Gemeente Bussum

Geef uw oordeel over gemeentelijke teksten

Het komende jaar gaat de gemeente Bussum aan de slag met het project Klantgericht schrijven, één van de speerpunten die moeten leiden tot verbeterde dienstverlening. Om erachter te komen wat u als inwoner vindt van onze teksten, zijn wij op zoek naar mensen die mee willen werken aan een kwaliteitsmeting.

"De gemeente stuurt mij een brief, maar ik snap eigenlijk niet waar het over gaat". "Zo'n gemeentelijk beleidsstuk is niet om door te komen, wat een taaie stof". Veel inwoners hebben moeite met teksten van de gemeente, zo is vorig jaar gebleken tijdens een avond met inwoners over dienstverlening. Brieven en beleidsstukken zijn vaak te moeilijk, ontoegankelijk en droog geschreven.

Ambtenaren die regelmatig brieven aan inwoners schrijven of ingewikkelde beleidsstukken opzetten, gaan daarom de training `Klantgericht schrijven' volgen. Belangrijk leerdoel daarbij is het zich kunnen verplaatsen in de lezer en het gebruik van een bondige, toegankelijke stijl.
Oproep

Om goed duidelijk te krijgen hoe de nieuwe stijl moet zijn, zijn wij op zoek naar mensen die een stuk of vijf, kortere en langere, teksten willen beoordelen. Bij voorkeur zijn dit mensen die niet beroepsmatig met taal bezig zijn en dus een goede afspiegeling vormen van de gemiddelde lezer.

De teksten worden u digitaal toegestuurd en u kunt ook per mail uw reactie aan ons kwijt. Zo kunt u uw eigen moment kiezen. Wij schatten dat het beoordelen van de teksten twee tot drie uur van uw tijd zal vergen. Wanneer u niet de beschikking heeft over internet, is het ook mogelijk om de teksten op het gemeentehuis af te halen.

Werkt u graag mee aan een toegankelijker gemeente? Mail of bel met Hannie de Groot, communicatieadviseur, h.degroot@bussum.nl of (035) 692 87 75, graag voor 21 februari aanstaande.