aan aanbevelingen over de aan de directeurs van de
22 gespecialiseerde EU-agentschappen te verlenen kwijting voor de uitvoering van hun begrotingen
voor 2006 (5843/08 ADD 1 + 5855/08 ADD 1), alsook aan conclusies over een reeks speciale
verslagen van de Rekenkamer (5842/08 ADD 2).
De aanbevelingen en de conclusies zullen aan het Europees Parlement worden toegezonden
overeenkomstig de bepalingen inzake kwijting met betrekking tot de uitvoering van begrotingen.
1 PB C 273 van 15.11.2007, blz. 1
12.II.2008
6187/08 (Presse 32) 13
NL
BIJEENKOMSTEN IN DE MARGE VAN DE RAADSZITTING
In de marge van de Raadszitting werden de volgende bijeenkomsten gehouden:
. Dialoog met de sociale partners over het macro-economisch beleid
Het voorzitterschap van de Raad heeft vergaderd met de sociale partners (de vertegenwoordigers
van werknemersorganisaties, vakbonden, overheidsbedrijven en het MKB). Onderwerp van
bespreking waren de economische situatie en de beleidsrespons. Ook de Commissie, de eurogroep,
de Europese Centrale Bank en niet tot de eurozone behorende centrale banken waren
vertegenwoordigd.
. Eurogroep
De ministers van de lidstaten van de eurozone hebben op 11 februari een bijeenkomst van de
eurogroep bijgewoond.
. Ontbijtvergadering over de economische situatie
De ministers hebben tijdens een ontbijtvergadering gesproken over de economische situatie. zij
werden tevens ingelicht over de vergadering van de eurogroep van 11 februari.
. Vergadering met het Europees Parlement
Het voorzitterschap van de Raad heeft met een delegatie van het Europees Parlement gesproken
over de actualisering van dit jaar van de globale richtsnoeren voor het economisch beleid en de
recente ontwikkelingen op de financiele markten.
*
* *
Tijdens de lunch hebben de ministers aangelegenheden omtrent de Europese Bank voor
Wederopbouw en Ontwikkeling besproken met het oog op de jaarvergadering van de bank op 18 en
19 mei in Kiev.
12.II.2008
6187/08 (Presse 32) 14
NL
ANDERE GOEDGEKEURDE PUNTEN
ECONOMISCHE EN FINANCIELE ZAKEN
BTW op diensten
De Raad heeft een pakket maatregelen betreffende de belasting over de toegevoegde waarde (BTW)
aangenomen, onder meer een wijziging in de regels inzake de plaats van verrichting van diensten
teneinde ervoor te zorgen dat de meeste soorten diensten belast worden in de lidstaat van verbruik.
Het pakket voorziet tevens in de mogelijkheid voor belastingbetalers die bepaalde diensten
verrichten, om hun in de gehele EU geldende btw-rapportageverplichtingen in een enkele lidstaat na
te komen (via het "mini-eenloketsysteem") en aldus hun nalevingskosten te verlagen.
Het pakket, dat twee ontwerp-richtlijnen en een ontwerp-verordening omvat, voorziet voorts in
verbeterde mechanismen voor samenwerking tussen de lidstaten teneinde belastingontwijking in de
nieuwe regeling te voorkomen.
De aanneming door de Raad volgt op het tijdens zijn zitting van 4 december 2007 bereikte politieke
akkoord.
Zie voor uitvoeriger informatie persmededeling 6359/08.
Kapitaalrecht (herschikking)
De Raad heeft een richtlijn tot herschikking van de kapitaalrechtrichtlijn aangenomen (16525/07).
Doel van deze richtlijn betreffende de indirecte belastingen op het bijeenbrengen van kapitaal is bij
te dragen aan de rechtszekerheid door de wetgeving op dit gebied duidelijker, overzichtelijker en
eenvoudiger te maken. De richtlijn is ook een weerspiegeling van bepaalde ontwikkelingen die
voortvloeien uit de vaste rechtspraak van het Hof van Justitie van de EU.
De richtlijn biedt de lidstaten die op dit ogenblik het kapitaalrecht toepassen de mogelijkheid alle of
een gedeelte van de desbetreffende verrichtingen aan het kapitaalrecht te blijven onderwerpen. De
richtlijn voorziet er evenwel in dat wanneer een lidstaat heeft afgezien van de heffing van het
kapitaalrecht, hij dit recht niet opnieuw kan invoeren.
Sedert 1985 hebben veel lidstaten het kapitaalrecht afgeschaft; zeven blijven het heffen. De
Commissie wordt verzocht om de drie jaar verslag uit te brengen over de werking van de richtlijn
met het oog op de afschaffing van het kapitaalrecht.
12.II.2008
6187/08 (Presse 32) 15
NL
EXTERNE BETREKKINGEN
Speciale vertegenwoordigers van de EU - verlenging van de mandaten
De Raad heeft gemeenschappelijke optredens aangenomen waarbij, met enige wijzigingen, de
mandaten van vier speciale vertegenwoordigers (SVEU) worden verlengd.
De gemeenschappelijke optredens voorzien in de verlenging van de mandaten van:
. de heer Kalman Mizsei, SVEU voor Moldavie, tot en met 28 februari 2009 (5091/08);
. de heer Pierre Morel, SVEU voor Centraal-Azie, tot en met 28 februari 2009 (5206/08);
. de heer Roeland van de Geer, SVEU voor het gebied van de Grote Meren in Afrika, tot en met
28 februari 2009.
Dit mandaat is ook aangepast aan de rol die de SVEU is toebedeeld met betrekking tot twee EUmissies
tot hervorming van de veiligheidssector in de Democratische Republiek Congo: de
politiemissie van de EU en haar interface met justitie (EUPOL RD Congo) en de adviserende en
bijstandverlenende missie van de EU op het gebied van de hervorming van de veiligheidssector
(EUSEC RD Congo) (5301/08);
. de heer Torben Brylle, SVEU voor Sudan, tot en met 28 februari 2009.
Dit mandaat is gewijzigd als gevolg van de afsluiting van het civiel-militaire optreden van de
Europese Unie ter ondersteuning van de missies van de Afrikaanse Unie in de regio Darfur van
Sudan en in Somalie (5485/08).
Identificatie en tracering van illegale lichte wapens
De Raad heeft een gemeenschappelijk optreden aangenomen dat de informatiemechanismen voor
de identificatie en tracering van illegale lichte wapens beoogt te verbeteren (15450/07).
Het gemeenschappelijk optreden zal bijdragen tot betere informatie over, en een beter inzicht in de
bepalingen die zijn vastgesteld door een internationaal traceringsinstrument van de Verenigde
Naties in begunstigde landen in Afrika, Azie en Latijns-Amerika.
De totale kosten van het project bedragen 538 000 euro, waaraan de EU 300 000 euro zal bijdragen.
12.II.2008
6187/08 (Presse 32) 16
NL
In december 2005 heeft de Europese Raad zijn goedkeuring gehecht aan een EU-strategie ter
bestrijding van de illegale accumulatie van en handel in handvuurwapens en lichte wapens, en
munitie daarvoor (strategie van de EU inzake SALW), die oproept tot het verlenen van steun voor
de aanneming van een juridisch bindend internationaal instrument over de tracering en markering
van SALW.
EU/Israel - Deelname aan communautaire programma's
De Raad heeft een besluit aangenomen houdende goedkeuring van de ondertekening en voorlopige
toepassing van een protocol bij de associatieovereenkomst tussen de EU en Israel tot vaststelling
van de algemene beginselen van de deelname van Israel aan communautaire programma's (5465/08
en 5468/08).
Liberia - Beperkende maatregelen
De Raad heeft zijn goedkeuring gehecht aan een gemeenschappelijk standpunt inzake beperkende
maatregelen tegen Liberia waarbij de beperkende maatregelen betreffende wapens en reisbeperkingen
ten aanzien van bepaalde personen met nog eens 12 maanden worden verlengd
(5364/08). Deze maatregelen worden derhalve op grond van Resolutie 1792 (2007) van de VNVeiligheidsraad
op het niveau van de EU uitgevoerd.
Het gemeenschappelijk standpunt is er ook op gericht alle thans geldende beperkende maatregelen
tegen Liberia in een wetgevingsbesluit onder te brengen.
EUROPEES VEILIGHEIDS- EN DEFENSIEBELEID
Guinee-Bissau - EU-missie ter ondersteuning van de hervorming van de veiligheidssector
De Raad heeft een gemeenschappelijk standpunt vastgesteld dat voorziet in de instelling, in het
kader van het Europees veiligheids- en defensiebeleid, van een missie van de Europese Unie ter
ondersteuning van de hervorming van de veiligheidssector in Guinee-Bissau (5497/08).
Doel van de missie is de plaatselijke autoriteiten met raad en daad bij te staan wat de hervorming
van de veiligheidssector betreft, en zodoende bij te dragen tot het scheppen van de voorwaarden
voor het uitvoeren van de nationale strategie voor hervorming van de veiligheidssector in nauwe
samenwerking met andere internationale, bilaterale en EU-actoren, met de bedoeling vervolgens
gemakkelijker donoren te kunnen aantrekken.
Zie voor uitvoeriger informatie persmededeling 6372/08.
12.II.2008
6187/08 (Presse 32) 17
NL
ONTWIKKELINGSSAMENWERKING
Europese ontwikkelingsfondsen - kwijting voor 2006
De Raad heeft aanbevelingen aangenomen inzake de door het Europees Parlement aan de
Commissie te verlenen kwijting voor de uitvoering van de verrichtingen in het kader van het 6e, 7e,
8e en 9e Europese ontwikkelingsfonds voor het begrotingsjaar 2006 (16744/07, 16745/07, 16746/07
en 16748/07).
De Raad heeft ook een verklaring aangenomen in reactie op de verklaring van de Rekenkamer
waarin de betrouwbaarheid van de rekeningen en de regelmatigheid en de wettigheid van de
onderliggende verrichtingen worden bevestigd. De aanbevelingen en de verklaring zullen aan het
Europees Parlement worden toegezonden (5908/08).
UITBREIDING
Toetredingspartnerschap met Kroatie
De Raad heeft een besluit betreffende de principes, prioriteiten en voorwaarden die worden
opgenomen in het toetredingspartnerschap van de EU met Kroatie aangenomen (5122/08).
Het besluit is gebaseerd op Verordening nr. 533/2004 inzake het opzetten van Europese partnerschappen
in het kader van het stabilisatie- en associatieproces voor de westelijke Balkan.
Met het besluit wordt het huidige partnerschap bijgewerkt teneinde nieuwe prioriteiten voor de
verdere werkzaamheden vast te stellen op basis van de bevindingen van het voortgangsverslag 2007
van de Commissie over de voorbereidingen van Kroatie op verdere integratie in de Europese Unie.
Het toetredingspartnerschap vormt de spil van de pretoetredingsstrategie, geeft aan welke nieuwe en
nog resterende prioriteiten er zijn en geeft sturing voor financiele bijstand aan Kroatie.
Bij het besluit wordt Besluit 2006/145/EG ingetrokken.
JUSTITIE EN BINNENLANDSE ZAKEN
Schengen - begroting voor 2008
De lidstaten, in het kader van de Raad bijeen, hebben de begroting voor SISNET (de communicatieinfrastructuur
voor de Schengenomgeving) voor 2008 goedgekeurd (15950/07).
12.II.2008
6187/08 (Presse 32) 18
NL
HANDELSBELEID
Verordeningen inzake handelsbelemmeringen - De rechten van de Gemeenschap krachtens
internationale regelingen
De Raad heeft een verordening aangenomen tot wijziging van Verordening nr. 3286/94 betreffende
procedures op het gebied van het gemeenschappelijke handelsbeleid van de EU met het oog op de
handhaving van de rechten die de Gemeenschap ontleent aan internationale regelingen voor het
handelsverkeer, in het bijzonder die welke onder auspicien van de Wereldhandelsorganisatie
werden vastgesteld (16698/07).
Verordening nr. 3286/94 (de "verordening handelsbelemmeringen") is gewijzigd teneinde
communautaire ondernemingen niet langer te verbieden uitsluitend op grond van een bilaterale
overeenkomst een klacht in te dienen.
De verordening handelsbelemmeringen is een van de instrumenten van het handelsbeleid van de EU
om toezicht te houden op de naleving van verplichtingen uit hoofde van internationale handelsovereenkomsten
die ten doel hebben belemmeringen voor het handelsverkeer op te heffen.
De verordening geeft de communautaire ondernemingen en fabrikanten het recht bij de Commissie
een klacht in te dienen over belemmeringen voor het handelsverkeer. Indien de klacht ontvankelijk
is, leidt zij tot een onderzoek naar het bestaan van vermeende belemmeringen en nadelige gevolgen
voor het handelsverkeer of schade voor de bedrijfstak in de EU. De klacht kan uiteindelijk
resulteren in een besluit van de Gemeenschap om procedures inzake geschillenbeslechting in het
kader van een internationale overeenkomst met de handelspartner in te leiden.
ENERGIE
Voorzieningsagentschap van Euratom - Statuten
De Raad heeft een besluit tot vaststelling van de nieuwe statuten voor het Voorzieningsagentschap
van Euratom aangenomen (5064/08).
Bij het besluit worden de statuten van het Voorzieningsagentschap van Euratom van 6 november
1958 ingetrokken en vervangen teneinde rekening te houden met de toename van het aantal
lidstaten en de noodzaak om voor het agentschap moderne financiele voorschriften te hanteren en
de zetel ervan vast te stellen. De zetel van het agentschap zal in Luxemburg worden gevestigd.
Het Voorzieningsagentschap van Euratom heeft tot taak een geregelde en billijke voorziening van
nucleair materiaal voor de gebruikers in de Europese Unie te waarborgen.
12.II.2008
6187/08 (Presse 32) 19
NL
VISSERIJ
Partnerschapsovereenkomst in de visserijsector tussen de EU en Ivoorkust
De Raad heeft een besluit aangenomen houdende goedkeuring van de sluiting van een overeenkomst
met Ivoorkust inzake de voorlopige toepassing van het protocol tot vaststelling van de
vangstmogelijkheden en de financiele tegenprestatie, als bedoeld in de partnerschapsovereenkomst
tussen de Europese Unie en Ivoorkust inzake de visserij in de Ivoriaanse visserijzones (16679/07).
De in het protocol vastgestelde vangstmogelijkheden worden, met terugwerkende kracht voor de
periode van 1 juli 2007 tot en met 30 juni 2013, als volgt over de lidstaten verdeeld:
. 25 vaartuigen voor de visserij met een ringzegen: Spanje (15 vaartuigen) en Frankrijk
(10 vaartuigen);
. 15 vaartuigen voor de visserij met een drijvende beug: Spanje (10 vaartuigen) en Portugal
(5 vaartuigen).
De financiele tegenprestatie van de EU bestaat uit een bedrag van 455.000 euro per jaar enerzijds,
dat overeenkomt met een referentiehoeveelheid van 7.000 ton per jaar, en een specifiek bedrag van
140.000 euro per jaar anderzijds, dat wordt uitgetrokken voor de ondersteuning en de tenuitvoerlegging
van het visserijbeleid van Ivoorkust.
De nieuwe overeenkomst vervangt de overeenkomst van 1990 inzake de visserij voor de kust van
Ivoorkust.
Partnerschapsovereenkomst tussen de EU en de Seychellen
De Raad heeft een besluit aangenomen houdende goedkeuring van wijzigingen in het protocol tot
vaststelling, voor de periode van 18 januari 2005 tot en met 17 januari 2011, van de vangstmogelijkheden
en de financiele tegenprestatie, zoals bedoeld in de Overeenkomst met de
Seychellen (16663/07).
De wijzigingen behelzen een verhoging van de referentiehoeveelheid, rekening houdend met de
gemiddelde vangsten in de voorbije drie jaar, de invoering van financiele steun voor het
partnerschap en een verhoging van het door de reders te betalen gedeelte.
12.II.2008
6187/08 (Presse 32) 20
NL
VIA DE SCHRIFTELIJKE PROCEDURE AANGENOMEN BESLUIT
Voormalige Joegoslavische Republiek Macedonie - Beperkende maatregelen tegen
extremisten
De Raad heeft op 8 februari een gemeenschappelijk standpunt vastgesteld waarbij de lijst van
personen voor wie de beperkende maatregelen ten aanzien van extremisten in de Voormalige
Joegoslavische Republiek Macedonie gelden, wordt bijgewerkt en de toepassing ervan met een jaar
wordt verlengd.
Het gemeenschappelijk standpunt voorziet in een verlenging van de beperkende maatregelen, die
voor het eerst zijn aangenomen in 2004, tot en met 10 februari 2009.
Doel van de maatregelen is te beletten dat personen tot de EU worden toegelaten die actief
aansporen tot of deelnemen aan gewelddadige extremistische activiteiten welke afbreuk doen aan de
op de kaderovereenkomst van Ohrid gebaseerde beginselen van stabiliteit, territoriale integriteit,
alsmede het multi-etnische karakter van de Voormalige Joegoslavische Republiek Macedonie en/of
opzettelijk de uitvoering van de kaderovereenkomst ondermijnen en belemmeren door acties
waarmee zij zich van het democratische proces afkeren.
Twee personen zijn van de in Publicatieblad L 36 van 9 februari bekendgemaakte lijst verwijderd,
drie zijn eraan toegevoegd. De lijst bevat thans zeventien personen voor wie een visumverbod geldt.
P E R S
We t s t r a a t 1 7 5 B . 1 0 4 8 B R U S S E L T e l . : + 3 2 ( 0 ) 2 2 8 1 6 0 8 3 / 6 3 1 9 F a x : + 3 2 ( 0 ) 2 2 8 1 8 0 2 6
press.office@consilium.europa.eu http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
6187/08 (Presse 32) 1
Raad van de Europese Unie