Reconstructie Ceintuurbaan vordert gestaag
Datum uitgave persbericht: 02/19/2008
De gemeenteraad besluit in maart 2008 over een uitvoeringskrediet van
24,1 miljoen euro voor de 3 laatste deelprojecten van de Ceintuurbaan.
Het komende jaar start de uitvoering van verschillende werkzaamheden.
Er komen extra rijstroken op de kruising met de Dr. Van Heesweg en de
Tesselschadestraat en hier wordt een fietstunnel aangelegd. De
loopbrug bij het stadion van FC Zwolle wordt verwijderd voor de
verplaatsing van kabels en leidingen. Tenslotte wordt het Essostation
verplaatst.
De reconstructie duurt ongeveer tot 2012 en zorgt voor een betere
doorstroming van het verkeer en voor een veiliger oversteek voor
langzaam verkeer.
De reconstructie bestaat uit vijf deelprojecten, waarvan de
aansluiting op de A28 (deelproject 1) in 2006 is gerealiseerd. De
overige deelprojecten worden de komende jaren uitgevoerd. Voor
deelproject 1 en 2 heeft de raad al eerder een uitvoeringskrediet
beschikbaar gesteld. Voor de laatste drie deelprojecten een
voorbereidingskrediet. Met de werkzaamheden in aantocht is ook voor de
laatste drie projecten een uitvoeringskrediet nodig.
Reconstructie in het kort
Meer inwoners, meer bedrijvigheid en meer verkeer. Door het succes van
Zwolle, groeit de Ceintuurbaan uit haar jasje. In 2005 heeft de
gemeenteraad daarom ingestemd met het uitwerkingsplan voor de
reconstructie van de Ceintuurbaan. De belangrijkste elementen zijn:
drie in plaats van 2 rijstroken tussen de A28 en de Dr. van Heesweg;
extra opstelstroken bij de verkeerslichten; betere doorstroming door
een 'groene golf'; maximum snelheid van 50 naar 70 kilometer per uur
en nieuwe fiets- en voetgangerstunnels voor een veilige oversteek van
langzaam verkeer; minder geluid door wegdek van geluidswerend asfalt.
Deelproject 2: kruising Meppelerstraatweg - Oude Meppelerweg
Deze twee kruispunten worden omgebouwd tot één. Afhankelijk van de
benodigde grondverwerving kan dit deelproject op zijn vroegst begin
2009 van start gaan. Het Esso-tankstation wordt later dit jaar
verplaatst naar een plek tussen de Oude Meppelerweg en de A28.
Gelijktijdig met de voorbereidende werkzaamheden van dit deelproject
wordt de grond onder het huidige tankstation gesaneerd.
Deelproject 3: kruising Dr. van Heesweg - Tesselschadestraat
Verkeer dat vanuit noordelijke richting de Dr. van Heesweg oprijdt,
heeft straks twee opstelstroken. En verkeer dat vanaf de Dr. van
Heesweg rechtsaf richting de A28 gaat, kan zonder te wachten de
Ceintuurbaan opdraaien. Ook komt er een tunnel voor het langzaam
verkeer. Naar verwachting starten de werkzaamheden in mei 2008. De
planning hangt samen met de nieuwbouwplanning van de Isala Klinieken.
Deelproject 4: kruising Dr. Spanjaardweg - Zuidbroeklaan
Er komen meer opstelstroken voor afslaand verkeer. Ook onder dit
kruispunt wordt een tunnel aangelegd voor fietsers en voetgangers. Als
alles meezit, start in 2010 de uitvoering. Ook hier geldt dat de
planning samenhangt met de nieuwbouw van Isala.
Deelproject 5: wegvak Dr. van Heesweg - Meppelerstraatweg
Op dit wegdeel gaat het aantal rijstroken van 2 naar 3, komen er extra
opstelstroken bij verkeerslichten en worden de fietspaden en
parallelwegen aangelegd. Door de uitbreiding van het aantal
rijstroken, zal de loopbrug naar het FC Zwolle Stadion verdwijnen. Het
verwijderen van de burg staat gepland voor april 2008. Hierna start
het verleggen van kabels en leidingen.
Informatie
Informatie over de reconstructie van de Ceintuurbaan is na te lezen
op: www.ceintuurbaanzwolle.nl. Dit voorjaar organiseert de gemeente
informatiebijeenkomsten voor de ondernemers van Oosterenk en direct
omwonenden over de aanstaande werkzaamheden aan de Ceintuurbaan.
Gemeente Zwolle