Ingezonden persbericht


Persbericht

Webloggen in de lift

~ Web-log.nl stijgt met stip naar 8e plaats in STIR ~

Amsterdam, 13 februari 2008 - Ondanks kritische geluiden over de populariteit van webloggen zit dit fenomeen nog altijd in de lift. Nederlands bekendste en grootste weblog community web-log.nl is zelfs met stip van de 14e naar de 8e plaats gestegen in de metingen van STIR.

De populariteit van webloggen werd voorheen vooral gemeten aan de hand van de groei van het aantal weblogs door onder andere blog zoekmachine Technorati. Deze groei zegt echter weinig over de populariteit van weblogs; de grote stijging in bezoekcijfers van web-log.nl geeft aan dat steeds meer Nederlandse internetters frequent weblogs bezoeken.

Webloggen is doorgebroken naar de massa
Waar webloggen vroeger vooral iets voor de hardcore internetter was, is het tegenwoordig gemeengoed. Alleen marktleider web-log.nl biedt al onderdak aan ruim 200.000 actieve webloggers, die een doorsnede vormen van de Nederlandse internet populatie. Webloggen is dus nu echt doorgebroken naar de 'massa'. Het succes van de charitatieve weblog 'Ik ben donorgeregistreerd. En jij?', wat eind vorig jaar massaal werd ondersteund door web-log.nl en waar bloggers die over dit onderwerp schreven en speciaal hiervoor buttons en widgets op hun weblog plaatsten, is ook tekenend voor deze doorbraak.

Uitbereiding functionaliteit
Om webloggen voor deze bloggers aantrekkelijk te houden, heeft web-log.nl haar functionaliteit recent sterk uitgebreid. Zo kunnen op web-log.nl blogs worden uitgebreid met onder andere een auteursprofiel vergelijkbaar met een profiel op bijvoorbeeld Hyves.nl, kunnen berichten automatisch onder de aandacht worden gebracht op social sharing sites als NUjij.nl en del.icio.us, is het mogelijk HTML web-pagina's toe te voegen en zijn de web-log.nl blogs nog 'zoekmachinevriendelijker' geworden.

Adverteren op categorie en binnen content
Ook adverteerders weten weblogs steeds beter te vinden. Sinds vorig jaar is het mogelijk te adverteren op web-log.nl blogs in diverse thematische categorieën, een mogelijkheid waar sindsdien diverse adverteerders gebruik van maken. Een andere trend is de vraag naar content integratie. Ook hiermee heeft web-log.nl vorig jaar een aantal succesvolle cases getoond, waaronder een uitgebreide campagne voor Extrafilm.

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over ilse media groep
Ilse media is actief sinds 1995 en is sindsdien uitgegroeid tot de grootste internetuitgever van Nederland. Met een rijk portfolio van websites, waaronder ilse.nl, Kieskeurig.nl, Startpagina.nl, NU.nl, SchoolBANK.nl en web-log.nl bereikt ilse media ca 79 procent van alle internetters van 13 jaar en ouder in Nederland. De jeugd- en jongerenwebsites Kaboem.nl, CU2.nl en de jongerenportalen van Yourscene.nl zijn onderdeel van ilse media dochter newrulez. Daarnaast exploiteert ilse media de vrouwen- en woonsites van Sanoma Uitgevers, de Jonge Gezinnen sites en TVGids.nl, een website van Programmabladen AKN. Het hele ilse media netwerk heeft per maand ruim negenhonderd miljoen pageviews.

Ilse media is onderdeel van Sanoma Uitgevers, met ruim 80 publiekstijdschriften en ruim 125 websites de grootste multimediale uitgever van Nederland. In 2006 haalde Sanoma Uitgevers en haar deelnemingen een omzet van 531 miljoen euro. Inclusief dochterondernemingen heeft Sanoma Uitgevers bijna 2000 medewerkers. Sanoma Uitgevers maakt sinds 2001 deel uit van Sanoma Magazines, de internationale tijdschriftendivisie van het Finse mediaconcern SanomaWSOY. Sanoma Magazines is met 300 tijdschriften in dertien landen een van de grootste publiekstijdschriftenuitgeverijen in Europa.

Meer informatie over de ilse media groep: www.ilsemedia.nl