Partij van de Arbeid

Reactie op rapport Dijsselbloem

13-02-2008 11:23

Vandaag presenteerde de Commissie Dijsselbloem het rapport Tijd voor onderwijs. Een van de conclusies is dat de overheid haar kerntaak, het zeker stellen van de kwaliteit van het onderwijs, sterk heeft verwaarloosd. PvdA-kamerlid Depla: De commissie adviseert terecht dat scherper vastgelegd moet worden wat leerlingen moeten kennen en kunnen.

De PvdA was initiatiefnemer van dit onderzoek en onderschrijft de aanbevelingen van de commissie Dijsselbloem. Zij zal deze lessen voor de toekomst ter harte moeten nemen. De PvdA neemt dan ook haar verantwoordelijkheid voor haar aandeel in de gemaakte fouten.

De conclusies van de commissie Dijsselbloem liegen er niet om. De overheid heeft haar kerntaak, het zeker stellen van de kwaliteit van het onderwijs, de afgelopen jaren, sterk verwaarloosd. Daardoor zijn mensen op de werkvloer met zeer moeilijke opdrachten opgezadeld. Staf Depla: Zo is bij het realiseren van ons ideaal van gelijke onderwijskansen voor iedereen te veel gekozen voor het gelijk behandelen van ongelijke leerlingen. En werd er juist te weinig aandacht besteed aan andere manieren om de gelijke onderwijskansen te bevorderen voor laatbloeiers en kinderen in achtergestelde groepen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het stapelen van diplomas, leer-werktrajecten en meer leertijd voor de basisvaardigheden taal en rekenen.

De aanbevelingen van de commissie Dijsselbloem moeten er vooral toe leiden dat de overheid haar kerntaak beter gaat vervullen. Staf Depla: De commissie adviseert daarom terecht scherper vast te leggen wat leerlingen op de verschillende momenten van hun schooltijd, zeker op het gebied van de basisvaardigheden, moeten kennen en kunnen. Tegelijkertijd moet de overheid zich niet bemoeien met de wijze waarop vaardigheden worden aangeleerd. Dat is de verantwoordelijkheid van leraren en scholen. Daardoor wordt het vak en de positie van de docenten versterkt, weten scholen beter wat er van hen verwacht wordt, worden leerlingen meer uitgedaagd en kan de overheid de kwaliteit van het onderwijs beter waarborgen.

Leraren moeten in staat worden gesteld om goed onderwijs te kunnen geven en ouders en leerlingen hebben er recht op dat ieder kind voldoende uitdagend onderwijs krijgt, zodat zij het beste uit zichzelf kunnen halen, vervolgt Depla. Er is dan ook haast geboden bij het doorvoeren van de aanbevelingen van de commissie Dijsselbloem, zeker omdat de commissie ook concludeert dat de kwaliteit van ons onderwijs reden tot zorg biedt.

Lees hier het volledige rapport >