Geef uw oordeel over gemeentelijke teksten
Het komende jaar gaat de gemeente Bussum aan de slag met het project
Klantgericht schrijven, één van de speerpunten die moeten leiden tot
verbeterde dienstverlening. Om erachter te komen wat u als inwoner
vindt van onze teksten, zijn wij op zoek naar mensen die mee willen
werken aan een kwaliteitsmeting.
"De gemeente stuurt mij een brief, maar ik snap eigenlijk niet waar
het over gaat". "Zo'n gemeentelijk beleidsstuk is niet om door te
komen, wat een taaie stof". Veel inwoners hebben moeite met teksten
van de gemeente, zo is vorig jaar gebleken tijdens een avond met
inwoners over dienstverlening. Brieven en beleidsstukken zijn vaak te
moeilijk, ontoegankelijk en droog geschreven.
Ambtenaren die regelmatig brieven aan inwoners schrijven of
ingewikkelde beleidsstukken opzetten, gaan daarom de training
`Klantgericht schrijven' volgen. Belangrijk leerdoel daarbij is het
zich kunnen verplaatsen in de lezer en het gebruik van een bondige,
toegankelijke stijl.
Oproep
Om goed duidelijk te krijgen hoe de nieuwe stijl moet zijn, zijn wij
op zoek naar mensen die een stuk of vijf, kortere en langere, teksten
willen beoordelen. Bij voorkeur zijn dit mensen die niet beroepsmatig
met taal bezig zijn en dus een goede afspiegeling vormen van de
gemiddelde lezer.
De teksten worden u digitaal toegestuurd en u kunt ook per mail uw
reactie aan ons kwijt. Zo kunt u uw eigen moment kiezen. Wij schatten
dat het beoordelen van de teksten twee tot drie uur van uw tijd zal
vergen. Wanneer u niet de beschikking heeft over internet, is het ook
mogelijk om de teksten op het gemeentehuis af te halen.
Werkt u graag mee aan een toegankelijker gemeente? Mail of bel met
Hannie de Groot, communicatieadviseur, h.degroot@bussum.nl of (035)
692 87 75, graag voor 21 februari aanstaande.
Gemeente Bussum