Gemeente Rotterdam

Nr. 30

13 februari 2008

Rotterdam Central District visitekaartje van de stad

Rotterdam ontwikkelt uniek 24-uurs gebied

Rotterdam grijpt de unieke kans om het hart van de stad opnieuw in te richten aan om een hoogwaardig verblijfsgebied te ontwikkelen voor bedrijven, werknemers én bezoekers. De centrale ligging, in combinatie met de komst van de HSL en RandstadRail, maken het gebied tot een unieke locatie in Nederland die zich kan meten met de Amsterdamse Zuidas, maar zich onderscheidt door een levendig internationaal binnenstedelijk karakter. Om de 24-uurs economie in het gebied te garanderen gaat de gemeente bedrijven verplichten om in de plinten horeca- of culturele voorzieningen als galeries en kleinkunstpodia te huisvesten. Vandaag presenteerden de wethouders Hamit Karakus (Wonen en Ruimtelijke Ordening) en Mark Harbers (Economie, Haven en Milieu) hun visie op de herinrichting van het gebied. Ook maakten zij de naam van het gebied bekend: Rotterdam Central District / Centraal District Rotterdam.

Centrale ligging brengt Europa dichterbij

Na 2012 is Rotterdam Central District een van de best bereikbare locaties in Nederland. Niet alleen kenmerkt het gebied zich door hoogwaardige OV-netwerken (RandstadRail en HSL) op internationale, nationale, regionale en stedelijke schaal, ook is er sprake van een goede snelwegontsluiting en ligt Rotterdam Airport binnen handbereik. De komst van de HSL brengt Schiphol straks op negentien minuten, Antwerpen op een half uur, Brussel op een uur en Parijs op 2,5 uur. Naar verwachting zal Rotterdam daardoor zo'n 75 miljoen reizigers ontvangen, een flinke stijging ten opzichte van de huidige 40 miljoen. Dit maakt het gebied tot een aantrekkelijke locatie voor internationaal georiënteerde bedrijven en voor kantoren die de gehele Zuidvleugel van de Randstad als arbeids- en dienstenmarkt bestrijken. "Dit gebied wordt hét visitekaartje van de stad!", aldus de beide wethouders.

24-uurs economie
Door verschillende functies te combineren moet het gebied Rotterdam een nieuwe economische impuls geven. Internationale hoofdkantoren gaan samen met zakelijke dienstverlening, handelsbedrijven en creatieve bedrijven in de sfeer van mode, design en media, sectoren die in Rotterdam sterk zijn ontwikkeld. Lingerieontwerpster Marlies Dekkers is een van de eerste ondernemers die in Rotterdam Central District haar hoofdkantoor vestigt. De gemeente Rotterdam wil de plinten van kantoorgebouwen benutten voor horeca, winkels of andere diensten in de vrijetijdssector. Hierdoor ontstaat economische diversiteit door een mix van multinationals en lokale bedrijvigheid. Door invoering van de Park & Walk strategie en het afwikkelen van het verkeer via de Weenatunnel ontstaat aan het Weena een aantrekkelijke stadsboulevard. Dit moet de bereikbaarheid en aantrekkelijkheid van het gebied vergroten. Inspelen op vraag kantoorruimte
In totaal wordt in het gebied 300.000 m2 kantoorruimte toegevoegd en het aantal woningen verdubbeld. Dit sluit aan op grote vraag naar woon- en kantoorruimte rond het station. Meer dan de helft van deze verwachte vraag naar kantoorruimte komt van buiten Rotterdam. Tien procent zelfs van buiten Nederland. De ontwikkeling van het gebied betekent een groei in het aantal arbeidsplaatsen van bijna 20% in het centrum van de stad. Het gaat hierbij om een totale stijging van 15.000 arbeidsplaatsen ten opzichte van de huidige 80.000.

Eerste voorbeeld gebiedsontwikkeling nieuwe stijl
Voor de gemeente Rotterdam is de herinrichting van het stationskwartier een eerste stap in 'gebiedsontwikkeling nieuwe stijl'. Het is uniek dat bij een dergelijk omvangrijk project in Nederland de visie voor het gebied samen met marktpartijen is ontwikkeld. Het college van B en W stelde vorige week het stedenbouwkundig plan van Rotterdam Central District vast. Rotterdam Central District is een van de dertien VIP- gebieden die de gemeente heeft aangewezen in de vorig jaar gepresenteerde Stadsvisie. In deze gebieden wordt met voorrang geïnvesteerd omdat ze het meeste bijdragen aan het versterken van de economie en het aantrekkelijker maken van Rotterdam als stad om in te wonen.

noot voor de redactie/