Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

logoocw

De voorzitter van de Tweede Kamer

der Staten-Generaal

Postbus 20018


2500 EA Den Haag

Den Haag Ons kenmerk Uw brief van Uw kenmerk
13 februari 2008 HO/BL/2008/3509 1 februari 2008 2070810260

Onderwerp
vragen van het Kamerlid Pechtold

Hierbij zend ik u het antwoord op de vragen van het lid Pechtold van uw Kamer inzake `een taaltoets voor alle eerstejaarsstudenten aan de Vrije Universiteit Amsterdam'.

De vragen werden mij toegezonden bij uw bovenaangehaalde brief met kenmerk 2070810260.

De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

dr. Ronald H.A. Plasterk


6

44
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap OCW 11 Rijnstraat 50, Postbus 16375, 2500 BJ Den Haag, T +31-70-4123457 F +31-70-4123456 www.minocw.nl

blad 2/2

Antwoorden op de schriftelijke vragen van het Kamerlid Pechtold van de Tweede Kamer der Staten- Generaal aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over een taaltoets voor alle eerstejaars studenten aan de Vrije Universiteit Amsterdam (ingezonden d.d. 1 februari 2008 kenmerk
2070810260).

Vraag 1:
Wat is uw reactie op het bericht `Eerstejaars Vrije Universiteit Amsterdam (VU) krijgen taaltoets'? 1)

Antwoord:
Ik heb kennisgenomen van het bericht. Ik zie dit als een bevestiging dat het niveau van het onderwijs in de Nederlandse taal beter gewaarborgd dient te worden in het voortgezet onderwijs alsmede in het primair onderwijs. Recentelijk heeft de expertgroep Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen aan de bewindslieden van Onderwijs,Cultuur en Wetenschap hierover een advies aangeboden. Ik zal in samenwerking met beide staatssecretarissen in april 2008 een uitgebreide reactie geven op dit advies.

Vraag 2:
Kunt u inzichtelijk maken hoe het mogelijk is dat eerstejaars studenten met op zijn minst een VWO- diploma of HBO-propedeuse het Nederlands onvoldoende beheersen?

Antwoord:
Voor een gedegen analyse van de stand omtrent het taalniveau van leerlingen in Nederland verwijs ik u naar het rapport van de expertgroep Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen dat ik u recentelijk heb toegezonden.

Vraag 3:
Acht u het een taak van middelbare scholen leerlingen met een voldoende taalniveau van school te laten gaan? Zo ja, wat is de reden dat bijspijkercursussen toch nodig zijn?

Antwoord:
Ja. Zie verder het antwoord op vraag 1 en 2.

Vraag 4:
Kunt u inzichtelijk maken waarom u de keuze voor gratis schoolboeken heeft laten prevaleren boven de keuze voor, bijvoorbeeld, het investeren in goede vakleerkrachten Nederlands?

Antwoord:
Het probleem wordt niet veroorzaakt door een tekort aan goede vakleraren Nederlands; ik neem nadrukkelijk afstand van die suggestie. Ik verwijs naar het rapport van de expertgroep. Bovendien is de hier gesuggereerde prioritering niet gemaakt. Er zijn middelen gereserveerd voor bekostiging van schoolboeken via de school (en ook voor maatschappelijke stage). Die middelen zijn overigens voor
60% afkomstig van buiten de enveloppe voor het onderwijs (nl. voor 40% van SZW en 20% van Jeugd en Gezin). Zoals u weet heeft de meerderheid van de Tweede Kamer de keuze voor gratis schoolboeken gesteund, onder andere tijdens de algemene politieke beschouwingen (motie Van Geel c.s., 31200, nr
16,). De Kwaliteitsagenda VO voorziet in afspraken over verbetering van het onderwijs in rekenen en taal.

Vraag 5:
Kunt u inzichtelijk maken waarom u de keuze voor het invoeren van een maatschappelijke stage heeft laten prevaleren boven de keuze voor, bijvoorbeeld, goede vakleerkrachten Nederlands?

Antwoord:
Zie het antwoord op vraag 4.


1) de Volkskrant, 30 januari 2008
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Rijnstraat 50, Postbus 16375, 2500 BJ Den Haag, T +31-70 - 4123457 F +31-70-4123456 www.minocw.nl