Gemeente Sittard-Geleen


014_2008

PERSBERICHT Gemeente Sittard-Geleen

Sittard-Geleen wil aantrekkelijker straatbeeld

Nieuwe regels voor reclame, uitstallingen en terrassen

Sittard-Geleen, 13 februari 2008 - Het college heeft op 12 februari 2008 de nota 'Uitvoeringsbeleid reclame, uitstallingen en terrassen' vastgesteld. Wethouder Ruud Guyt: 'Met het nieuwe beleid willen we een aantrekkelijk straatbeeld creëren voor het winkelend publiek. Mooie winkelstraten en sfeervolle terrassen. Zonder allerlei obstakels die de doorgang belemmeren'. Het nieuwe beleid is een uitwerking van de 'Basisnota Reclame-, uitstallingen- en terrassenbeleid'. Deze is in oktober 2007 door de gemeenteraad vastgesteld. De uitwerkingsregels zijn tot stand gekomen in nauwe samenwerking met vertegenwoordigers van de plaatselijke ondernemers- en horecaverenigingen. Zij hebben als klankbordgroep gefungeerd. Wethouder Guyt: 'Ik dank hen voor hun inbreng. Dankzij deze klankbordgroep kunnen we op 20 maart een breed gedragen beleid voorleggen aan de gemeenteraad.'

Reclame

Gevelreclames hebben een belangrijke invloed op het stadsbeeld. Daarom hanteert de nota 'Uitvoeringsbeleid reclame, uitstallingen en terrassen' strikte criteria voor reclame op of aan gevels. Naast een aantal algemene eisen, worden ook gebiedsgebonden reclamecriteria ingevoerd. Dit alles volgens het motto:


- 'kwaliteit' voor stadscentra en kleine kernen;


- 'herkenning' voor bedrijvenlocaties;


- 'ingetogenheid en kleinschaligheid' voor woongebieden;


- 'beperkend' voor buitengebieden.

Uitstallingen

Een uitstalling is een los element dat voor of in de directe omgeving van een pand in de openbare ruimte wordt geplaatst. Hieronder vallen o.a. reclameborden, koopwaar, decoratiemateriaal, kledingrekken, speeltoestellen, uitzoekbakken en uitstalrekken voor bloemen en fruit. De nota stelt hiervoor een zgn. 'nulbeleid' voor. Dat wil zeggen dat uitstallingen straks niet meer zijn toegestaan. Het doel hiervan is de kwaliteit van de openbare ruimte te verbeteren, overlast te voorkomen, de verkeersveiligheid te verbeteren en te zorgen voor een ongehinderde doorgang voor hulpdiensten en winkelend publiek.

Terrassen

Goed ingerichte terrassen verlevendigen het straatbeeld en maken de openbare ruimte aantrekkelijker. De 'Uitvoeringsnota reclame, uitstallingen en terrassen' maakt onderscheid in terrassen binnen en buiten horecaconcentratiegebieden. Hiervoor gelden aparte regels. Zo is de sluitingstijd voor een terras binnen een horecaconcentratiegebied 2.00 uur en voor terrassen erbuiten 00.00 uur. Verder wordt voorgesteld om terrasvergunningen zowel persoon- als locatiegebonden te maken en voor onbepaalde tijd te verlenen.

Overgangstermijn

Voor de invoering van het nieuwe beleid geldt een overgangstermijn van 3 jaar voor reclames, van 6 maanden voor terrassen en van 2 jaar voor vergunde uitstallingen. Voor niet-vergunde - en daarmee illegale - uitstallingen geldt een overgangstermijn van 6 maanden.

Handhaving

Om de beoogde resultaten te behalen, is adequate handhaving noodzakelijk. Alle ondernemers die niet voldoen aan de eisen, worden door de gemeente aangeschreven met het verzoek de strijdigheid te beëindigen. Als uit een hercontrole blijkt dat de strijdigheid nog steeds niet beëindigd is, krijgt de ondernemer een proces verbaal. Uiteindelijk kan de gemeente overgaan tot het opleggen van een dwangsom.


---




Gemeente Sittard-Geleen