Koleos, de eerste 4x4 Crossover van Renault
(2/13/2008)
Renault presenteert zijn eerste Crossover: de Koleos. Deze
vrijetijdsauto verbindt het comfort van een hatchback, de
rijcapaciteiten van een echte 4x4 en de ruimte van een compacte MPV
aan elkaar.
De Koleos is bedacht en ontworpen door Renault, ontwikkeld door Nissan
en wordt geproduceerd in de fabriek van Renault Samsung Motors in het
Koreaanse Busan. Het nieuwe model is voor het eerst te zien op de
autobeurs van Genève die 4 maart 2008 van start gaat en staat in juni
bij de Renault dealers in Nederland.
De Renault Koleos biedt een ongekend hoog niveau van veiligheid en
comfort. Het is typisch een Renault, met een duidelijk herkenbaar
familiegezicht.
De lancering van de Koleos vormt een nieuwe stap in de verdere
ontwikkeling van Renault zowel in Europa als in de rest van de wereld.
Met deze eerste 4x4 Crossover geeft Renault gelijk een visitekaartje
af in een segment waar het merk eerder niet aanwezig was.
Met een lengte van 4,52 m en een breedte van 1,85 m oogt de Koleos
niet kolossaal. De auto is wendbaar in de stad maar tegelijkertijd ook
off road makkelijk te hanteren. De Koleos is een Crossover met alle
stijlkenmerken van een 4x4, maar wel met een elegante en sportieve
lijn.
De ophanging bestaat uit een voortrein van het type pseudo Mac Pherson
en een onafhankelijke multilink achtertrein die Nissan ook gebruikt
voor zijn X-Trail. Deze constructie zorgt voor comfort en de juiste
strakke wegligging onder alle omstandigheden.
Naast de vierwielaangedreven uitvoering, die voorlopig alleen
leverbaar is op het Privilège-uitrustingsniveau, is de Renault Koleos
ook leverbaar in een tweewiel aangedreven versie voor mensen die
vallen voor zijn stoere Crossover-look maar de vierwielaandrijving
niet nodig hebben.
Een praktische en multifunctionele Crossover
Het multifunctionele karakter van de Koleos komt niet alleen tot
uiting in zijn rijkwaliteiten maar ook in het interieur. Om het laden
te vergemakkelijken, heeft de Renault Koleos een zogenaamde
âclamshellâ, een achterklep waarbij zowel het bovenste deel van de
achterklep als het onderste deel te openen zijn. De 1,07 m brede
toegang tot de bagageruimte is overigens één van de grootste in deze
klasse.
De nieuwste aandrijfgroepen
De Renault Koleos is leverbaar met twee motoren. Een 2.0 dCi Euro 4
van de laatste generatie is leverbaar als 150 pk (110 kW) en 175 pk
(127 kW) en heeft een maximaal koppel van 320 tot 360 Nm (afhankelijk
van de versie), dat beschikbaar is vanaf lage toerentallen.
Renault biedt de 2.0 dCi 150 pk aan als voorwielaandrijving met een
handgeschakelde zes-versnellingsbak. De 175 pk-versie van de 2.0 dCi
is leverbaar als 4x4 met een handgeschakelde zes-versnellingsbak.
Renault levert de Koleos ook met een benzinemotor, een 2.5 16V, die
een vermogen ontwikkelt van 170 pk (126 kW) en een koppel levert van
226 Nm.
Dynamique
Dynamique Pack
Dynamique Luxe
Privilège
2.5 16V 170 pk
*
*
*
* (4x4)
2.0dCi 150 pk
*
*
2.0dCi 175 pk
* (4x4)
âDe Koleos is een sterke persoonlijkheid, hij is uniek in ons
programma en onderscheidt zich van de concurrentie door de schuin
geplaatste achterruitâ, aldus Patrick le Quement, directeur Design bij
Renault.
De eerste Koleos verschijnt in juni op de Europese markt en zal in
2009 in meer dan veertig landen wereldwijd worden verkocht.
De rollen zijn als volgt verdeeld: Renault definieert het
productconcept, neemt de vormgeving van de auto voor zijn rekening,
maakt een eisenpakket voor de prestaties en levert de dieselmotoren.
Nissan zorgt voor de 4x4 techniek, de engineering van de auto, levert
de benzinemotoren en de eindcontroles. Tenslotte zorgt Renault Samsung
Motors voor de productie van de Koleos voor de hele wereld.
Het eerste prototype werd begin 2006 in Japan geproduceerd in een
Nissan-fabriek. Dit diende als basis voor het finetunen van het
productieproces en de juiste industriële installatie als voorstadium
voor de definitieve productie van de Koleos. De Renault Koleos volgde
vervolgens dezelfde weg als de Nissan modellen die op hetzelfde
platform zijn ontwikkeld als de X-Trail. Daarbij worden ook dezelfde
productieprocessen gebruikt.
De eerste prototypes in november 2006 vormden de productiestart van
het Koleos-project. Achtenzestig medewerkers van Renault Samsung
Motors werden vervolgens uitgezonden om samen met de engineer-afdeling
van Nissan te werken aan het optimaliseren van de montageprocedures.
Zes maanden later rolde de eerste nieuwe Koleos als proefmodel van de
band van de fabriek in het Koreaanse Busan. Deze periode (in totaal
bijna 50.000 uren) werd gebruikt om de productie te starten voor
speciaal gereedschap dat nodig is voor de productiestart en voor het
trainen van de technici.
De fabriek in Busan kreeg op 5 november 2007 officieel akkoord voor de
productie van de Koreaanse versie van de Renault Koleos die daar onder
de modelnaam QM5 in de showroom staat.
De industriële investeringen in de fabriek van Busan zijn met name
besteed aan de verbetering van de werkomstandigheden en de creatie van
meer ergonomische werkplekken waardoor de kwaliteit van het product
omhoog gaat en het productiegemiddelde stijgt.
De Koleos is het elfde model van de 26 aangekondigde modellen die de
groei van Renault concretiseren. Met de lancering van een 4x4
Crossover gaat Renault door met haar productoffensief en vult het haar
autoaanbod aan met een model dat uniek is in de geschiedenis van het
merk. De Renault Koleos biedt naast een beproefde 4x4 techniek de
expertise van Renault op het gebied van veiligheid,
multifunctionaliteit en comfort met topklasse prestaties zoals die ook
zijn te vinden in de Laguna III.
Met een garantie van 3 jaar of 150.000 km wil de eerste 4x4 Crossover
van Renault zich vanaf de introductie op de markt trachten te plaatsen
als één van de beste in zijn klasse voor wat betreft kwaliteit en
service door eenzelfde dekking te bieden als die voor de autoâs van
Renault uit de topklasse.
AutoRai