SGP


13 - 02 - 08

Reactie SGP-fractie naar aanleiding van het eindrapport Tijd voor onderwijs

SGP onderschrijft analyse Dijsselbloem

De SGP-fractie complimenteert de commissie Dijsselbloem met het rapport Tijd voor onderwijs dat vandaag is gepresenteerd. Het onderzoek biedt een heldere analyse van de onderwijsvernieuwingen van de afgelopen decennia. De SGP-fractie kan deze analyse goeddeels onderschrijven. Stapeling van vaak compromisvolle onderwijsvernieuwingen en overspannen ambities heeft geleid tot veel onzekerheid en onrust binnen het voortgezet onderwijs. Het is nu inderdaad tijd dat de overheid zich richt op haar kerntaak: het garanderen van kwalitatief goed onderwijs. Het rapport biedt daarvoor interessante aanbevelingen.

De commissie legt terecht de vinger bij de funeste gevolgen die het gelijkheidsdenken heeft gehad voor het onderwijs. Deze ideologie is een belangrijke motor geweest achter de grote onderwijsvernieuwingen. De inzet op gelijke kansen leidt in de praktijk vaak tot ongelijke behandeling van gelijke gevallen. Het is positief dat er meer ruimte wordt gevraagd om verschil te maken. Versterking van arbeidsmarktgerichte opleidingen is daarvan een goed voorbeeld.

Van wezenlijk belang is dat de overheid zorg draagt voor kwalitatief goed onderwijs, waarin de overdracht van kennis centraal staat. Het rapport vraagt hier gelukkig weer aandacht voor. De resultaten van het onderwijs moeten concreter worden vastgelegd. De overheid bepaalt wat er geleerd moet worden, de scholen bepalen hoe dat vorm krijgt. Daarbij mag de primaire en beperkte verantwoordelijkheid van scholen niet uit het oog verloren worden: het geven van onderwijs. Met het afwentelen van maatschappelijke taken op scholen moet zeer terughoudend worden omgegaan.

Met de commissie is de SGP-fractie van mening dat de overheid zich de afgelopen decennia teveel heeft ingelaten met de inrichting van het onderwijs. De vrijheid van inrichting die artikel 23 biedt, zal meer gerespecteerd moeten worden. Het is aan de scholen om het pedagogisch-didactisch klimaat vorm te geven. Het opleggen van een bepaalde onderwijsvisie door de overheid heeft negatieve gevolgen voor het klimaat binnen scholen.

De SGP-fractie spreekt de hoop uit dat dit rapport verder zal bijdragen aan de ontwikkeling die reeds gaande is om de kerntaken en kwaliteit van het onderwijs centraal te stellen. Reactie SGP-fractie naar aanleiding van het eindrapport Tijd voor onderwijs