Huizenverkopers kiezen massaal voor nieuwe media


ZWOLLE, 20080213 -- Nu de makelaarsvereniging NVM heeft voorspeld dat de huizenmarkt stagneert en dat de tijd dat een woning te koop staat met 7 procent is toegenomen, lijkt het er op dat slimme woningverkopers massaal inzetten op nieuwe media zoals woningvideo. Immers hoe meer een woning wordt gevonden en bekeken, hoe groter de kans dat deze wordt verkocht.

Met een explosieve toename van het aantal verkochte woningvideo's lijkt er een einde te zijn gekomen aan de afwachtende houding van de makelaars, waar het gaat om het optimaal presenteren van het woningaanbod, aldus Herman van der Haak, directeur van het bedrijf Image Report Internetvideo uit Zwolle. Het bedrijf dat sinds jaar en dag de grootste leverancier van woningvideo's is op onder andere de populaire woningaanbodsite Funda, constateerde een toename van maarliefst 47% ten opzichte van het afgelopen jaar. Waarschijnlijk zoeken de huizenverkopers naar nieuwe manieren om toch zo snel mogelijk hun woning te verkopen.

De traditionele manier van het plaatsen van enkele foto's is dan allang niet meer genoeg. Woningzoekers verlangen zo veel mogelijk informatie, voor ze ook maar één voet over de drempel willen zetten. Daarnaast is het aanbod op Funda zo groot dat een eenmaal aangemelde woning al snel naar het einde van de lijst verschuift en bijna niet meer wordt gevonden. "En daar zit hem nu net de kneep; een woning die voorzien is van een video blijft boven aan de lijst staan", zegt van der Haak. Hierdoor blijft het object onder de aandacht en is de kans veel groter dat het sneller wordt verkocht.

Het lijkt er op dat veel makelaars nu langzaam overstag gaan en deze manier van presenteren onder de aandacht van hun klanten brengen. Ook blijkt dat steeds meer verkopers zelf op zoek gaan naar leveranciers van dit soort producten. Recent onderzoek door Funda toont aan dat meer dan de helft van de ondervraagden eerder geneigd is een woning te bezoeken als er vooraf een video is te bekijken. Tevens is meer dan de helft geneigd tot het inzetten van een video wanneer ze zelf hun woning zouden verkopen. De prijs van een woningvideo (200 - 250 euro) werd door de meeste ondervraagden goed ingeschat.