AutoRai

Koleos, de eerste 4x4 Crossover van Renault

(2/13/2008)
Renault presenteert zijn eerste Crossover: de Koleos. Deze vrijetijdsauto verbindt het comfort van een hatchback, de rijcapaciteiten van een echte 4x4 en de ruimte van een compacte MPV aan elkaar.

De Koleos is bedacht en ontworpen door Renault, ontwikkeld door Nissan en wordt geproduceerd in de fabriek van Renault Samsung Motors in het Koreaanse Busan. Het nieuwe model is voor het eerst te zien op de autobeurs van Genève die 4 maart 2008 van start gaat en staat in juni bij de Renault dealers in Nederland.

De Renault Koleos biedt een ongekend hoog niveau van veiligheid en comfort. Het is typisch een Renault, met een duidelijk herkenbaar familiegezicht.

De lancering van de Koleos vormt een nieuwe stap in de verdere ontwikkeling van Renault zowel in Europa als in de rest van de wereld. Met deze eerste 4x4 Crossover geeft Renault gelijk een visitekaartje af in een segment waar het merk eerder niet aanwezig was.

Met een lengte van 4,52 m en een breedte van 1,85 m oogt de Koleos niet kolossaal. De auto is wendbaar in de stad maar tegelijkertijd ook off road makkelijk te hanteren. De Koleos is een Crossover met alle stijlkenmerken van een 4x4, maar wel met een elegante en sportieve lijn.

De ophanging bestaat uit een voortrein van het type pseudo Mac Pherson en een onafhankelijke multilink achtertrein die Nissan ook gebruikt voor zijn X-Trail. Deze constructie zorgt voor comfort en de juiste strakke wegligging onder alle omstandigheden.

Naast de vierwielaangedreven uitvoering, die voorlopig alleen leverbaar is op het Privilège-uitrustingsniveau, is de Renault Koleos ook leverbaar in een tweewiel aangedreven versie voor mensen die vallen voor zijn stoere Crossover-look maar de vierwielaandrijving niet nodig hebben.

Een praktische en multifunctionele Crossover
Het multifunctionele karakter van de Koleos komt niet alleen tot uiting in zijn rijkwaliteiten maar ook in het interieur. Om het laden te vergemakkelijken, heeft de Renault Koleos een zogenaamde âclamshellâ, een achterklep waarbij zowel het bovenste deel van de achterklep als het onderste deel te openen zijn. De 1,07 m brede toegang tot de bagageruimte is overigens één van de grootste in deze klasse.

De nieuwste aandrijfgroepen
De Renault Koleos is leverbaar met twee motoren. Een 2.0 dCi Euro 4 van de laatste generatie is leverbaar als 150 pk (110 kW) en 175 pk (127 kW) en heeft een maximaal koppel van 320 tot 360 Nm (afhankelijk van de versie), dat beschikbaar is vanaf lage toerentallen.

Renault biedt de 2.0 dCi 150 pk aan als voorwielaandrijving met een handgeschakelde zes-versnellingsbak. De 175 pk-versie van de 2.0 dCi is leverbaar als 4x4 met een handgeschakelde zes-versnellingsbak.

Renault levert de Koleos ook met een benzinemotor, een 2.5 16V, die een vermogen ontwikkelt van 170 pk (126 kW) en een koppel levert van 226 Nm.

Dynamique

Dynamique Pack

Dynamique Luxe

Privilège


2.5 16V 170 pk


*


*


*


* (4x4)

2.0dCi 150 pk


*


*

2.0dCi 175 pk


* (4x4)

âDe Koleos is een sterke persoonlijkheid, hij is uniek in ons programma en onderscheidt zich van de concurrentie door de schuin geplaatste achterruitâ, aldus Patrick le Quement, directeur Design bij Renault.

De eerste Koleos verschijnt in juni op de Europese markt en zal in 2009 in meer dan veertig landen wereldwijd worden verkocht.

De rollen zijn als volgt verdeeld: Renault definieert het productconcept, neemt de vormgeving van de auto voor zijn rekening, maakt een eisenpakket voor de prestaties en levert de dieselmotoren. Nissan zorgt voor de 4x4 techniek, de engineering van de auto, levert de benzinemotoren en de eindcontroles. Tenslotte zorgt Renault Samsung Motors voor de productie van de Koleos voor de hele wereld.

Het eerste prototype werd begin 2006 in Japan geproduceerd in een Nissan-fabriek. Dit diende als basis voor het finetunen van het productieproces en de juiste industriële installatie als voorstadium voor de definitieve productie van de Koleos. De Renault Koleos volgde vervolgens dezelfde weg als de Nissan modellen die op hetzelfde platform zijn ontwikkeld als de X-Trail. Daarbij worden ook dezelfde productieprocessen gebruikt.

De eerste prototypes in november 2006 vormden de productiestart van het Koleos-project. Achtenzestig medewerkers van Renault Samsung Motors werden vervolgens uitgezonden om samen met de engineer-afdeling van Nissan te werken aan het optimaliseren van de montageprocedures.

Zes maanden later rolde de eerste nieuwe Koleos als proefmodel van de band van de fabriek in het Koreaanse Busan. Deze periode (in totaal bijna 50.000 uren) werd gebruikt om de productie te starten voor speciaal gereedschap dat nodig is voor de productiestart en voor het trainen van de technici.

De fabriek in Busan kreeg op 5 november 2007 officieel akkoord voor de productie van de Koreaanse versie van de Renault Koleos die daar onder de modelnaam QM5 in de showroom staat.

De industriële investeringen in de fabriek van Busan zijn met name besteed aan de verbetering van de werkomstandigheden en de creatie van meer ergonomische werkplekken waardoor de kwaliteit van het product omhoog gaat en het productiegemiddelde stijgt.

De Koleos is het elfde model van de 26 aangekondigde modellen die de groei van Renault concretiseren. Met de lancering van een 4x4 Crossover gaat Renault door met haar productoffensief en vult het haar autoaanbod aan met een model dat uniek is in de geschiedenis van het merk. De Renault Koleos biedt naast een beproefde 4x4 techniek de expertise van Renault op het gebied van veiligheid, multifunctionaliteit en comfort met topklasse prestaties zoals die ook zijn te vinden in de Laguna III.

Met een garantie van 3 jaar of 150.000 km wil de eerste 4x4 Crossover van Renault zich vanaf de introductie op de markt trachten te plaatsen als één van de beste in zijn klasse voor wat betreft kwaliteit en service door eenzelfde dekking te bieden als die voor de autoâs van Renault uit de topklasse.