Gemeente Amsterdam



Persbericht

Datum 19 februari 2008

Kenmerk 027

Amsterdamse leerlingen krijgen vaker advies voor leerweg ondersteunend onderwijs

Amsterdamse leerlingen in het basisonderwijs krijgen vaker een LWOO-advies dan leerlingen in de rest van Nederland. LWOO staat voor leerwegondersteunend onderwijs en is bedoeld voor leerlingen die door een leerachterstand extra zorg nodig hebben. De resultaten staan in het onderzoeksrapport `Achterblijven in Amsterdam' dat het SCO-Kohnstamm Instituut in opdracht van de gemeente Amsterdam en Amsterdamse schoolbesturen heeft opgesteld. Om de leerachterstanden terug te dringen adviseert het instituut o.a. beter toezicht door schoolbesturen, het meetellen van alle CITO-toets scores (of vergelijkbare niveautesten) in de scores van de scholen en verlenging van de leertijd.

Wethouder Onderwijs Hennah Buyne: "De resultaten sluiten aan bij de gezamenlijke aanpak van de gemeente en de schoolbesturen om leerachterstanden weg te werken. Deze aanpak werd afgelopen vrijdag gepresenteerd en behelst schoolspecifieke verbetertrajecten op zeventien scholen om leerachterstanden weg te werken. Jan Kerkhof, voorzitter breed bestuurlijk overleg basisscholen: "Het onderzoek maakt duidelijk dat er wat moet gebeuren om de leerachterstanden aan te pakken. In dat kader is het goed om, in aansluiting op de resultaten in het rapport, oog te hebben voor de aansluiting van de school met de privé omgeving. School en gemeente moeten daarvoor samen de handen ineen slaan."

`Achterblijven in Amsterdam?' Het onderzoeksrapport is opgesteld om inzicht te krijgen in de leerachterstanden van kinderen in het basisonderwijs in Amsterdam. Van alle basisschoolleerlingen krijgt 18 procent het advies VMBO met LWOO (leerwegondersteunend onderwijs). De relatief grote groep leerlingen met vmbo+lwoo-advies, blijkt overigens niets te zeggen over de kwaliteit van het onderwijs aan deze groep. Integendeel, uit het onderzoek blijkt dat het Amsterdams onderwijs in vergelijking met andere grote steden relatief meer onderwijsresultaat boekt met deze leerlingen. Amsterdamse leerlingen met een lwoo- advies hebben op zijn minst evenveel ­ soms zelfs meer ­ vorderingen gemaakt in taal en rekenen dan lwoo-leerlingen elders in het land. Met name (maar niet uitsluitend) scholen die door de onderwijsinspectie als zwak zijn beoordeeld, geven relatief meer vmbo+lwoo-adviezen. De kinderen om wie het gaat, hebben vaak ouders met alleen lager onderwijs, komen uit één oudergezinnen en zijn ouder dan hun klasgenoten vanwege zittenblijven of later instromen. Ook zitten ze vaker in klassen waarin de meerderheid van de ouders laagopgeleid is.

.

18 februari 2008 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 5 Bestuursdienst
Pagina 2 van 2

Wethouder Hennah Buyne: "Het rapport onderstreept het belang van maatregelen die nu al zijn ingezet zoals de extra investeringen (2 miljoen Euro) voor 17 zwakke scholen in Amsterdam, de inzet op verbetering van contacten tussen ouders en school door huisbezoeken door leraren (850.000) en verdere stimulering van de voorschool. Ik heb altijd duidelijk gemaakt dat ik me er zorgen over maak dat een grote groep leerlingen dat de basisschool met een leerachterstand verlaat en een vroegtijdige benadering belangrijk is. Dit onderzoek geeft meer inzicht in de samenstelling van deze groep. Het is tijd voor een verandering in denken. Dat heeft de commissie Dijsselbloem wel aangetoond."

Schoolbesturen en Gemeente zullen in onderling overleg op basis van het rapport een aanpak ontwikkelen die is gericht op een meer specifieke en vroegtijdige benadering van kinderen die een leerachterstand (dreigen te) krijgen.

Het rapport `Achterblijven in Amsterdam' is te downloaden op www.sco-kohnstamminstituut.uva.nl



Gemeente Amsterdam