Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek

Efficiëntere waterstofopslag voor autobrandstof

11 februari 2008

Ingenieur Govert Kruijtzer heeft in zijn promotieonderzoek gekeken naar de mogelijkheden om waterstof op te slaan in dunne magnesiumlagen, die tussen de 30 en 300 nanometer dik zijn. Om waterstof als brandstof in auto's te gebruiken, is het van groot belang dat het gewicht van het opslagmedium, magnesium dus, zo laag mogelijk is ten opzichte van de hoeveelheid opgeslagen waterstof. Op woensdag 13 februari promoveert Kruijtzer aan de Universiteit Utrecht.

Om waterstof als brandstof in auto's te gebruiken wordt gezocht naar materialen die tijdelijk waterstof kunnen opslaan. De waterstof moet bij het tankstation snel geladen kunnen worden en tijdens de rit voldoende beschikbaar zijn. Een materiaal dat veel waterstof kan opslaan is magnesium. Om magnesium te kunnen toepassen als opslagmateriaal is het van groot belang dat het gewicht van het opslagmediumzo laag mogelijk is ten opzichte van de hoeveelheid opgeslagen waterstof. Het laden en lossen van waterstof moet zo snel mogelijk verlopen en weinig energie kosten.

Door het toevoegen van katalysatoren en het nanostructureren (dus een zo dun mogelijke laag van de katalysator/magnesium mix op een koolstof support) van de magnesiumlagen, wordt waterstof sneller opgenomen en losgelaten. Hoe dit verbeterde mechanisme precies werkt staat nog ter discussie.

Dit project is uitgevoerd binnen het Duurzaam Waterstof programma van ACTS (Advanced Chemical Technologies for Sustainability) onder leiding van prof. dr. ir. K. de Jong en prof. dr. F. Habraken. ACTS is het publiek-private samenwerkingsverband binnen NWO op het gebied van duurzame chemie en katalyse. Samen met het gebied Chemische Wetenschappen vormt ACTS het loket voor de chemie- en technologiegerelateerde subsidieaanvragen in combinatie met life sciences en fysica.

..............................

Noot voor de redactie,