Gemeente Zwolle

Reconstructie Ceintuurbaan vordert gestaag

Datum uitgave persbericht: 02/19/2008

De gemeenteraad besluit in maart 2008 over een uitvoeringskrediet van 24,1 miljoen euro voor de 3 laatste deelprojecten van de Ceintuurbaan. Het komende jaar start de uitvoering van verschillende werkzaamheden. Er komen extra rijstroken op de kruising met de Dr. Van Heesweg en de Tesselschadestraat en hier wordt een fietstunnel aangelegd. De loopbrug bij het stadion van FC Zwolle wordt verwijderd voor de verplaatsing van kabels en leidingen. Tenslotte wordt het Essostation verplaatst.
De reconstructie duurt ongeveer tot 2012 en zorgt voor een betere doorstroming van het verkeer en voor een veiliger oversteek voor langzaam verkeer.

De reconstructie bestaat uit vijf deelprojecten, waarvan de aansluiting op de A28 (deelproject 1) in 2006 is gerealiseerd. De overige deelprojecten worden de komende jaren uitgevoerd. Voor deelproject 1 en 2 heeft de raad al eerder een uitvoeringskrediet beschikbaar gesteld. Voor de laatste drie deelprojecten een voorbereidingskrediet. Met de werkzaamheden in aantocht is ook voor de laatste drie projecten een uitvoeringskrediet nodig.

Reconstructie in het kort

Meer inwoners, meer bedrijvigheid en meer verkeer. Door het succes van Zwolle, groeit de Ceintuurbaan uit haar jasje. In 2005 heeft de gemeenteraad daarom ingestemd met het uitwerkingsplan voor de reconstructie van de Ceintuurbaan. De belangrijkste elementen zijn: drie in plaats van 2 rijstroken tussen de A28 en de Dr. van Heesweg; extra opstelstroken bij de verkeerslichten; betere doorstroming door een 'groene golf'; maximum snelheid van 50 naar 70 kilometer per uur en nieuwe fiets- en voetgangerstunnels voor een veilige oversteek van langzaam verkeer; minder geluid door wegdek van geluidswerend asfalt.

Deelproject 2: kruising Meppelerstraatweg - Oude Meppelerweg

Deze twee kruispunten worden omgebouwd tot één. Afhankelijk van de benodigde grondverwerving kan dit deelproject op zijn vroegst begin 2009 van start gaan. Het Esso-tankstation wordt later dit jaar verplaatst naar een plek tussen de Oude Meppelerweg en de A28. Gelijktijdig met de voorbereidende werkzaamheden van dit deelproject wordt de grond onder het huidige tankstation gesaneerd.

Deelproject 3: kruising Dr. van Heesweg - Tesselschadestraat

Verkeer dat vanuit noordelijke richting de Dr. van Heesweg oprijdt, heeft straks twee opstelstroken. En verkeer dat vanaf de Dr. van Heesweg rechtsaf richting de A28 gaat, kan zonder te wachten de Ceintuurbaan opdraaien. Ook komt er een tunnel voor het langzaam verkeer. Naar verwachting starten de werkzaamheden in mei 2008. De planning hangt samen met de nieuwbouwplanning van de Isala Klinieken.

Deelproject 4: kruising Dr. Spanjaardweg - Zuidbroeklaan

Er komen meer opstelstroken voor afslaand verkeer. Ook onder dit kruispunt wordt een tunnel aangelegd voor fietsers en voetgangers. Als alles meezit, start in 2010 de uitvoering. Ook hier geldt dat de planning samenhangt met de nieuwbouw van Isala.

Deelproject 5: wegvak Dr. van Heesweg - Meppelerstraatweg

Op dit wegdeel gaat het aantal rijstroken van 2 naar 3, komen er extra opstelstroken bij verkeerslichten en worden de fietspaden en parallelwegen aangelegd. Door de uitbreiding van het aantal rijstroken, zal de loopbrug naar het FC Zwolle Stadion verdwijnen. Het verwijderen van de burg staat gepland voor april 2008. Hierna start het verleggen van kabels en leidingen.

Informatie

Informatie over de reconstructie van de Ceintuurbaan is na te lezen op: www.ceintuurbaanzwolle.nl. Dit voorjaar organiseert de gemeente informatiebijeenkomsten voor de ondernemers van Oosterenk en direct omwonenden over de aanstaande werkzaamheden aan de Ceintuurbaan.