Ingezonden persbericht


Voorburg, 13 februari 2008

En dan nu vrij baan voor scholen!

Het bijzonder onderwijs, aanvoerder van de vrijheid van scholen, is blij dat de overheid terug-gefloten wordt door de commissie Dijsselbloem. De scholen werden overspoeld met veranderingen, zonder passende bekostiging, zonder te luisteren naar het onderwijsveld. De ellende met de schoolboeken is één van de recente voorbeelden. De commissie Dijsselbloem roept de overheid terecht op om het grondwettelijk recht van vrijheid van scholen te respecteren. Wij verwachten dat de overheid en de Tweede Kamer dit signaal serieus nemen. Een lakmoesproef is de emancipatie van de toelatingsplicht: durven zij die over te laten aan de scholen van het bijzonder onderwijs?

Het rapport van de commissie Dijsselbloem is klip en klaar: er is onvoldoende geluisterd naar het onderwijsveld, sterker, de overheid heeft haar kerntaak verwaarloosd. Terwijl het onderwijs aandrong op kaders en duidelijkheid, bemoeide de overheid zich met de uitwerking. De scholen moeten betrokken worden bij de kaders, anders worden zij weer opgezadeld met veranderingen waar zij niet om vragen. Dat is al eerder gebeurd. Tegen de zin in van het onderwijsveld bijvoorbeeld is de mavo slachtoffer geworden van de vmbo-ideologie, wat de emancipatie en integratie van achterstandsleerlingen negatief heeft beïnvloed.

De kwetsbare leerling heeft in het bijzonder onderwijs een speciale plek, vanuit de traditie op te komen voor de zwakkere. Wij als Besturenraad hebben onze bedenkingen geuit tegen vernieuwingen die niet goed kónden zijn voor de zwakkere leerling. Toch werd de basisvorming met zijn uniformiteit ingevoerd, terwijl het duidelijk een risico vormde voor deze groep. Dat het aantal zorgleerlingen drastisch is toegenomen is al een grote zorg, maar dat er besluiten worden genomen die ook nog negatief blijken uit te werken, is een ramp. Gaat de overheid nu echt naar het onderwijsveld luisteren? Dan komt er eindelijk echte vrijheid van scholen. De overheid en de maatschappij mogen dan van het onderwijs verwachten dat zij zich daarvoor verantwoorden.

Voor de redactie,