CDA

Van Dijk: Commissierapport in grote lijnen in het verlengde van huidig kabinetsbeleid

Op woensdag presenteerde de Commissie Onderwijsvernieuwingen hun eindrapport. In het rapport worden de onderwijsvernieuwingen van de afgelopen decennia kritisch onder het licht gehouden.

CDA onderwijswoordvoerder Jan Jacob van Dijk stelt dat het rapport harde conclusies trekt over de onderwijsvernieuwingen.

Van Dijk: âDeze conclusies zijn hard. Voordat we een definitief oordeel kunnen vellen over de conclusies willen we eerst het rapport goed bestuderen, vooral naar de onderbouwing van deze conclusies. Maar bij voorbeeld de conclusie dat het fout is om in te zetten op gelijke behandeling van ongelijke leerlingen om hen zo gelijke kansen te geven, onderschrijf ik volledig. Kinderen hebben onderwijs nodig dat bij hen past. Dat betekent differentiatie van het onderwijsaanbod. Dat inzicht delen wij als CDA-fractie.â

Het rapport doet ook aanbevelingen. Veel van de aanbevelingen herkenbaar en sluiten aan op het huidige regeerakkoord en het CDA-Verkiezingsprogramma. 'Het is van betekenis dat een commissie met leden vanuit alle Kamerfracties dit rapport met zijn aanbevelingen onderschrijven. Daarmee wordt ook steun uitgesproken voor veel plannen die het kabinet al gepresenteerd heeft en gaat presenteren.' Bij sommige echter zet Van Dijk vraagtekens. âZo wordt gesproken over meer canonisering. Het is van belang om op gebieden als rekenen en taal leerstandaarden te ontwikkelen. Maar op het gebied bijvoorbeeld aardrijkskunde en biologie weet ik niet of vanuit Den Haag tot in detail moet worden voorgeschreven wat er geleerd moet worden.â Ook is Van Dijk kritisch over de begintoets in het basisonderwijs. De komende tijd zal in de Tweede Kamer het rapport uitvoerig besproken worden. 'We zien uit naar deze discussie', aldus Van Dijk.
---