Persbericht

NAVTEQ maakt Europese prijswinnaars NAVTEQ Global LBS Challenge bekend

~ UbiEst wint hoofdprijs in applicatieontwikkel-wedstrijd ~

Fira de Barcelona, Spanje, stand #1G45 13 februari 2008 NAVTEQ (NYSE: NVT), toonaangevend aanbieder van digitale kaarten voor autonavigatie en location-based solutions, heeft vandaag tijdens het Mobile World Congress 2008 bekend gemaakt dat UbiEst de Europese hoofdprijs wint van de NAVTEQ Global LBS Challenge.

De winnende toepassing, UbiSafe, is een nieuwe LBS service die families de geruststelling biedt altijd te weten waar hun geliefden uithangen. Gebruikers kunnen via hun mobiele telefoon voorkeuren instellen of berichten ontvangen wanneer hun kind uit school gekomen is of in een gevaarlijk gebied terechtgekomen is.

Ook de winnaars van de tweede prijzen zijn bekend gemaakt:

Senda: Chronomove
Met Chronomove wordt de dagelijkse stress van de forens verlaagd door het mysterie uit de reistijd te halen. Bestuurders krijgen de snelste routeopties gebaseerd op real-time verkeersomstandigheden en zeer nauwkeurig geschatte reistijden. Chronomove wordt ondersteund door AtlasCT.

Oxford Sofworks: Nearme
Nearme is een gemakkelijk draagbare LBS applicatie waarmee geavanceerde POI s gezocht kunnen worden op basis van de gebruikerslocatie en voorkeuren. Merkspecifieke en betrouwbare content zoals recensies, prijzen en foto s worden naar mobiele telefoons verstuurd waardoor gebruikers hun omgeving kunnen verkennen en weloverwogen beslissingen kunnen maken. Nearme wordt ondersteund door deCarta.

GyPSii
GyPSii is een geïntegreerde web- en draadloze applicatie die user-generated content (zoals restaurantrecensies) aan mensen en plaatsen verbindt. Vind vrienden, bekijk andermans foto s en video s in real-time of verken je directe omgeving.

De wereldwijde prijzenpot is dit jaar opgelopen tot een ongekend bedrag van twee miljoen euro, waarvan UbiEst 35.000 euro in contant geld ontvangt en 225,000 euro aan NAVTEQ licenties voor een jaar. De tweede prijswinnaars in elke afzonderlijke categorie worden beloond met 7,500 euro in contant geld en 150,000 euro aan beperkte NAVTEQ licenties voor drie jaar. Daarnaast worden er ook door de sponsors vele prijzen uitgedeeld.

De wereldwijde wedstrijd, die een reputatie heeft opgebouwd van meest vooraanstaande evenement in de location-based services industrie, daagt toepassingsontwikkelaars uit om innovatieve location-based services (LBS) te ontwikkelen. Deze oplossingen moeten toegepast kunnen worden op mobiele telefoons en/of andere draadloze apparatuur en gebruik maken van dynamische positioneringtechnologie en NAVTEQ® kaarten.

Dit is het derde jaar op rij dat de NAVTEQ LBS Challenge in EMEA gehouden wordt, in de Amerikaanse regio is dit het vijfde jaar. Dit jaar wordt ook het Aziatisch-Pacifische gebied (APAC) bij het programma betrokken. Er zijn vijf categorieën waar de deelnemers een applicatie voor kunnen ontwikkelen: Content, Enterprise, Entertainment, Navigatie en Social Networking.

Juryleden en sponsors

Meer dan 316 ondernemingen hebben zich geregistreerd voor de LBS Challenge 2008. Twaalf hiervan zijn geselecteerd voor de eindbeoordeling in Europa. Deze finalisten vertegenwoordigen een breed scala aan draadloze applicaties en zijn geselecteerd op basis van commerciële haalbaarheid, functionaliteit gebruiksvriendelijkheid en ontwerp. Het beslissende jurypanel bestond uit Executives van Autodesk, Deutsche Telekom, GPS en Co, Innovacom, Nokia, O2, Telecom Italia, Truffle Ventures, Vodafone en WebMobility. Zij hebben hun uiteindelijke keuze gebaseerd op dezelfde criteria.

Nokia sponsort de Challenge samen met Autodesk wereldwijd voor het derde opeenvolgende jaar. Dit jaar zijn deCarta en PTV er als Platina sponsors bijgekomen, Telefonica (Movistar) en Orange zijn de Gouden sponsors. Zowel sponsors als partners gaven de deelnemers van de NAVTEQ Global LBS Challenge ondersteuning en onbeperkte toegang tot hun tools en platforms.

Nokia is wederom zeer trots om dit belangrijke wereldwijde programma te mogen sponsoren en steunt NAVTEQ in zijn toewijding om ontwikkelingen en het belang van innovatieve locatiebewuste oplossingen , zegt Rick Witham, Forum Nokia. De Global LBS Challenge biedt de ontwikkelaargemeenschap ruimte om unieke toegang te krijgen en exposure in de industrie. Het succes hiervan is terug te zien in de voorkeur voor draadloze locatie- en navigatieservices. De innovatie in de applicaties die we vandaag hebben kunnen bewonderen, is erg motiverend geweest. Onze felicitaties aan alle winnaars.

De NAVTEQ Global LBS Challenge biedt ontwikkelaars een kans om hun laatste innovaties te demonstreren aan toonaangevende bedrijven in de mobiele industrie , zegt Joe Stroth, executive Vice President, Autodesk Location Services. Als leidende oplossings- en platformonderneming voor zowel de mobiele industrie als LBS-toepassingsontwikkelaars ondersteunt dit evenement de missie van Autodesk, namelijk om winstgevende, baanbrekende location-based solutions op de markt te brengen.

In de afgelopen twaalf maanden is location-based content een belangrijk onderwerp geworden. Het enorme aantal draadloze LBS-oplossingen die tentoongesteld worden tijdens het Mobile World Congress bevestigt dit weer , zegt Jeff Mize, Executive Vice President, NAVTEQ Sales. De Global LBS Challenge is ontwikkeld om meer innovatie te stimuleren. Dit wordt gerealiseerd door de belangrijkste industriële spelers een forum te bieden waarop zij met applicatieontwikkelaars kunnen samenwerken. Ook dit jaar waren we weer zeer onder de indruk van de vindingrijkheid van de deelnemers. Zonder de voortdurende steun van de sponsors en juryleden was dit echter allemaal nooit mogelijk geweest.

(791 woorden)

BERICHT VOOR DE REDACTIE

NAVTEQ Global LBS Challenge
De Global LBS Challenge is voor het eerst geïntroduceerd in oktober 2003 en gericht op het stimuleren van de ontwikkeling en zichtbaarheid van innovatieve navigatieoplossingen voor draadloze apparatuur. Van draadloze zakelijke applicaties tot sport, reizen en veiligheid, het integreren van de nauwkeurigheid en rijkelijkheid van de digitale kaartdata van NAVTEQ vereenvoudigt de evolutie van de volgende golf LBS door gebruik te maken van wereldwijde positionerende satelliet technologie (GPS). Industriële geldigheid van de Global LBS Challenge in alle categorieën heeft NAVTEQ aangemoedigd om dit jaar voor de eerste keer de jurering en presentaties in Europa, Noord-Amerika en Azië te begeleiden.

Voor meer informatie over de Challenge, zie http://www.lbschallenge.com voor de officiële wedstrijdregels.

NAVTEQ
NAVTEQ is een toonaangevende aanbieder van uitgebreide digitale kaartinformatie voor autonavigatiesystemen, mobiele navigatietoepassingen, op internet gebaseerde kaartapplicaties en overheids- en zakelijke oplossingen. NAVTEQ creëert de digitale kaarten en de inhoud hiervan ter ondersteuning van navigatie en op location-based service-oplossingen wereldwijd. Het hoofdkantoor van NAVTEQ is gevestigd in Chicago. Het bedrijf is in 1985 opgericht en heeft meer dan 3.100 werknemers verspreid over 167 kantoren in 31 landen. Voor meer informatie kijk op http://www.navteq.com

Contact:
Jennifer Fondrevay Ilona de Bok NAVTEQ for NAVTEQ Tel: +33.1.41.924.836 Tel: +31.0.40.235.4600 e-M: jennifer.fondrevay@navteq.com e-M: ilonadb@lewispr.com

NAVTEQ is a trademark in the U.S. and other countries. © 2007 NAVTEQ. All rights reserved.

This document may include certain "forward-looking statements" within the meaning of the Private Securities Litigation Reform Act of 1995. These forward-looking statements include, but are not limited to, plans, objectives, expectations and intentions and other statements contained in this press release that are not historical facts and statements identified by words such as "expects," "anticipates," "intends," "plans," "believes," "seeks," "estimates" or words of similar meaning. The statements are based on our current beliefs or expectations and are inherently subject to various risks and uncertainties, including those set forth under "Item 1A. Risk Factors" in each of the Company's most recent Annual and Quarterly Reports filed with the Securities and Exchange Commission.

Actual results may differ materially from these expectations due to changes in global political, economic, business, competitive, market and regulatory factors. NAVTEQ does not undertake any obligation to update any forward-looking statements contained in this document.

LEWIS Global Public Relations

Hoevenweg 29
5652 AW Eindhoven
Nederland

Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com
Agency blog: www.lewis360.com