Ingezonden persbericht


VO-raad positief over rapport Commissie Dijsselbloem

Politici de klas uit!

Het eindrapport van de commissie Dijsselbloem bevat stoere taal en een glasheldere boodschap aan de politiek: 'bemoei je niet met 'het hoe' van het onderwijs'. Sjoerd Slagter, voorzitter van de VO-raad, roept de politiek op om lef te tonen en de oproep van de commissie direct waar te maken: "Laat scholen bepalen wat goed is voor leerlingen en zorg voor voldoende geld. Niet alleen voor onderwijstijd, maar ook voor Actieplan Leerkracht!, de maatschappelijke stages en schoolboeken."

De VO-raad is positief over het rapport van Commissie Dijsselbloem over de onderwijsvernieuwingen. De commissie kiest voor een duidelijke afbakening tussen de verantwoordelijkheid van de overheid enerzijds en de scholen anderzijds. Daarbij gaan de scholen nadrukkelijk over 'het hoe', dat wil zeggen de inrichting van het onderwijs en de politiek over 'het wat', waarmee de kaders en de einddoelen worden bedoeld.

Onderwijstijd
De commissie onderstreept in haar advies de noodzaak van een nieuwe en haalbare norm voor onderwijstijd die op basis van een grondig onderzoek dient te worden vastgesteld. Dit sluit aan bij de eis van de VO-raad een grondig onderzoek te starten naar de relatie tussen onderwijskwaliteit, onderwijstijd en bekostiging (inclusief verzuimvergoeding): "Ik beschouw dit als een ondersteuning van de unanieme wens van alle scholen", aldus Sjoerd Slagter.

Met betrekking tot onderwijsinhoudelijke vernieuwingen pleit de commissie deze pas in te voeren na wetenschappelijke validatie. Als die ontbreekt dan moet de beleidsvernieuwing eerst kleinschalig en wetenschappelijk begeleid worden uitgeprobeerd en geëvalueerd. Sinds 1 oktober 2007 voert de VO-raad al een wetenschappelijk onderzoek uit in de scholen naar onderwijsvernieuwing. "Op dit moment zijn er veel goede voorbeelden van scholen die met onderwijsvernieuwing bezig zijn, die gedragen worden door docenten, recht doen aan de eigenheid en diversiteit van leerlingen en waarbij ouders tevreden zijn over de leeropbrengsten", concludeert Sjoerd Slagter.

EINDE BERICHT

Noot voor de redactie,