Barco


2007 vertoont sterke groei in omzet en EBIT

Kortrijk, België, 13 februari, 2008 - Barco (Euronext: BAR; Reuters: BARBt.BR; Bloomberg: BAR BB) maakte vandaag de resultaten bekend voor het kwartaal en het jaar die afliepen op 31 december, 2007.

Op basis van de verdergezette operaties (dus zonder BarcoVision en Manufacturing Services) bedroeg de omzet voor het vierde kwartaal van 2007 225,4 miljoen euro. De bestellingen waren goed voor 186,6 miljoen euro. De EBIT bedroeg 27,0 miljoen euro, dit is een groei van 17,9% ten opzichte van het vierde kwartaal van 2006.
De omzet op basis van de verdergezette operaties voor belastingjaar 2007 bedroeg 747,2 miljoen euro, dit is een stijging van 9,7%, en de bestellingen waren goed voor 795,4 miljoen, een toename van 6,6%. Op 31 december 2007 bedroeg het orderboek 304,5 miljoen euro, dit is 9,7% meer dan het jaar ervoor. De EBIT bedroeg 57,5 miljoen euro, dit is een toename van 12,5%.
De Raad van Bestuur zal aan de Algemene Vergadering voorstellen het dividend te verhogen tot 2,40 euro. Zodra de verkoop van BarcoVision definitief rond is, zal een kapitaalvermindering ten belope van 70 miljoen euro resulteren in een uitkering van ongeveer 5,80 euro per aandeel.

Martin De Prycker, CEO van Barco, lichtte deze resultaten toe: "Voor het volledige jaar 2007 groeide de omzet op basis van de verdergezette operaties met 9,7%, terwijl de bestellingen stegen met 6,6%. We konden deze resultaten neerzetten ondanks een aanzienlijke negatieve impact van de wisselkoersen . In 2007 daalde bijvoorbeeld de waarde van de dollar met 9,2% ten opzichte van de euro. Zonder de impact van de wisselkoers zagen alle divisies hun omzet stijgen tegenover 2006, en zou de omzet voor heel Barco met 15% gestegen zijn. Het is duidelijk dat het de moeite loont om ons te richten op groeimarkten."

"Als gevolg van het grotere omzetvolume kende ook het brutoresultaat een stijging. De brutowinstmarge was anderzijds iets lager, wegens het negatieve wisselkoerseffect en de productmix. In 2007 was het aandeel van de divisie Media & Entertainment in de totale omzet van Barco groter en deze divisie heeft lagere brutomarges dan de andere divisies. We schatten dat de wisselkoersimpact op onze operationele winst 10 miljoen bedraagt. Toch zijn we erin geslaagd de operationele winst voor het volledige jaar te doen groeien met 12,5%. Deze toename zou ongeveer 32% bedragen zonder de impact van de wisselkoers. Zelfs al helpt de blijvende daling van de dollar ten opzichte van de euro de concurrenten die in dollar of dollargerelateerde munten werken, bewijst de groei van onze bestellingen, omzet en operationele winst dat de uitdagingen waar we door de evolutie van de wisselkoersen mee te kampen hebben, ons helpen nog meer te vernieuwen en efficiënter te werken."

"In 2007 kondigden we ook de verkoop van BarcoVision aan, de divisie die vooral actief is in technologie voor de markt voor textielmachines. Omdat de uiteindelijke goedkeuring door antitrust overheden nog op zich laat wachten, is deze verkoop nog niet afgerond. Verwacht wordt dat dit de komende maanden wel zal gebeuren, en dit zal gevolgd worden door een kapitaalvermindering van 70 miljoen euro. Dit zal leiden tot een betaling van ongeveer 5,8 euro per aandeel. We zijn in 2007 ook gestart met de verkoop van het derde en laatste deel van de vroegere toeleveringsdivisie, Manufacturing Services. Dit akkoord werd gesloten in januari 2008. De netto impact van deze transactie is neutraal."

"Onze verwachtingen voor organische groei in 2008 worden gesteund door het orderboek van 304,5 miljoen euro eind 2007, een toename van 9,7% in vergelijking met het jaar ervoor. We zullen ons in 2008 richten op een verbetering van de operationele efficiëntie en op het werkkapitaal. In 2007 zagen we reeds de eerste resultaten van onze focus op de verbetering van het werkkapitaal omdat we het aantal dagen in uitstaande vorderingen konden doen dalen. Er is echter nog werk aan de winkel, vooral wat betreft de vermindering van de voorraden.

GECONSOLIDEERDE RESULTATEN VOOR HET KWARTAAL

Financiële hoogtepunten van het vierde kwartaal 2007^1 op basis van de verdergezette operaties2 :

* Het orderboek bedroeg eind december 2007 304,5 miljoen euro. Dit is een toename van 9,7% in vergelijking met het orderboek van 277,6 miljoen euro het jaar ervoor. De bestellingen kenden een stijging van 3,6% naar 186,6 miljoen euro.

* De omzet bedroeg 225,4 miljoen euro, dit is jaar op jaar 9,7% meer en overtrof de groeiverwachtingen, die tussen 7 en 9% lagen.
* Het brutoresultaat steeg met 4,9% naar 86,9 miljoen euro van 82,9 miljoen euro vorig jaar.

* De EBIT bedroeg 27,0 miljoen euro, dit is een stijging van 17,9%. De EBIT-marge bedroeg 12,0% in het vierde kwartaal van 2007, tegenover 11,1% in het vierde kwartaal van 2006.
* De nettowinst steeg met 247% van 5,9 miljoen euro naar 20,7 miljoen euro .

* De nettowinst, rekening houdend met de nettowinst uit stopgezette activiteiten, bedroeg 23,0 miljoen euro. In 2006 was dit nog 8,1 miljoen euro.

* De nettowinst per aandeel steeg met 287% van 0,67 euro in het vierde kwartaal van 2006 naar 1,92 euro.


1 Tenzij anders aangegeven, zijn de financiële en operationele gegevens die in deze mededeling worden besproken in overeenstemming met IFRS en uitgedrukt in miljoen euro. De gegevens in de tabellen zijn weergegeven in duizenden euro, tenzij anders aangegeven. Tenzij anders wordt vermeld, hebben alle vergelijkingen betrekking op het kwartaal dat eindigde op 31 december 2007 en het equivalente kwartaal dat eindigde op 31 december 2006.


2 Volgens de IFRS-regels moeten vergelijkingen worden gemaakt op basis van "verdergezette operaties". Dit betekent dat de resultaten van de divisies Barco Manufacturing Services en BarcoVision worden weergegeven als een aparte lijn ("resultaten uit beëindigde bedrijfsactiviteiten") en toegevoegd aan de nettoresultaten van de verdergezette operaties. Alle financiële gegevens die verder in deze aankondiging voorkomen, zijn gebaseerd op "verdergezette operaties" voor het vierde kwartaal van 2006, evenals voor het vierde kwartaal van 2007, tenzij anders wordt vermeld.

Vierde kwartaal 2007: Financiële hoogtepunten op basis van de verdergezette operaties:


* FX: Foreign Exchange Rate (wisselkoers)

Financiële hoogtepunten van het vierde kwartaal 2007 op basis van de gerapporteerde resultaten *:


* Met inbegrip van BarcoVision en het mechanische deel van Manufacturing Services

** Zonder de delen van Manufacturing Services die werden afgestoten in 2006

De volgende financiële gegevens zijn gebaseerd op de "verdergezette operaties"

Omzet en bestellingen

De omzet voor het kwartaal bedroeg 225,4 miljoen euro, dit is jaar op jaar een stijging van 9,7%. De groei was afkomstig van alle divisies, behalve Medical Imaging. De omzet bij de Media & Entertainment divisie kende een stijging van 38,0%.

De omzet in Europa, het Midden-Oosten en Afrika vertegenwoordigde 39,2% van de geconsolideerde omzet, terwijl 37,0% van de omzet werd gerealiseerd in Noord- en Zuid-Amerika en 23,8% in de Asia Pacific regio.

De bestellingen in het vierde kwartaal van 2007 bedroegen 186,6 miljoen euro, dit is een toename van 3,6% in vergelijking met hetzelfde kwartaal het jaar ervoor. Alle divisies behalve Medical Imaging droegen bij tot deze groei. De Security & Monitoring divisie zag zijn bestellingen stijgen met 14,3%.

Het orderboek bedroeg op het eind van het kwartaal 304,5 miljoen euro, dit is 9,7% meer dan op het eind van het 4e kwartaal van 2006.

Evolutie orderboek

Brutoresultaat & brutowinstmarge

Het brutoresultaat steeg jaar op jaar met 4,9% naar 86,9 miljoen euro. De brutowinstmarge bedroeg 38,6% tegen 40,3% in hetzelfde kwartaal vorig jaar.

Bedrijfsresultaat (EBIT)

De EBIT kende jaar op jaar een stijging van 17,9% naar 27,0 miljoen euro. De negatieve impact van de wisselkoers bedroeg 6,7 miljoen euro.

De EBIT-marge steeg van 11,1% in het vierde kwartaal van 2006 naar 12,0%.

De andere bedrijfsresultaten bedroegen 2,5 miljoen euro ten opzichte van min 3,6 miljoen euro in het vierde kwartaal van 2006.

Belasting op het resultaat

De belasting bedroeg 5,6 miljoen euro ten opzichte van 5,0 miljoen euro in het vierde kwartaal van 2006.

Nettoresultaat

Het nettoresultaat voor het kwartaal steeg met 185% van 8,1 miljoen euro in het vierde kwartaal van 2006 naar 23,0 miljoen euro. In deze bedragen zit ook het nettoresultaat uit stopgezette operaties. De nettomarge voor het kwartaal bedroeg 10,2% in vergelijking met 3,9% het jaar ervoor.

De nettowinst per gewoon aandeel (EPS) bedroeg 1,92 euro, vergeleken met 0,67 euro in het vierde kwartaal van 2006. De nettowinst per aandeel na verwatering steeg van 0,63 euro naar 1,82 euro.

GECONSOLIDEERDE RESULTATEN VOOR BOEKJAAR 2007

Boekjaar 2007 Financiële hoogtepunten3 op basis van de verdergezette operaties:

* Het orderboek bedroeg eind december 2007 304,5 miljoen euro, dit is een toename van 9,7% ten opzichte van het orderboek op 31 december 2006. De bestellingen stegen jaar op jaar met 6,6% naar 795,4 miljoen euro.

* De omzet bedroeg 747,2 miljoen euro, dit is een stijging van 9,7% jaar op jaar. Zonder de impact van de wisselkoersen zou de groei 15% bedragen.

* Het brutoresultaat steeg naar 289,7 miljoen euro en kwam van 276,3 miljoen euro het jaar ervoor, dit is een toename van 4,8%.
* De EBIT steeg 12,5% van 51,1 miljoen euro in 2006 naar 57,5 miljoen. De EBIT-marge bedroeg 7,7%, tegenover 7,5% het jaar ervoor.

* De netto-inkomsten stegen met 68%, van 26,7 miljoen euro naar 44,8 miljoen euro. De netto marge bedroeg 6% in 2007, tegenover 3,9% in 2006.

* De netto-inkomsten met inbegrip van de netto-inkomsten uit stopgezette activiteiten stegen met 60% tot 53,3 miljoen euro, of 7,1% nettomarge. In 2006 was dit nog 33,3 miljoen euro of een netto marge van 4,9%.

* De EBITDA steeg met 14,8% van 97,9 miljoen euro in 2006 naar 112,4 miljoen euro. De EBITDA-marge bedroeg 15,0% in 2007 en 14,4% in 2006.

* De nettowinst per aandeel steeg van 2,76 naar 4,43 euro.


3 Tenzij anders aangegeven, zijn de financiële en operationele gegevens die in deze mededeling worden besproken in overeenstemming met IFRS en uitgedrukt in miljoen euro. De gegevens in de tabellen zijn weergegeven in duizenden euro, tenzij anders aangegeven. Tenzij anders wordt vermeld, hebben alle vergelijkingen betrekking op de twaalf maanden die eindigen op 31 december 2007 en de twaalf maanden die eindigden op 31 december 2006.

Boekjaar 2007: Financiële hoogtepunten op basis van de verdergezette operaties:

Boekjaar 2007: Financiële hoogtepunten op basis van de gerapporteerde resultaten*:


* Met inbegrip van BarcoVision en het mechanische deel van Manufacturing Services

** Zonder de delen van Manufacturing Services die werden afgestoten in 2006

Omzet en bestellingen

De omzet steeg met 9,7% naar 747,2 miljoen euro. Bij vaste wisselkoersen zou de omzetgroei 15% hebben bereikt. Zonder de negatieve impact van de wisselkoers steeg de omzet in alle divisies. De divisie Media & Entertainment tekende de hoogste groei op met 28%.

De omzet in Europa, het Midden-Oosten en Afrika vertegenwoordigde 45,5% van de geconsolideerde omzet. 34,5% van de omzet werd gerealiseerd in Noord- en Zuid-Amerika en 20,0% in de Asia Pacific regio.

De bestellingen kenden in 2007 een toename van 6,6% tegenover 2006, met groei in alle divisies behalve Medical Imaging.

Het orderboek kende een stijging van 9,7% op het eind van het vierde kwartaal van 2007: 304,5 miljoen euro tegenover 277,6 miljoen euro het jaar ervoor.

Brutoresultaat & brutowinstmarge

Het brutoresultaat steeg van 276,3 miljoen euro vorig jaar naar 289,7 miljoen euro. Deze toename van 4,8% is het gevolg van het grotere omzetvolume. De brutowinstmarge was iets lager door de negatieve impact van de wisselkoersen en de productmix. Het aandeel van de omzet uit de Media & Entertainment divisie was in 2007 groter dan in 2006 en deze divisie kent lagere brutoresultaatmarges dan de andere divisies.

Bedrijfsresultaat (EBIT)

De EBIT steeg met 12,5% van 51,1 miljoen euro in 2006 naar 57,5 miljoen euro. De negatieve impact van de wisselkoersen bedroeg 10 miljoen euro. Zonder deze negatieve impact zou de EBIT met 32% gegroeid zijn. De EBIT-marge bedroeg 7,7%, terwijl dit het jaar ervoor nog 7,5% was.

De uitgaven voor onderzoek & ontwikkeling stegen met 8,6 miljoen euro naar 9,2% van de omzet, tegenover 8,9% van de omzet in 2006. De kosten voor sales & marketing stegen met 1,7 miljoen euro naar 15,2% van de omzet, tegenover 16,5% het jaar ervoor. De algemene en administratiekosten stegen met 2,8 miljoen euro naar 6,7% van de omzet, tegenover 6,9% in 2006.

De andere bedrijfsopbrengsten bedroegen 0,6 miljoen euro. In 2006 bedroeg het andere operationeel resultaat min 5,5 miljoen euro.

Belasting op het resultaat

De belasting op het resultaat bedroeg 10,5 miljoen euro. De belasting op het resultaat vertegenwoordigt 19,2 % van de winst vóór belastingen.

Nettowinst

De nettowinst steeg met 60% van 33,3 miljoen euro in 2006 naar 53,3 miljoen euro. In deze bedragen zit ook het nettoresultaat uit stopgezette operaties. De nettowinst per gewoon aandeel (EPS) steeg van 2,76 euro naar 4,43 euro. De nettowinst per aandeel na verwatering bedroeg 4,19 euro, tegen 2,61 euro in het vorige jaar.

Balans

Eind december 2007 had Barco een netto schuldpositie van 53,4 miljoen euro, ten opzichte van een netto schuldpositie van 12,4 miljoen euro op 31 december 2006. In 2007 werd voor 27,5 miljoen euro aan dividenden uitbetaald van 27,5 miljoen euro en 11,4 miljoen euro werd uitgegeven aan het programma voor de terugkoop van eigen aandelen4 . Op 31 december 2007 bedroegen de uitstaande vorderingen 202,4 miljoen euro of 79 dagen ten opzichte van 187,3 miljoen euro eind september 2007 of 95 dagen, en 208,3 miljoen euro of 89 dagen op het eind van december 2006. De inventaris bedroeg 204,1 miljoen euro tegenover 196,3 miljoen euro op 30 september 2007 en 138,3 miljoen euro op 31 december 2006. De investeringsuitgaven voor 2007, zonder de gekapitaliseerde Onderzoek & Ontwikkeling, bedroegen 13,0 miljoen euro.

4 De onderneming bezit nu 710.063 van haar eigen aandelen of 5,6% vóór verwatering. Het terugkoopplan ging van start in 2003. In 2007 kocht Barco 187.338 eigen aandelen terug.

RESULTATEN VAN DE DIVISIES VOOR BOEKJAAR 2007

Media & Entertainment Divisie

De omzet bij de Divisie Media & Entertainment groeide met 28,5% ten opzichte van 2006, met een sterke toename in de evenementenmarkt. Media kende een omzetstijging van 31% en dankzij een groot project in China kende de omzet bij digitale cinema ook een snelle groei. Zonder de impact van de wisselkoersen zou de omzet met 34% gestegen zijn.

De bestellingen stegen met 9% ten opzichte van 2006. In lijn met de positieve trend in de markt, deed de evenementenmarkt het erg goed, ook al werd een lager groeipercentage opgetekend in de tweede helft van het jaar. Met nieuwe producten die worden geïntroduceerd in de eerste helft van 2008, zullen de inkomende bestellingen naar verwachting opnieuw gaan stijgen. De bestellingen bleven op hetzelfde niveau in de mediamarkt. Ze stegen sterk in digitale cinema, in lijn met de uitbreiding van deze markt.

Het orderboek bedroeg op het eind van het jaar 53,5 miljoen euro, tegenover 75,3 miljoen het jaar ervoor.

Het brutoresultaat kende jaar op jaar een stijging van 28%. De EBIT ging van 2,6 miljoen euro naar 19,6 miljoen euro. De EBIT-marge bedroeg 7,2%, tegenover 1,2% het jaar ervoor.

Security & Monitoring Divisie

De groei van de omzet bij de Divisie Security & Monitoring bedroeg
5,2%. Alle markten droegen bij tot deze groei, behalve defensie. De omzetgroei voor de divisie zou 9% hebben bedragen zonder de impact van de wisselkoersen.

In 2007 stegen de bestellingen met 15,1%, met een sterke prestatie voor broadcast, defensie en luchtverkeerscontrole. Op die manier kende het orderboek eind 2007 een stijging van 28,2% naar 124,6 miljoen euro, terwijl dit nog 97,2 miljoen euro was het jaar ervoor.

De brutowinst groeide slechts matig ten opzichte van 2006, wegens de prijsdruk en de wisselkoerserosie. De hoge EBIT-marge van 16.1% in het vierde kwartaal van 2007 maakte de lagere marges goed in de eerste 3 kwartalen van het jaar. Voor het volledige jaar was dit 6,8%, tegenover 6,9% in 2006.

Medical Imaging Divisie

De globale omzet daalde met 2,3% ten opzichte van het jaar ervoor. Zonder de negatieve impact van de wisselkoersen was de omzet met 3% gestegen. De omzet in de PACS-markt was lager dan het jaar ervoor, wat uitsluitend te wijten is aan de lagere omzet in de VS. Deze daling werd gedeeltelijk gecompenseerd door een erg sterke groei in de modalitymarkt.

De bestellingen daalden met 6,3%, ook hier weer door de Amerikaanse markt als gevolg van de Deficit Reduction Act. De bestellingen groeiden echter in EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika) en in APAC (Asia Pacific regio). Eind december 2007 bedroeg het orderboek 39,1 miljoen euro tegenover 32,8 miljoen euro het jaar ervoor, dit is een toename van 19,2%.

Door het lagere omzetvolume, de productmix en de kosten, daalde de brutowinstmarge. De EBIT-marge daalde ook van 17,2% naar 9,3%, wegens het lagere omzetvolume en de lagere brutomarge.

Andere markten

De omzet in de simulatiemarkt steeg met 8,2%, vooral dankzij de vluchtsimulatie- en olie- & gasmarkten. Omdat pas eind 2007 nieuwe producten werden gelanceerd, daalde de omzet in de presentatiemarkt. De avionicsmarkt toonde een sterke groei van 12,8%.

De bestellingen stegen, vooral onder impuls van de vluchtsimulatie- en de olie- & gasmarkt.
Het orderboek in "andere markten" steeg met 15,1% van 78,2 miljoen euro in 2006 naar 90 miljoen in 2007.

De EBIT-marge ging erop vooruit in de simulatiemarkt. Deze groei werd echter gecompenseerd door een toename van O&O in de avionicsmarkt en een lagere omzet in de presentatiemarkt.

DIVIDEND

De Raad van Bestuur zal aan de Jaarlijkse Algemene Aandeelhoudersvergadering van 24 april 2008 voorstellen om het dividend te verhogen tot 2,40 euro. Dit zou de pay-out ratio op 54.2% brengen.

VOORUITZICHTEN VOOR 2008

De volgende verklaringen zijn toekomstgericht en de eigenlijke resultaten kunnen aanzienlijk verschillen.

Het management van Barco verwacht een verdere stijging van de omzet en de EBIT in 2008. Het management zal zich vooral richten op de verbetering van de operationele efficiëntie en op het werkkapitaal. Het zal ook de product- en concurrentiepositie van Barco uitbreiden in de gekozen groeimarkten. Bovendien wordt een stijging van natuurlijke hedging beoogd door een verhoging van de aankoop van componenten en van Onderzoek & Ontwikkeling in Azië.

Een kapitaalsvermindering van 70 miljoen euro zal plaatsvinden binnen
6 maanden na de afronding van de verkoop van de divisie BarcoVision. Dit zal leiden tot een betaling van ongeveer 5,8 euro per aandeel.

CONFERENCE CALL

Op 13 februari om 16.30 uur Belgische tijd (10.30 uur EST) zal Barco een conference call houden met investeerders en analisten om de resultaten voor het kwartaal te bespreken. De vergadering zal geleid worden door de heer Martin De Prycker, CEO, de heer Dirk De Man, CFO en JP Tanghe, IRO.

Een audiocast van deze conference call zal beschikbaar zijn op de website van de onderneming (www.barco.com) vanaf 20.00 uur Belgische tijd (14.00 uur EST).

OVER BARCO

Barco, een internationaal technologiebedrijf, ontwerpt en ontwikkelt visualisatieproducten voor geselecteerde professionele markten. Barco heeft eigen vestigingen voor Sales & Marketing, Customer Support, Onderzoek & Ontwikkeling en Productie in Europa, Noord-Amerika en Asia Pacific.
Barco (Euronext Brussel: BAR) is in meer dan 90 landen actief met ongeveer 3.600 werknemers wereldwijd.

Meer informatie en het volledige rapport `kwartaal en jaar eindigend op 31 december 2007' kunt u vinden op de website van de onderneming: www.barco.com

De commissaris heeft bevestigd dat zijn controlewerkzaamheden van de geconsolideerde jaarrekening ten gronde zijn afgewerkt en dat deze geen betekenisvolle correcties aan het licht hebben gebracht die in de boekhoudkundige gegevens dewelke voortvloeien uit de geconsolideerde jaarrekening, opgenomen in het communiqué, zouden moeten doorgevoerd worden.

For more information, please contact

JP Tanghe
Vice President Barco
President Corporate Communication & Investor Relations Barco nv

Phone:+32 56 26 23 22
Fax:+32 56 26 22 62
jp.tanghe@barco.com