Raad van de Europese Unie

PERSMEDEDELING 2847e zitting van de Raad Economische en Financiële Zaken Brussel, 12 februari 2008 : http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/nl/ecofin/98866.pdf

RAAD VAN
DE EUROPESE UNIE


6187/08 (Presse 32)
(OR. en)

PERSMEDEDELING


2847e zitting van de Raad
Economische en Financiele Zaken

Brussel, 12 februari 2008

Voorzitter de heer Andrej BAJUK
minister van Financien van Slovenie


12.II.2008


6187/08 (Presse 32) 2

Voornaamste resultaten van de Raadszitting

De Raad heeft zijn goedkeuring gehecht aan wijzigingen van de voorschriften inzake BTW op diensten om ervoor te zorgen dat de meeste soorten diensten belast worden in de lidstaat van verbruik en dienstverrichters hun in de gehele EU geldende BTW-verplichtingen in een enkele lidstaat kunnen nakomen, en zodoende de nalevingskosten worden verlaagd. De Raad heeft de geactualiseerde stabiliteits- en convergentieprogramma's van een aantal lidstaten beoordeeld.
De Raad heeft een kernpuntennota over economische en financiele zaken aangenomen, alsook conclusies over de doeltreffendheid van de economische instrumenten om de streefcijfers inzake energie en klimaatverandering te bereiken. Beide documenten zullen worden voorgelegd aan de voorjaarsbijeenkomst van de Europese Raad, die op 13 en 14 maart te Brussel zal worden gehouden.
De Raad heeft voorts zijn goedkeuring gehecht aan een bijgewerkt toetredingspartnerschap met Kroatie, alsook aan de instelling van een EU-missie ter ondersteuning van de hervorming van de veiligheidssector in Guinee-Bissau en de verlenging van de mandaten van een aantal speciale vertegenwoordigers van de EU.

12.II.2008

1 Wanneer de Raad verklaringen, conclusies of resoluties heeft aangenomen, wordt dat in de titel van het betrokken punt vermeld. De aangenomen teksten staan tussen aanhalingstekens. De documenten waarvan het nummer in de tekst wordt genoemd, staan op de internetsite van de Raad http://www.consilium.europa.eu.
Besluiten ten aanzien waarvan verklaringen voor de Raadsnotulen zijn afgelegd die beschikbaar zijn voor het publiek, zijn aangegeven met een asterisk; de tekst van de verklaringen staat op de bovengenoemde internetsite van de Raad en is ook verkrijgbaar bij de Persdienst.
6187/08 (Presse 32) 3
NL
INHOUD1
DEELNEMERS ............................................................................................................................ 5 BESPROKEN PUNTEN
STABILITEITS- EN CONVERGENTIEPROGRAMMA'S ............................................................ 7 VOORBEREIDING VAN DE VOORJAARSBIJEENKOMST VAN DE EUROPESE RAAD....... 8 BETERE REGELGEVING........................................................................................................... 11 EU-BEGROTING . KWIJTING VOOR 2006 .............................................................................. 12 BIJEENKOMSTEN IN DE MARGE VAN DE RAADSZITTING................................................ 13 ANDERE GOEDGEKEURDE PUNTEN
ECONOMISCHE EN FINANCIELE ZAKEN
. BTW op diensten............................................................................................................................................14 . Kapitaalrecht (herschikking)...........................................................................................................................14 EXTERNE BETREKKINGEN
. Speciale vertegenwoordigers van de EU - verlenging van de mandaten.............................................................15 . Identificatie en tracering van illegale lichte wapens..........................................................................................15 . EU/Israel - Deelname aan communautaire programma's ...................................................................................16 . Liberia - Beperkende maatregelen....................................................................................................................16 EUROPEES VEILIGHEIDS- EN DEFENSIEBELEID
. Guinee-Bissau - EU-missie ter ondersteuning van de hervorming van de veiligheidssector ...............................16 ONTWIKKELINGSSAMENWERKING
. Europese ontwikkelingsfondsen - kwijting voor 2006.......................................................................................17
12.II.2008

6187/08 (Presse 32) 4
NL
UITBREIDING
. Toetredingspartnerschap met Kroatie...............................................................................................................17 JUSTITIE EN BINNENLANDSE ZAKEN
. Schengen - begroting voor 2008.......................................................................................................................17 HANDELSBELEID
. Verordeningen inzake handelsbelemmeringen - De rechten van de Gemeenschap krachtens internationale regelingen ......................................................................................................................................................18 ENERGIE
. Voorzieningsagentschap van Euratom - Statuten ..............................................................................................18 VISSERIJ
. Partnerschapsovereenkomst in de visserijsector tussen de EU en Ivoorkust.......................................................19 . Partnerschapsovereenkomst tussen de EU en de Seychellen..............................................................................19 VIA DE SCHRIFTELIJKE PROCEDURE AANGENOMEN BESLUIT
. Voormalige Joegoslavische Republiek Macedonie - Beperkende maatregelen tegen extremisten.......................20
12.II.2008

6187/08 (Presse 32) 5
NL
DEELNEMERS
De regeringen van de lidstaten en de Europese Commissie waren als volgt vertegenwoordigd: Belgie
de heer Didier REYNDERS vice-eerste minister en minister van Financien Bulgarije
de heer Plamen Vassilev ORESHARSKI minister van Financien Tsjechie
de heer Toma. ZIDEK viceminister van Financien, sectie internationale betrekkingen en financieel beleid
Denemarken
de heer Claus GRUBE permanent vertegenwoordiger
Duitsland
de heer Peer STEINBRUCK minister van Financien
Estland
de heer Ivari PADAR minister van Financien
Ierland
de heer Brian COWEN Tanaiste (vice-eerste minister) en minister van Financien Griekenland
de heer Georgios ALOGOSKOUFIS minister van Economische Zaken en Financien Spanje
de heer Pedro SOLBES MIRA tweede viceminister-president en minister van Economische Zaken en Financien
Frankrijk
mevrouw Christine LAGARDE minister van Economische Zaken, Financien en Werkgelegenheid
Italie
de heer Tommaso PADOA SCHIOPPA minister van Economische Zaken en Financien Cyprus
de heer Michalis SARRIS minister van Financien
Letland
de heer Normunds POPENS permanent vertegenwoordiger Litouwen
de heer Rimantas .AD.IUS minister van Financien
Luxemburg
De heer Jeannot KRECKE minister van Economische Zaken en Buitenlandse Handel, minister van Sport
Hongarije
de heer Janos VERES minister van Financien
Malta
de heer Alfred CAMILLERI secretaris-generaal, ministerie van Financien Nederland
de heer Wouter BOS minister van Financien, viceminister-president Oostenrijk
de heer Wilhelm MOLTERER vicekanselier en minister van Financien Polen
de heer Jan VINCENT-ROSTOWSKI minister van Financien Portugal
de heer Emanuel AUGUSTO SANTOS toegevoegd staatssecretaris van Begroting
12.II.2008

6187/08 (Presse 32) 6
NL
Roemenie
de heer Varujan VOSGANIAN minister van Economische Zaken en van Financien Slovenie
de heer Andrej BAJUK minister van Financien
de heer .iga LAVRI. staatssecretaris, ministerie van Financien Slowakije
de heer Jan PO.IATEK minister van Financien
Finland
de heer Jyrki KATAINEN viceminister-president, minister van Financien Zweden
de heer Anders BORG minister van Financien
Verenigd Koninkrijk
mevrouw Angela EAGLE staatssecretaris van Financien Commissie
de heer Gunter VERHEUGEN vicevoorzitter
de heer Siim KALLAS vicevoorzitter
de heer Joaquin ALMUNIA lid
Andere deelnemers
de heer Philippe MAYSTADT president van de Europese Investeringsbank de heer Xavier MUSCA voorzitter van het Economisch en Financieel Comite de heer Christian KASTROP voorzitter van het Comite voor de economische politiek
12.II.2008

6187/08 (Presse 32) 7
NL
BESPROKEN PUNTEN
STABILITEITS- EN CONVERGENTIEPROGRAMMA'S
De Raad heeft adviezen aangenomen over een aantal jaarlijkse actualiseringen van de stabiliteits- en convergentieprogramma's van de lidstaten, namelijk: . de geactualiseerde stabiliteitsprogramma's van Duitsland, Frankrijk, Italie, Luxemburg, Nederland en Finland;
. de geactualiseerde convergentieprogramma's van Hongarije, Roemenie, Slowakije, Zweden en het Verenigd Koninkrijk.
Tevens heeft hij een gedachtewisseling gehouden over de beleidsmaatregelen ter ondersteuning van de lidstaten bij de verwezenlijking van hun middellangetermijndoelstellingen. Volgens het stabiliteits- en groeipact van de EU moeten de lidstaten die de euro als munt hebben, stabiliteitsprogramma's indienen en moeten de lidstaten die de euro niet als munt hebben, convergentieprogramma's voorleggen.
De programma's bestaan uit de begrotingsdoelstellingen van de lidstaat op de middellange termijn, de belangrijkste veronderstellingen omtrent de verwachte economische ontwikkelingen en belangrijke economische variabelen, een beschrijving van de budgettaire en andere economische beleidsmaatregelen en een analyse van de wijze waarop wijzigingen in de veronderstellingen de begrotings- en de schuldsituatie nadelig zullen beinvloeden. Doel is te zorgen voor deugdelijke openbare financien als middel om de voorwaarden voor prijsstabiliteit en voor een tot werkgelegenheidsschepping leidende duurzame groei te verbeteren. De adviezen van de Raad staan in de volgende documenten:
6306/08 (Luxemburg)

6309/08 (Finland)

6311/08 (Nederland)

6312/08 (Duitsland)

6313/08 (Zweden)

6314/08 (Hongarije)

6315/08 (VK)

6316/08 (Italie)

6317/08 (Frankrijk)

6318/08 (Roemenie)

6320/08 (Slovakije)
De Raad zal tijdens de zitting van 4 maart adviezen over een tweede reeks geactualiseerde stabiliteits- en convergentieprogramma's aannemen.
12.II.2008

6187/08 (Presse 32) 8
NL
VOORBEREIDING VAN DE VOORJAARSBIJEENKOMST VAN DE EUROPESE RAAD De Raad heeft zijn goedkeuring gehecht aan twee teksten die moeten worden voorgelegd aan de voorjaarsbijeenkomst van de Europese Raad (13 en 14 maart te Brussel), met het oog op de jaarlijkse evaluatie van de strategie voor groei en werkgelegenheid van de EU. . Kernpuntennota over economische en financiele zaken De Raad heeft een kernpuntennota aangenomen waarin de belangrijkste voor 2008 te bepalen economische en financiele beleidsdoelstellingen staan. De kernpuntennota staat in document 5267/1/08 REV 1. De Raad Economische en Financiele Zaken is een van meerdere Raadsformaties die de Europese Raad kernpuntennota's verstrekt. Het Comite van permanente vertegenwoordigers zal zich bij het opstellen van de ontwerp-conclusies van de Europese Raad op de kernboodschappen van die nota's baseren.
. Energie en klimaatverandering
De Raad heeft de volgende conclusies aangenomen als bijdrage aan de besprekingen over energie en klimaatverandering:
"De aanpak van de klimaatverandering raakt zowel de economie als het milieu. De macroeconomische effecten van een ongehinderde klimaatverandering kunnen aanzienlijk zijn, terwijl ook de economische en begrotingsgevolgen van een beleid ter beperking van en aanpassing aan de klimaatverandering niet weg te cijferen zijn. Toch wordt geraamd dat de kosten van een optreden op mondiaal niveau - tot 3 percent van het mondiale BBP in 2030 - beduidend lager zullen liggen dan de kosten bij het uitblijven van een respons, op voorwaarde dat gekozen wordt voor mondiale oplossingen en kosteneffectieve maatregelen. Cruciaal zal zijn, ervoor te zorgen dat de omschakeling naar een koolstofluwe economie kan worden gerijmd met het concurrentievermogen van de EU, gezonde en houdbare overheidsfinancien en de ruimere groeidoelstellingen in de lijn van de Lissabonstrategie voor groei en werkgelegenheid. De Raad is ingenomen met het verslag van het Comite voor de economische politiek, waarin een overzicht wordt geboden van de ervaring die de lidstaten hebben opgedaan met energie- en klimaatbeleidsinstrumenten. Keuze en opzet van de beleidsmaatregelen inzake beperking en aanpassing zullen de totale kosten van een actieve respons aanzienlijk beinvloeden. De Raad wil bijdragen tot de komende besprekingen over energie- en klimaatveranderingsbeleid in de Europese Raad, waarin het recent bekendgemaakte pakket inzake klimaatmaatregelen en hernieuwbare energie ter tafel zal komen, en:

12.II.2008

6187/08 (Presse 32) 9
NL
. WIJST EROP dat de met diverse maatregelen in EU-landen gepaard gaande kosten per ton CO2- vermindering ruim varieren. Kenmerkend is dat maatregelen ter verbetering van de energieefficientie het goedkoopst zijn, terwijl een verhoging van het aandeel hernieuwbare energie op korte termijn duurder uitkomt, zij het dat de prijs van hernieuwbare energie op de langere termijn lager kan worden naargelang nieuwe technologie wordt ontwikkeld. Hoewel het nodig zal zijn om diverse instrumenten aan te wenden teneinde de energie- en klimaatveranderingsdoelstellingen voor 2020 te bereiken, dienen de relatieve kosten ervan in de beschouwing te worden betrokken.
. BENADRUKT het belang van op de markt gebaseerde beleidsinstrumenten, zoals het emissiehandelssysteem (ETS) en milieubelastingen, om te komen tot de goedkoopste beleidsopties voor het bereiken van de doelstellingen inzake energie en klimaatverandering. Aangezien beleidsinstrumenten vaak in combinatie worden toegepast, BENADRUKT de Raad dat zorgvuldige aandacht moet worden besteed aan de interactie tussen verschillende instrumenten, zodat verlies aan efficientie en te hoge kosten kunnen worden voorkomen en een constante prijs voor broeikasgassen tot stand kan komen - en dit zowel op nationaal als op Europees niveau. . ERKENT dat ten volle rekening moet worden gehouden met het effect van maatregelen inzake klimaatverandering op de inkomensverdeling, het begrotingsbeleid en de openbare financien, waaronder ook de mogelijke gevolgen van een toename van de praktijk van het veilen van broeikasgasemissierechten. Derhalve BENADRUKT de Raad dat beleidsmaatregelen met aanzienlijke begrotingsgevolgen moeten worden beoordeeld door de ministers van Financien. Om redenen van subsidiariteit en houdbare overheidsfinancien dienen veilingsinkomsten te worden aangewend conform deugdelijke begrotingsbeginselen en mogen zij meer bepaald op EU-niveau niet verplicht voor een specifiek doel worden vastgelegd of als doelheffing worden aangewend. De aanwending van dergelijke inkomsten door de lidstaten mag niet strijdig zijn met het streven van de EU om de klimaatverandering een halt toe te roepen. . IS VAN OORDEEL dat de totale kostprijs van de voorstellen van de Commissie inzake energie en klimaatverandering moet worden geraamd en ingecalculeerd, IS HET EROVER EENS dat er vooraf een passende kosten-batenanalyse en achteraf een evaluatie van de beleidsinstrumenten en substreefwaarden moet worden verricht en VERZOEKT om een rapportage over de begrotings-, micro-economische en macro-economische kosten van de implementering. De rapportageverplichtingen moeten stroken met het streven naar een vermindering van de administratieve lasten. Deze informatie dient te worden geordend en op gezette tijden aan de Raad ECOFIN te worden voorgelegd.
. ONDERSTREEPT het belang van de flexibiliteitsmechanismen om de streefcijfers op een kosteneffectieve manier te halen. Te denken valt aan de flexibiliteit bij het bepalen en toepassen van streefwaarden voor hernieuwbare energie, het gebruik van punten op basis van het Kyotoconcept en de mogelijkheid van virtuele of materiele handel in hernieuwbare energie in en buiten de Unie, waarbij rekening wordt gehouden met interacties met bestaande doeltreffende nationale ondersteuningsregelingen. De Raad WIJST EROP dat aanvullende substreefwaarden tot extra kosten kunnen leiden en de implementeringsflexibiliteit niet nodeloos mogen beperken.
12.II.2008

6187/08 (Presse 32) 10
NL
. HERHAALT dat het EU-emissiehandelssysteem (EU-ETS) een centrale plaats inneemt in het langetermijnstreven van de EU om de broeikasgasemissies te verlagen en haar internationale klimaatveranderingsverplichtingen na te komen en VERZOEKT om de werkzaamheden voort te zetten met betrekking tot marktgerelateerde vraagstukken die raken aan de huidige ontwikkeling van het EU-ETS, zoals de voorwaarden waaronder de verschillende emissiehandelssystemen feitelijk en doelmatig onderling kunnen worden gekoppeld, de uitbreiding ervan tot andere sectoren, het markttoezicht, het toezicht door de regelgevende instanties en het verschaffen van informatie.
. IS VAN OORDEEL dat in het kader van EU-ETS de veilingaanpak in beginsel de meest doeltreffende verdelingsmethode blijkt te zijn. De Raad ERKENT dat rekening moet worden gehouden met concurrentieoverwegingen en dat het risico van koolstoflekken naar buiten de EU gelegen landen met lagere milieunormen moet worden beheerst. Eventueel zullen de nodige maatregelen in overweging worden genomen. Op grond van de bestaande gegevens kan worden verwacht dat het risico zal zijn geconcentreerd in de energiesectoren en de energie-intensieve sectoren van de EU-economie, die van lidstaat tot lidstaat varieren. . BENADRUKT dat duidelijke en geloofwaardige langetermijnsignalen voor de investeerders van groot belang zijn en dat algemene beleidskaders moeten worden geconcipieerd om investeringen van de particuliere sector in energie-infrastructuur en veilige en nieuwe schone technologie te steunen en te stimuleren. De Raad BENADRUKT dat het van belang is ervoor te zorgen dat voor de particuliere sector in de beleidsvoorstellen voor 2020 en daarna duidelijk wordt aangegeven welke koolstofbeperkingen gelden, inclusief de voorwaarden waaronder die beperkingen in de toekomst kunnen worden gewijzigd.
. HERINNERT ERAAN dat goed functionerende energiemarkten kunnen bijdragen tot betere prijssignalen en tot een beperking van de kosten van beleidsmaatregelen om de energie- en klimaatsveranderingsstreefwaarden te halen, alsmede tot energiezekerheid gebaseerd op gediversifieerde netwerken voor energievoorziening; dit heeft ook betrekking op de externe dimensie. In dit verband moet meer werk gemaakt worden van een echte, concurrerende, onderling verbonden en eengemaakte Europese interne markt voor gas en elektriciteit. . ONDERSTREEPT het belang van een gecoordineerd internationaal optreden om een economisch efficiente en milieueffectieve actie tot een succes te maken en HERHAALT dat het van belang is uiterlijk in 2009 in het kader van het Raamverdrag van de Verenigde Naties inzake klimaatverandering tot een nieuwe alomvattende internationale overeenkomst inzake klimaatverandering te komen. De Raad ONDERSTREEPT dat het van belang is tot een kosteneffectieve vermindering te komen via de uitbouw van een wereldwijde koolstofmarkt en het verdere gebruik van de bestaande flexibele internationale mechanismen. In dit verband moeten er oplossingen worden gevonden, nieuwe instrumenten gecreeerd en gerichte investeringen van de particuliere sector worden gestimuleerd als aansporing tot een kosteneffectieve vermindering in de ontwikkelingslanden (bijvoorbeeld via de afschaffing van energiesubsidies) en geintensiveerde nationale maatregelen, met als doel een wereldwijde klimaatovereenkomst. De Raad VERZOEKT het EPC zijn werkzaamheden aangaande de economische dimensie van energie en klimaatverandering voort te zetten, en het EFC om de internationale financieringsaspecten van een wereldwijd optreden te bestuderen, teneinde voor het najaar 2008 een bijgewerkt verslag van beide te ontvangen."

12.II.2008

6187/08 (Presse 32) 11
NL
BETERE REGELGEVING
De Raad heeft op basis van een mededeling van de Commissie (6077/08) een gedachtewisseling gehouden over de vorderingen met het initiatief van de EU inzake betere regelgeving. Het initiatief inzake betere regelgeving heeft betrekking op de vereenvoudiging van de wetgeving, de vermindering van de administratieve lasten voor ondernemingen, een ruimer gebruik van economisch-effectbeoordelingen, alsook andere maatregelen ter vermindering van de onnodige kosten voor ondernemingen die voortvloeien uit maatregelen die worden genomen om aan de door verordeningen gestelde eisen te voldoen.
Bureaucratie wordt door ondernemingen, vrijwilligersgroeperingen en burgers constant aangehaald als een belangrijk punt van zorg; het initiatief is dan ook een centraal element van de EU-strategie ter versterking van het concurrentievermogen en ondersteuning van duurzame groei en werkgelegenheid. De Commissie maakt in haar mededeling een evaluatie van de vorderingen die zijn geboekt met de vereenvoudiging van de bestaande regelgeving en het verwezenlijken van de door de Europese Raad in maart laatstleden bepaalde doelstelling om de door de EU-regelgeving gecreeerde administratieve lasten voor ondernemingen tegen 2012 met 25% te verminderen. De Europese Raad heeft de lidstaten tevens verzocht om uiterlijk in 2008 nationale streefcijfers met een vergelijkbaar ambitieniveau vast te stellen.
De mededeling voorziet in plannen om het initiatief de volgende twee jaar verder uit te bouwen.
12.II.2008

6187/08 (Presse 32) 12
NL
EU-BEGROTING . KWIJTING VOOR 2006
De Raad heeft op basis van een verslag van de Rekenkamer1, met een gekwalificeerde meerderheid zijn goedkeuring gehecht aan een aanbeveling over de aan de Commissie te verlenen kwijting voor de uitvoering van de algemene begroting van de EU voor 2006 (5842/08 ADD 1). De Nederlandse delegatie stemde tegen.
De Raad heeft voorts zijn goedkeuring gehecht aan aanbevelingen over de aan de directeurs van de
22 gespecialiseerde EU-agentschappen te verlenen kwijting voor de uitvoering van hun begrotingen voor 2006 (5843/08 ADD 1 + 5855/08 ADD 1), alsook aan conclusies over een reeks speciale verslagen van de Rekenkamer (5842/08 ADD 2).
De aanbevelingen en de conclusies zullen aan het Europees Parlement worden toegezonden overeenkomstig de bepalingen inzake kwijting met betrekking tot de uitvoering van begrotingen.
1 PB C 273 van 15.11.2007, blz. 1

12.II.2008

6187/08 (Presse 32) 13
NL
BIJEENKOMSTEN IN DE MARGE VAN DE RAADSZITTING
In de marge van de Raadszitting werden de volgende bijeenkomsten gehouden: . Dialoog met de sociale partners over het macro-economisch beleid Het voorzitterschap van de Raad heeft vergaderd met de sociale partners (de vertegenwoordigers van werknemersorganisaties, vakbonden, overheidsbedrijven en het MKB). Onderwerp van bespreking waren de economische situatie en de beleidsrespons. Ook de Commissie, de eurogroep, de Europese Centrale Bank en niet tot de eurozone behorende centrale banken waren vertegenwoordigd.
. Eurogroep
De ministers van de lidstaten van de eurozone hebben op 11 februari een bijeenkomst van de eurogroep bijgewoond.
. Ontbijtvergadering over de economische situatie
De ministers hebben tijdens een ontbijtvergadering gesproken over de economische situatie. zij werden tevens ingelicht over de vergadering van de eurogroep van 11 februari. . Vergadering met het Europees Parlement
Het voorzitterschap van de Raad heeft met een delegatie van het Europees Parlement gesproken over de actualisering van dit jaar van de globale richtsnoeren voor het economisch beleid en de recente ontwikkelingen op de financiele markten.

*

* *
Tijdens de lunch hebben de ministers aangelegenheden omtrent de Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling besproken met het oog op de jaarvergadering van de bank op 18 en
19 mei in Kiev.

12.II.2008

6187/08 (Presse 32) 14
NL
ANDERE GOEDGEKEURDE PUNTEN
ECONOMISCHE EN FINANCIELE ZAKEN
BTW op diensten
De Raad heeft een pakket maatregelen betreffende de belasting over de toegevoegde waarde (BTW) aangenomen, onder meer een wijziging in de regels inzake de plaats van verrichting van diensten teneinde ervoor te zorgen dat de meeste soorten diensten belast worden in de lidstaat van verbruik. Het pakket voorziet tevens in de mogelijkheid voor belastingbetalers die bepaalde diensten verrichten, om hun in de gehele EU geldende btw-rapportageverplichtingen in een enkele lidstaat na te komen (via het "mini-eenloketsysteem") en aldus hun nalevingskosten te verlagen. Het pakket, dat twee ontwerp-richtlijnen en een ontwerp-verordening omvat, voorziet voorts in verbeterde mechanismen voor samenwerking tussen de lidstaten teneinde belastingontwijking in de nieuwe regeling te voorkomen.
De aanneming door de Raad volgt op het tijdens zijn zitting van 4 december 2007 bereikte politieke akkoord.
Zie voor uitvoeriger informatie persmededeling 6359/08. Kapitaalrecht (herschikking)
De Raad heeft een richtlijn tot herschikking van de kapitaalrechtrichtlijn aangenomen (16525/07). Doel van deze richtlijn betreffende de indirecte belastingen op het bijeenbrengen van kapitaal is bij te dragen aan de rechtszekerheid door de wetgeving op dit gebied duidelijker, overzichtelijker en eenvoudiger te maken. De richtlijn is ook een weerspiegeling van bepaalde ontwikkelingen die voortvloeien uit de vaste rechtspraak van het Hof van Justitie van de EU. De richtlijn biedt de lidstaten die op dit ogenblik het kapitaalrecht toepassen de mogelijkheid alle of een gedeelte van de desbetreffende verrichtingen aan het kapitaalrecht te blijven onderwerpen. De richtlijn voorziet er evenwel in dat wanneer een lidstaat heeft afgezien van de heffing van het kapitaalrecht, hij dit recht niet opnieuw kan invoeren. Sedert 1985 hebben veel lidstaten het kapitaalrecht afgeschaft; zeven blijven het heffen. De Commissie wordt verzocht om de drie jaar verslag uit te brengen over de werking van de richtlijn met het oog op de afschaffing van het kapitaalrecht.
12.II.2008

6187/08 (Presse 32) 15
NL
EXTERNE BETREKKINGEN
Speciale vertegenwoordigers van de EU - verlenging van de mandaten De Raad heeft gemeenschappelijke optredens aangenomen waarbij, met enige wijzigingen, de mandaten van vier speciale vertegenwoordigers (SVEU) worden verlengd. De gemeenschappelijke optredens voorzien in de verlenging van de mandaten van: . de heer Kalman Mizsei, SVEU voor Moldavie, tot en met 28 februari 2009 (5091/08); . de heer Pierre Morel, SVEU voor Centraal-Azie, tot en met 28 februari 2009 (5206/08); . de heer Roeland van de Geer, SVEU voor het gebied van de Grote Meren in Afrika, tot en met
28 februari 2009.
Dit mandaat is ook aangepast aan de rol die de SVEU is toebedeeld met betrekking tot twee EUmissies tot hervorming van de veiligheidssector in de Democratische Republiek Congo: de politiemissie van de EU en haar interface met justitie (EUPOL RD Congo) en de adviserende en bijstandverlenende missie van de EU op het gebied van de hervorming van de veiligheidssector (EUSEC RD Congo) (5301/08);
. de heer Torben Brylle, SVEU voor Sudan, tot en met 28 februari 2009. Dit mandaat is gewijzigd als gevolg van de afsluiting van het civiel-militaire optreden van de Europese Unie ter ondersteuning van de missies van de Afrikaanse Unie in de regio Darfur van Sudan en in Somalie (5485/08).
Identificatie en tracering van illegale lichte wapens De Raad heeft een gemeenschappelijk optreden aangenomen dat de informatiemechanismen voor de identificatie en tracering van illegale lichte wapens beoogt te verbeteren (15450/07). Het gemeenschappelijk optreden zal bijdragen tot betere informatie over, en een beter inzicht in de bepalingen die zijn vastgesteld door een internationaal traceringsinstrument van de Verenigde Naties in begunstigde landen in Afrika, Azie en Latijns-Amerika. De totale kosten van het project bedragen 538 000 euro, waaraan de EU 300 000 euro zal bijdragen.
12.II.2008

6187/08 (Presse 32) 16
NL
In december 2005 heeft de Europese Raad zijn goedkeuring gehecht aan een EU-strategie ter bestrijding van de illegale accumulatie van en handel in handvuurwapens en lichte wapens, en munitie daarvoor (strategie van de EU inzake SALW), die oproept tot het verlenen van steun voor de aanneming van een juridisch bindend internationaal instrument over de tracering en markering van SALW.
EU/Israel - Deelname aan communautaire programma's De Raad heeft een besluit aangenomen houdende goedkeuring van de ondertekening en voorlopige toepassing van een protocol bij de associatieovereenkomst tussen de EU en Israel tot vaststelling van de algemene beginselen van de deelname van Israel aan communautaire programma's (5465/08 en 5468/08).
Liberia - Beperkende maatregelen
De Raad heeft zijn goedkeuring gehecht aan een gemeenschappelijk standpunt inzake beperkende maatregelen tegen Liberia waarbij de beperkende maatregelen betreffende wapens en reisbeperkingen ten aanzien van bepaalde personen met nog eens 12 maanden worden verlengd (5364/08). Deze maatregelen worden derhalve op grond van Resolutie 1792 (2007) van de VNVeiligheidsraad op het niveau van de EU uitgevoerd.
Het gemeenschappelijk standpunt is er ook op gericht alle thans geldende beperkende maatregelen tegen Liberia in een wetgevingsbesluit onder te brengen. EUROPEES VEILIGHEIDS- EN DEFENSIEBELEID
Guinee-Bissau - EU-missie ter ondersteuning van de hervorming van de veiligheidssector De Raad heeft een gemeenschappelijk standpunt vastgesteld dat voorziet in de instelling, in het kader van het Europees veiligheids- en defensiebeleid, van een missie van de Europese Unie ter ondersteuning van de hervorming van de veiligheidssector in Guinee-Bissau (5497/08). Doel van de missie is de plaatselijke autoriteiten met raad en daad bij te staan wat de hervorming van de veiligheidssector betreft, en zodoende bij te dragen tot het scheppen van de voorwaarden voor het uitvoeren van de nationale strategie voor hervorming van de veiligheidssector in nauwe samenwerking met andere internationale, bilaterale en EU-actoren, met de bedoeling vervolgens gemakkelijker donoren te kunnen aantrekken.
Zie voor uitvoeriger informatie persmededeling 6372/08.
12.II.2008

6187/08 (Presse 32) 17
NL
ONTWIKKELINGSSAMENWERKING
Europese ontwikkelingsfondsen - kwijting voor 2006 De Raad heeft aanbevelingen aangenomen inzake de door het Europees Parlement aan de Commissie te verlenen kwijting voor de uitvoering van de verrichtingen in het kader van het 6e, 7e,
8e en 9e Europese ontwikkelingsfonds voor het begrotingsjaar 2006 (16744/07, 16745/07, 16746/07 en 16748/07).
De Raad heeft ook een verklaring aangenomen in reactie op de verklaring van de Rekenkamer waarin de betrouwbaarheid van de rekeningen en de regelmatigheid en de wettigheid van de onderliggende verrichtingen worden bevestigd. De aanbevelingen en de verklaring zullen aan het Europees Parlement worden toegezonden (5908/08).
UITBREIDING
Toetredingspartnerschap met Kroatie
De Raad heeft een besluit betreffende de principes, prioriteiten en voorwaarden die worden opgenomen in het toetredingspartnerschap van de EU met Kroatie aangenomen (5122/08). Het besluit is gebaseerd op Verordening nr. 533/2004 inzake het opzetten van Europese partnerschappen in het kader van het stabilisatie- en associatieproces voor de westelijke Balkan. Met het besluit wordt het huidige partnerschap bijgewerkt teneinde nieuwe prioriteiten voor de verdere werkzaamheden vast te stellen op basis van de bevindingen van het voortgangsverslag 2007 van de Commissie over de voorbereidingen van Kroatie op verdere integratie in de Europese Unie. Het toetredingspartnerschap vormt de spil van de pretoetredingsstrategie, geeft aan welke nieuwe en nog resterende prioriteiten er zijn en geeft sturing voor financiele bijstand aan Kroatie. Bij het besluit wordt Besluit 2006/145/EG ingetrokken. JUSTITIE EN BINNENLANDSE ZAKEN
Schengen - begroting voor 2008
De lidstaten, in het kader van de Raad bijeen, hebben de begroting voor SISNET (de communicatieinfrastructuur voor de Schengenomgeving) voor 2008 goedgekeurd (15950/07).
12.II.2008

6187/08 (Presse 32) 18
NL
HANDELSBELEID
Verordeningen inzake handelsbelemmeringen - De rechten van de Gemeenschap krachtens internationale regelingen
De Raad heeft een verordening aangenomen tot wijziging van Verordening nr. 3286/94 betreffende procedures op het gebied van het gemeenschappelijke handelsbeleid van de EU met het oog op de handhaving van de rechten die de Gemeenschap ontleent aan internationale regelingen voor het handelsverkeer, in het bijzonder die welke onder auspicien van de Wereldhandelsorganisatie werden vastgesteld (16698/07).
Verordening nr. 3286/94 (de "verordening handelsbelemmeringen") is gewijzigd teneinde communautaire ondernemingen niet langer te verbieden uitsluitend op grond van een bilaterale overeenkomst een klacht in te dienen.
De verordening handelsbelemmeringen is een van de instrumenten van het handelsbeleid van de EU om toezicht te houden op de naleving van verplichtingen uit hoofde van internationale handelsovereenkomsten die ten doel hebben belemmeringen voor het handelsverkeer op te heffen. De verordening geeft de communautaire ondernemingen en fabrikanten het recht bij de Commissie een klacht in te dienen over belemmeringen voor het handelsverkeer. Indien de klacht ontvankelijk is, leidt zij tot een onderzoek naar het bestaan van vermeende belemmeringen en nadelige gevolgen voor het handelsverkeer of schade voor de bedrijfstak in de EU. De klacht kan uiteindelijk resulteren in een besluit van de Gemeenschap om procedures inzake geschillenbeslechting in het kader van een internationale overeenkomst met de handelspartner in te leiden. ENERGIE
Voorzieningsagentschap van Euratom - Statuten
De Raad heeft een besluit tot vaststelling van de nieuwe statuten voor het Voorzieningsagentschap van Euratom aangenomen (5064/08).
Bij het besluit worden de statuten van het Voorzieningsagentschap van Euratom van 6 november
1958 ingetrokken en vervangen teneinde rekening te houden met de toename van het aantal lidstaten en de noodzaak om voor het agentschap moderne financiele voorschriften te hanteren en de zetel ervan vast te stellen. De zetel van het agentschap zal in Luxemburg worden gevestigd. Het Voorzieningsagentschap van Euratom heeft tot taak een geregelde en billijke voorziening van nucleair materiaal voor de gebruikers in de Europese Unie te waarborgen.
12.II.2008

6187/08 (Presse 32) 19
NL
VISSERIJ
Partnerschapsovereenkomst in de visserijsector tussen de EU en Ivoorkust De Raad heeft een besluit aangenomen houdende goedkeuring van de sluiting van een overeenkomst met Ivoorkust inzake de voorlopige toepassing van het protocol tot vaststelling van de vangstmogelijkheden en de financiele tegenprestatie, als bedoeld in de partnerschapsovereenkomst tussen de Europese Unie en Ivoorkust inzake de visserij in de Ivoriaanse visserijzones (16679/07). De in het protocol vastgestelde vangstmogelijkheden worden, met terugwerkende kracht voor de periode van 1 juli 2007 tot en met 30 juni 2013, als volgt over de lidstaten verdeeld: . 25 vaartuigen voor de visserij met een ringzegen: Spanje (15 vaartuigen) en Frankrijk (10 vaartuigen);
. 15 vaartuigen voor de visserij met een drijvende beug: Spanje (10 vaartuigen) en Portugal (5 vaartuigen).
De financiele tegenprestatie van de EU bestaat uit een bedrag van 455.000 euro per jaar enerzijds, dat overeenkomt met een referentiehoeveelheid van 7.000 ton per jaar, en een specifiek bedrag van
140.000 euro per jaar anderzijds, dat wordt uitgetrokken voor de ondersteuning en de tenuitvoerlegging van het visserijbeleid van Ivoorkust.
De nieuwe overeenkomst vervangt de overeenkomst van 1990 inzake de visserij voor de kust van Ivoorkust.
Partnerschapsovereenkomst tussen de EU en de Seychellen De Raad heeft een besluit aangenomen houdende goedkeuring van wijzigingen in het protocol tot vaststelling, voor de periode van 18 januari 2005 tot en met 17 januari 2011, van de vangstmogelijkheden en de financiele tegenprestatie, zoals bedoeld in de Overeenkomst met de Seychellen (16663/07).
De wijzigingen behelzen een verhoging van de referentiehoeveelheid, rekening houdend met de gemiddelde vangsten in de voorbije drie jaar, de invoering van financiele steun voor het partnerschap en een verhoging van het door de reders te betalen gedeelte.
12.II.2008

6187/08 (Presse 32) 20
NL
VIA DE SCHRIFTELIJKE PROCEDURE AANGENOMEN BESLUIT
Voormalige Joegoslavische Republiek Macedonie - Beperkende maatregelen tegen extremisten
De Raad heeft op 8 februari een gemeenschappelijk standpunt vastgesteld waarbij de lijst van personen voor wie de beperkende maatregelen ten aanzien van extremisten in de Voormalige Joegoslavische Republiek Macedonie gelden, wordt bijgewerkt en de toepassing ervan met een jaar wordt verlengd.
Het gemeenschappelijk standpunt voorziet in een verlenging van de beperkende maatregelen, die voor het eerst zijn aangenomen in 2004, tot en met 10 februari 2009. Doel van de maatregelen is te beletten dat personen tot de EU worden toegelaten die actief aansporen tot of deelnemen aan gewelddadige extremistische activiteiten welke afbreuk doen aan de op de kaderovereenkomst van Ohrid gebaseerde beginselen van stabiliteit, territoriale integriteit, alsmede het multi-etnische karakter van de Voormalige Joegoslavische Republiek Macedonie en/of opzettelijk de uitvoering van de kaderovereenkomst ondermijnen en belemmeren door acties waarmee zij zich van het democratische proces afkeren. Twee personen zijn van de in Publicatieblad L 36 van 9 februari bekendgemaakte lijst verwijderd, drie zijn eraan toegevoegd. De lijst bevat thans zeventien personen voor wie een visumverbod geldt.

P E R S
We t s t r a a t 1 7 5 B . 1 0 4 8 B R U S S E L T e l . : + 3 2 ( 0 ) 2 2 8 1 6 0 8 3 / 6 3 1 9 F a x : + 3 2 ( 0 ) 2 2 8 1 8 0 2 6 press.office@consilium.europa.eu http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
6187/08 (Presse 32) 1