Gemeente Hilversum

Raadsvergadering nieuwe stijl: hoe en wat?

5 februari 2008
Na ruim 150 jaar tijd vond de gemeenteraad het tijd worden voor een nieuw vergadermodel. De primeur van deze vergadering nieuwe stijl is op 13 februari. Maar waarom deze wijzigingen en hoe zit het dan precies in elkaar?

Voor deze vergaderwijze is gekozen om drie redenen: Er is meer ruimte voor politiek debat, het vergroot de effectiviteit van het vergaderen en het maakt de politieke besluitvorming aantrekkelijker voor het publiek. De vergaderingen van de raad zijn openbaar. Het actuele vergaderschema (klik op de link aan de rechterkant van dit scherm) en de stukken staan uiteraard op deze website (klik aan de linkerkant van dit scherm op "Bestuur" en vervolgens op "Bestuursinformatie on-line"). Het schema wordt ook elke donderdag voorafgaand aan de vergadering hier in de Gooi en Eembode gepubliceerd. De stukken liggen ook ter inzage in de Burgerleeskamer, Melkpad 26.

Er wordt alleen op woensdag vergaderd en volgens een vast vergadermodel. De vergadering bestaat uit drie onderdelen, Het Forum, De Discussie en Het Besluit. Deze hele avond wordt De Raad genoemd. Inwoners die iets onder de aandacht van raadsleden willen brengen kunnen dit doen tijdens Het Forum.

Het Forum van 18.45 tot 19.30 uur
Het Forum is de plaats voor ontmoeting tussen burgers en politiek. Deze vindt plaats in de grote Burgerzaal. Daar is drie kwartier ruimte voor iedereen om zijn ideeën en mening te presenteren, actie te voeren of een plan te presenteren. Het Forum heeft de vorm van een markt en biedt een podium aan iedereen die dat wil, om onderwerpen onder de aandacht van het gemeentebestuur en bezoekers te brengen.

De Discussie van 19.30 tot 21.30 uur
Volgens een vaststaande agenda worden onderwerpen door de raadsleden besproken. Dat gebeurt in twee zalen tegelijkertijd. Agendapunten staan geagendeerd met vaste begin- en eindtijden. De voorzitters zullen zich daar ook aan houden. Dat betekent dat partijen duidelijk en snel stelling zullen moeten nemen. De agenda wordt gepubliceerd met de tijdstippen per onderwerp erbij. U weet daardoor precies wanneer u waar moet zijn. In De Discussie kan in principe gebruik worden gemaakt van het burgerspreekrecht, als men zich hiervoor bij de griffie heeft aangemeld.

Het Besluit aanvang 21.45 uur
De gemeenteraad neemt aan het eind van de avond besluiten over onderwerpen die in een vorige Raad zijn bediscussieerd en besproken. In de tussenliggende tijd kunnen argumenten en standpunten in de fracties nog besproken worden. Van tevoren wordt aangegeven of een voorgenomen besluit een hamerstuk is of dat er fracties zijn die over dat onderwerp in debat willen. Uiteraard is daar alle ruimte voor en de eindtijd van een vergadering is dan ook niet aan te geven. Er wordt wel naar gestreefd om uiterlijk 23.30 uur te kunnen eindigen.

Aanmelden voor Het Forum of De Discussie:
De openbare bijeenkomsten van Het Forum en De Discussie en de Raad zijn vrij toegankelijk en u bent hierbij van harte welkom. Wilt u een presentatie geven, iets aanbieden, actie voeren et cetera tijdens Het Forum, of inspreken tijdens De Discussie, dan moet u zich aanmelden bij de griffie van de gemeenteraad.

De griffie is bereikbaar via griffie@hilversum.nl of tel: 035 629 22 10.