Persbericht
Datum 19 februari 2008
Kenmerk 027
Amsterdamse leerlingen krijgen vaker advies voor
leerweg ondersteunend onderwijs
Amsterdamse leerlingen in het basisonderwijs krijgen vaker een LWOO-advies dan
leerlingen in de rest van Nederland. LWOO staat voor leerwegondersteunend
onderwijs en is bedoeld voor leerlingen die door een leerachterstand extra zorg
nodig hebben. De resultaten staan in het onderzoeksrapport `Achterblijven in
Amsterdam' dat het SCO-Kohnstamm Instituut in opdracht van de gemeente
Amsterdam en Amsterdamse schoolbesturen heeft opgesteld. Om de
leerachterstanden terug te dringen adviseert het instituut o.a. beter toezicht door
schoolbesturen, het meetellen van alle CITO-toets scores (of vergelijkbare
niveautesten) in de scores van de scholen en verlenging van de leertijd.
Wethouder Onderwijs Hennah Buyne: "De resultaten sluiten aan bij de gezamenlijke
aanpak van de gemeente en de schoolbesturen om leerachterstanden weg te werken.
Deze aanpak werd afgelopen vrijdag gepresenteerd en behelst schoolspecifieke
verbetertrajecten op zeventien scholen om leerachterstanden weg te werken. Jan Kerkhof,
voorzitter breed bestuurlijk overleg basisscholen: "Het onderzoek maakt duidelijk dat er
wat moet gebeuren om de leerachterstanden aan te pakken. In dat kader is het goed om,
in aansluiting op de resultaten in het rapport, oog te hebben voor de aansluiting van de
school met de privé omgeving. School en gemeente moeten daarvoor samen de handen
ineen slaan."
`Achterblijven in Amsterdam?'
Het onderzoeksrapport is opgesteld om inzicht te krijgen in de leerachterstanden van
kinderen in het basisonderwijs in Amsterdam. Van alle basisschoolleerlingen krijgt 18
procent het advies VMBO met LWOO (leerwegondersteunend onderwijs). De relatief grote
groep leerlingen met vmbo+lwoo-advies, blijkt overigens niets te zeggen over de kwaliteit
van het onderwijs aan deze groep. Integendeel, uit het onderzoek blijkt dat het
Amsterdams onderwijs in vergelijking met andere grote steden relatief meer
onderwijsresultaat boekt met deze leerlingen. Amsterdamse leerlingen met een lwoo-
advies hebben op zijn minst evenveel soms zelfs meer vorderingen gemaakt in taal en
rekenen dan lwoo-leerlingen elders in het land.
Met name (maar niet uitsluitend) scholen die door de onderwijsinspectie als zwak zijn
beoordeeld, geven relatief meer vmbo+lwoo-adviezen. De kinderen om wie het gaat,
hebben vaak ouders met alleen lager onderwijs, komen uit één oudergezinnen en zijn
ouder dan hun klasgenoten vanwege zittenblijven of later instromen. Ook zitten ze vaker in
klassen waarin de meerderheid van de ouders laagopgeleid is.
.
18 februari 2008 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 5 Bestuursdienst
Pagina 2 van 2
Wethouder Hennah Buyne: "Het rapport onderstreept het belang van maatregelen die nu
al zijn ingezet zoals de extra investeringen (2 miljoen Euro) voor 17 zwakke scholen in
Amsterdam, de inzet op verbetering van contacten tussen ouders en school door
huisbezoeken door leraren (850.000) en verdere stimulering van de voorschool. Ik heb
altijd duidelijk gemaakt dat ik me er zorgen over maak dat een grote groep leerlingen dat
de basisschool met een leerachterstand verlaat en een vroegtijdige benadering belangrijk
is. Dit onderzoek geeft meer inzicht in de samenstelling van deze groep. Het is tijd voor
een verandering in denken. Dat heeft de commissie Dijsselbloem wel aangetoond."
Schoolbesturen en Gemeente zullen in onderling overleg op basis van het rapport een
aanpak ontwikkelen die is gericht op een meer specifieke en vroegtijdige benadering van
kinderen die een leerachterstand (dreigen te) krijgen.
Het rapport `Achterblijven in Amsterdam' is te downloaden op
www.sco-kohnstamminstituut.uva.nl
Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam