| |
|Datum: 13 februari 2008 | | | |Utrecht wijst nieuwe verbindingsweg door/om Leidsche Rijn af | |Als een van de samenwerkende partijen binnen het Utrechts Verkeer en | |Vervoer Beraad (UVVB) plaatst de gemeente Utrecht een tweetal | |kanttekeningen bij de te verrichten Pakketstudie Ring Utrecht. De | |Pakketstudie Ring Utrecht maakt deel uit van een breed - op de | |toekomst gericht - onderzoek naar verbetering van de bereikbaarheid | |per auto, openbaar vervoer en fiets van het centrum van ons land. De | |kanttekeningen van de gemeente Utrecht hebben betrekking op een | |mogelijke verbinding tussen de A12 en A2 om of door Leidsche Rijn en | |op een opwaardering van de Noordelijke Randweg Utrecht, die deel | |uitmaakt van de verbinding A2 en A27. | | | |Bij het onderzoek naar een mogelijke verbinding tussen de A12 en A2 - | |een doorgetrokken Noordelijke Randweg Utrecht - plaatst de gemeente | |een kritische kanttekening. Utrecht vindt een nieuwe schakel in de | |Ring Utrecht om of door Leidsche Rijn niet acceptabel. | |De stad constateert - op basis van voorlopige modelmatige berekeningen| |- dat zo'n nieuwe schakel in de Ring Utrecht nauwelijks de | |verkeersdruk op de knooppunten Oudenrijn-Lunetten en Rijnsweerd | |vermindert. En dat deze marginale meerwaarde daarom niet opweegt tegen| |de gevolgen voor de leefbaarheid in Leidsche Rijn (met name geluid en | |luchtkwaliteit) en tegen de aanzienlijke investeringskosten. Ook voor | |de verkeersontsluiting van Leidsche Rijn heeft een dergelijke schakel | |weinig waarde. De gemeente Utrecht gaat er vanuit dat de door andere | |partijen gewenste studie extra argumentatie zal bieden om af te zien | |van deze verbinding. | | | |Een tweede kanttekening plaatst de gemeente bij het onderzoek naar | |opwaardering van de Noordelijke Randweg Utrecht - onderdeel van de | |verbinding tussen de A2 en A27 -. Utrecht stelt voor - vanuit oogpunt | |van leefbaarheid (met name geluid en luchtkwaliteit) - een | |maximumsnelheid van tachtig kilometer per uur als uitgangspunt te | |nemen. | | | |Najaar 2008 wordt het resultaat van de Pakketstudie Ring Utrecht | |gepresenteerd. In december 2007 hebben de in het UVVB samenwerkende | |partijen overeenstemming bereikt over de criteria waarmee voorgestelde| |maatregelen beoordeeld zullen worden. | | | |Onder de naam van VERDER, mobiliteit in Midden-Nederland werkt het | |UVVB aan de bereikbaarheid en doorstroming in Midden-Nederland. | |Gemeente Utrecht werkt binnen VERDER samen met de gemeenten | |Amersfoort, Hilversum, Provincie Utrecht, Bestuur Regio Utrecht (BRU),| |de regionale samenwerkingsverbanden Eemland en Gooi & Vechtstreek en | |Rijkswaterstaat Utrecht. Met de minister van Verkeer en Waterstaat | |hebben de betrokken partners op 19 november 2006 een convenant | |gesloten over de aanpak van bereikbaarheid in Midden-Nederland. | |Bijlage | |Brief met betrekking tot Pakketstudie Ring Utrecht doorgetrokken en-of| |opgewaarde NRU (opvragen bij afzender) | |Noot voor de media | |Voor meer informatie kunt u contact opnemen met gemeente Utrecht, | |bestuurscommunicatie, Gerard Derksen, 030 - 286 11 68 | | | |Kijk voor meer informatie over VERDER op www.ikgaverder.nl |
---- --