Vilans

Kenniscentrum Hulpmiddelen

Nieuw Kenniscentrum Hulpmiddelen

Alle kennis over hulpmiddelen nu samengevoegd

Nieuw Kenniscentrum Hulpmiddelen van Vilans

Utrecht, 8 februari 2008 Vilans, de Nederlandse kennisorganisatie voor langdurige zorg en ondersteuning, heeft op 1 januari 2008 het Kenniscentrum Hulpmiddelen opgericht. Alle kennis en ervaring over hulpmiddelen, handige producten (zoals een schoenuittrekker of een tubeknijper), zorgtechnologie en domotica van de oprichters van Vilans, KBOH, KITTZ, NIZW Zorg en iRv, is hierin ondergebracht. Het Vilans Kenniscentrum Hulpmiddelen ondersteunt innovatie en productverbetering door assortiments- en kwaliteitsbeoordeling, adviseert en initieert toegepast wetenschappelijk onderzoek. Daarmee is het kenniscentrum dé plek in Nederland waar professionals en consumenten terecht kunnen met hun vragen.

Onafhankelijke informatie
Mede door de vergrijzing stijgt de vraag naar betrouwbare en overzichtelijke informatie over oplossingen voor knelpunten die mensen met beperkingen, chronisch zieken en ouderen dagelijks ervaren. Professionals en organisaties vinden bij het Kenniscentrum Hulpmiddelen oplossingen van technologische aard voor:
* het langer zelfstandig wonen van mensen
* het verminderen van fysieke belasting van medewerkers en mantelzorgers

* het terugbrengen van het aantal arbeidsuren.

Consumenten kopen steeds vaker zelf hulpmiddelen, bijvoorbeeld omdat ze een Persoonsgebonden Budget hebben. Daarom is het belangrijk dat ook zij onafhankelijke informatie vinden en producten kunnen vergelijken die handig zijn en comfort in het dagelijks leven brengen.

Kennisbank
De kern van het centrum is een kennisbank waarin alle informatie gestructureerd is opgeslagen, aangevuld en geactualiseerd. Medio april lanceert Vilans Kenniscentrum Hulpmiddelen een website en een telefonisch informatiepunt. Algemene informatie is straks gratis te vinden op de nieuwe website. Specifieke informatie is tegen betaling (per zoekopdracht of abonnementsvorm) beschikbaar. Organisaties zoals bijvoorbeeld zorgverzekeraars en patiëntenorganisaties kunnen tegen betaling op maat gemaakte informatie via hun eigen website aan hun klanten aanbieden.

De start van het Kenniscentrum Hulpmiddelen is mogelijk gemaakt door financiering van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Meer informatie over Vilans vindt u op www.vilans.nl .


---

---