Joldersma en Omtzigt over de reclamespot "ik ben Napoleon"

Antwoorden op kamervragen van Joldersma en Omtzigt over de reclamespot "ik ben Napoleon"

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport


De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

DVC-K-U-2819706

13 februari 2008

Antwoorden van minister Klink op kamervragen van de Kamerleden Joldersma en Omtzigt (beiden CDA) over de reclamespot "ik ben Napoleon" (2070806150).

Vraag 1.
Waarom heeft u de reclamespot 'ik ben Napoleon' ontwikkeld om aandacht te vragen voor de overheveling van de geestelijke gezondheidszorg naar de basisverzekering?

Antwoord 1.
Met ingang van 1 januari 2008 hebben er een aantal wijzigingen plaatsgevonden in het basispakket van de Zorgverzekeringswet. Omdat deze veranderingen nieuw beleid betroffen en bovendien iedereen aanging, heb ik een publiekscampagne laten ontwikkelen voor het najaar van 2007.
De campagne bestond uit een aantal communicatiemiddelen, zoals een campagnesite, paginagrote informatiebulletins in huis-aan-huisbladen, een brochure `Deel ggz in het basispakket', free publicity en drie radiospots.

Het doel van de radiospots was louter om aandacht te vestigen op het feit dát er iets ging veranderen in het basispakket van de zorgverzekering. De boodschap was vervolgens dat men voor meer informatie terecht kon op de campagnesite of in de eigen huis-aan-huiskrant. De drie grootste veranderingen voor dat moment waren: de pil, de tandarts tot 22 jaar en de ggz in het basispakket. Ik heb ervoor gekozen om zo concreet mogelijk de pakketveranderingen te benoemen in de drie radiospots. `Napoleon' is een algemeen bekend ziektebeeld en roept direct herkenning op met de ggz. Die herkenning wilde ik juist met de radiospots bereiken.

Vraag 2.
Deelt u de opvatting van organisaties in de geestelijke gezondheidszorg dat deze spot storend en kwetsend kan overkomen bij mensen met een psychische of psychiatrische aandoening en hun familie, en bovendien geen representatief beeld geeft van de aard van de aandoeningen op het gebied van de geestelijke gezondheidszorg?

Vraag 3.
Bent u bereid deze reclamespot niet meer uit te zenden?

Antwoord 2. + 3.
Het radiospotje `Napoleon' is niet beledigend bedoeld. Zoals hierboven vermeld was de intentie van de radiospot niet om een representatief beeld te geven van de ggz maar louter de aandacht te vestigen op een verandering in het basispakket. Ik heb in de loop van december begrepen dat enkele belangenorganisaties stelden dat mensen het wel als beledigend konden opvatten. Ik wil het oordeel van de belangenorganisaties niet in twijfel trekken. Ook uit uw vragen bleek de wens het spotje te stoppen. Daarom heb ik besloten de radiospot `Napoleon' eerder uit de lucht te halen dan aanvankelijk de bedoeling was. Met de betreffende belangenorganisaties is afgesproken om verder door te praten over wat voor soort campagnes in de toekomst dan wel kunnen.