Indiase CEO zet eigen ego opzij voor economie

13/02/2008 09:43



Hay Group



In tegenstelling tot zijn internationale collega's stelt de Indiase manager zijn eigen belang en zelfs dat van zijn eigen bedrijf onder dat van de economie van zijn land. De Indiase leider is in staat aan zichzelf voorbij te gaan en zich te richten op de winst voor het land en zijn inwoners. De beste leiders van de snelst groeiende economie ter wereld, hebben een groot sociaal verantwoordelijkheidsgevoel, zijn sterk in het opbouwen van teams en zijn een ster in het managen van externe belangen. Dit alles blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Hay Group en Bharat Petroleum.

Zaken als sociaal goed
Indiase leiders laten een opmerkelijke focus zien op de Indiase economie als geheel. Door deze sociale verantwoordelijkheid zijn ze bereid om grote risico's te nemen om zo de ontwikkeling van hun land te stimuleren. In vergelijking tot collega's in het buitenland geven Indiase CEO's de voorkeur aan producten en diensten waar het hele land baat bij heeft, of het land status geven, zoals publieke diensten of hightech projecten.

Madeline Dessing, consultant bij onderzoeks- en adviesbureau Hay Group: "Om succes te hebben in dit land, zal een Westerse manager zijn eigen ego naast zich neer moeten leggen en beseffen dat zakendoen in India een sociaal goed is."

Energieke inspirator
Naast een sterk gemeenschapsgevoel, excelleren de beste managers uit dit land ook in het stimuleren en inspireren van een team en het managen van externe belangen in complexe situaties. De mate van innerlijke kracht die een Indiase CEO bezit, bepaalt volgens Hay Group vooral de mate van succes.

"Zelfs in complexe of risicovolle situaties is een Indiase manager in staat de 'juiste' keuze te maken," aldus Dessing. "Een Indiase CEO is namelijk in staat harde beslissingen te nemen om een klus te klaren. Hij is tegelijkertijd analytisch en pragmatisch."

Korte lijntjes
De Indiase manager is, in vergelijking met internationale collega's, minder goed in de persoonlijke benadering van zijn werknemer. Door hun recht-door-zee-houding, kunnen Indiase leiders kil overkomen. Deze interpersoonlijke afstand wordt door de grote bureaucratie die er in India heerst, vergroot. Managers investeren teveel tijd in het omgaan met een complexe bureaucratie, van regeltjes en externe stakeholders. Dessing: "Hierdoor houden Indiase managers te weinig tijd over voor het runnen van hun organisatie."

India heeft de snelstgroeiende economie in de wereld, waar steeds meer bedrijven gebruik van maken door zich in dit land te vestigen. India blijft ook voorlopig de plek bij uitstek voor het offshoren van IT-diensten en databeheer. Ook buiten de landsgrenzen verstevigen grote Indiase concerns als Tata Group en Aditya Birla hun positie. "De werkwijze van de leiders van Tata Group lijkt de Britse overheid mede over de streep te trekken om de aanstaande overname van Landrover en Jaguar goed te keuren," aldus Dessing.

Over het onderzoek
Hay Group is het eerste bureau dat kwalitatief onderzoek naar persoonskenmerken van Indiase CEO's verrichtte. Het 18 maanden durende onderzoek omvat 30 diepte-interviews met excellerende CEO's van grote Indiase organisaties. In het onderzoek is gekeken naar de beweegredenen, normen, waarden, beslissingsvaardigheden en de leiderschapstijlen van de CEO's. Tevens is onderzoek gedaan naar de bedrijfscultuur.

Hay Group
Hay Group is een wereldwijd onderzoeks- en adviesbureau op het gebied van strategie, organisatie en Human Resources. Hay Group is meer dan zestig jaar actief in het ontwikkelen van talent en helpt organisaties beter te werken door mensen te motiveren om optimaal te presteren. Met ruim 2000 mensen, werkzaam in 88 kantoren in 47 landen, werkt Hay Group voor ruim 7000 internationale bedrijven en organisaties. Zie ook www.haygroup.nl





http://www.haygroup.nl