Gemeente Alkmaar


Alkmaar, 20 februari 2008

62% van bezoekers Alkmaar vindt autobereikbaarheid centrum voldoende

Aantal winkels in Alkmaar fors toegenomen

Het aantal winkels en het winkelvloeroppervlak in de Alkmaarse binnenstad is sinds 2004 flink toegenomen. Dat blijkt uit de resultaten van het Consumentenvraagonderzoek 2007 dat de gemeente Alkmaar heeft laten verrichten naar de regionale winkelfunctie van Alkmaar. Rian van Dam, wethouder Economische Zaken: 'De resultaten van deze onderzoeken zijn een extra impuls om te blijven investeren in de unieke stad Alkmaar met een centrum dat een belangrijke aantrekkingskracht heeft voor de regio.'

Het rapport Consumentenvraagonderzoek 2007 is een bundeling van vier onderzoeken naar resp. de kooporiëntatie, de bereikbaarheid, een passantentelling en -enquête, en parkeertellingen. De kooporiëntatie is een belangrijk onderwerp van onderzoek. Gevraagd wordt waar inwoners van de acht gemeenten van Noord-Kennemerland meestal hun dagelijkse boodschappen doen en waar zij meestal de meer duurzame producten kopen.

Toename winkels
Ondernemers blijven Alkmaar zien als aantrekkelijke stad om in te investeren; het aantal winkels (+5%) en het winkelvloeroppervlak (+15%) is sinds 2004 in Alkmaar flink toegenomen. Dit is ook terug te zien in de winkelstraten; een groot aantal landelijke winkelketens heeft een vestiging geopend in Alkmaar. Zo heeft Alkmaar nu ook een vestiging van Zara, een wereldwijde modeketen, aan de Langestraat en een tweede vestiging van de keten Hennes en Mauritz. Recentelijk heeft Sissy Boy één van hun Homeland stores geopend aan de Laat. Ook de vestiging van de eerste, en landelijk enige shop van AGA-fornuizen aan de Laat, trekt vanuit het hele land nieuwe bezoekers naar de stad.

Bereikbaarheid Alkmaar: 62% vindt voldoende
62% van de bezoekers van Alkmaar beoordeelt de bereikbaarheid van de stad als voldoende. Dit aantal is echter afgenomen (in 2005 vond 75% de bereikbaarheid voldoende). Deze trend hangt mogelijk samen met de vele wegwerkzaamheden in en rond Alkmaar gedurende de periode voorafgaande en tijdens het onderzoek in 2007. Een aantal problemen is reeds opgelost, zoals de N242 die nu bijna gereed is.

De frequentie waarmee inwoners in de regio Noord-Kennemerland het centrumgebied van Alkmaar bezoeken is zeer licht afgenomen (van 0,98 naar 0,92 bezoek per week). Vooral de bezoekfrequentie van de Alkmaarders zelf nam af, die van de overige regiobewoners nam daarentegen iets toe. Doegericht inkopen doen, gevolgd door recreatief winkelen, zomaar de stad in gaan en horecabezoek, zijn de belangrijkste bezoekmotieven voor de bezoekers aan het centrumgebied. Zaterdag en donderdag zijn de belangrijkste bezoekdagen.

Hoewel Alkmaar een belangrijke winkelfunctie in de regio vervult, neemt de relatieve kooporiëntatie licht af in vergelijking met de regio. Dit hangt mede samen met de snelle bevolkingsgroei en het toegenomen aanbod in omringende gemeentes. Het feit dat de (relatieve) kooporiëntatie licht afneemt en dat 'slechts' 62% van de bezoekers de bereikbaarheid van de stad als voldoende aanmerkt, maakt het noodzakelijk dat de gemeente blijft investeren in de bereikbaarheid van de stad. Door te investeren kan de regionale winkelfunctie van Alkmaar behouden en zelfs versterkt worden. In de Kadernota Duurzame Bereikbaarheid werken gemeente en alle belangenpartijen, waaronder ondernemers, in de stad samen om de bereikbaarheid op de lange termijn verder te verbeteren.

Parkeren
Het gebruik van de parkeergarages is sinds 2005 sterk toegenomen. Op het piekmoment op zaterdag worden de parkeergarages volledig benut, de Singelgarage is het meest populair. Over het aantal parkeerplaatsen in het centrumgebied in parkeergarages is men aanzienlijk meer tevreden dan over het aantal parkeerplaatsen op straat.

Ten behoeve van het aantrekken van meer bezoekers en het uitbouwen van de winkelfunctie van Alkmaar investeert de gemeente sterk in parkeren en bereikbaarheid van de stad. Henk Hansen, wethouder Verkeer: "Ons nieuwe parkeerbeleid 'Binnenstad Beter' draagt in grote mate bij aan de bereikbaarheid van de stad. De beoogde uitbreiding van de Singelgarage en de nieuw te bouwen Schelphoekgarage zorgen samen voor ongeveer 1000 extra parkeerplaatsen. We onderzoeken momenteel alle mogelijkheden om deze parkeervoorzieningen zo snel mogelijk te realiseren."

Dagelijkse en niet-dagelijkse boodschappen
In Alkmaar is winkelcentrum De Mare het belangrijkste winkelcentrum voor dagelijkse boodschappen. De Wendelaarstraat en De Hoef komen op enige afstand op de tweede en derde plaats.

De productgroep 'audio-en videoapparatuur/wasmachines' laat een stijgende lijn zien in de oriëntatie op Alkmaar. Van vijf productgroepen waarvan onderzocht is waar in Alkmaar men die meestal koopt (áls men ze in Alkmaar aanschaft), zijn er drie (audio- en videoapparatuur/wasmachines; speelgoed; sportartikelen) die minder in de binnenstad en meer in Overstad worden gekocht. Doe-het-zelf is in zowel de binnenstad (opheffing Houtmarkt) als Overstad (o.a. vertrek Praxis en Multimate) achteruitgegaan en in overig Alkmaar toegenomen (o.a. vestiging Praxis in Overdie). Voor twee productgroepen (woninginrichting; audio- en videoapparatuur/wasmachines) is de gemiddelde besteding per huishouden toegenomen, bij één (doe-het-zelf) gelijk gebleven, bij één (kleding en schoenen) is sprake van een vermindering van de gemiddelde bestedingen per huishouden. Niettemin zijn tussen 2005 en 2007 door de toename van het aantal huishoudens in alle vier de gevallen de totale bestedingen aan deze productgroepen toegenomen.

Gemeente en ondernemers investeren in stad
Om de functie van Alkmaar als winkelcentrum van de regio te versterken, hebben ondernemers en de gemeente afspraken gemaakt om de kwaliteit van de leefomgeving en de openbare ruimte in het gehele stadscentrum te verhogen. Gemeente en ondernemers willen zorgen voor een onderscheidend winkel-aanbod en willen werken aan de verruiming van de parkeercapaciteit. De verbetering van de bereikbaarheid staat hoog op de agenda. Alkmaar blijft samen met de ondernemers investeren in het unieke historische karakter van de binnenstad gecombineerd met het moderne Overstad, en zal daarmee de centrale rol in de regionale winkelfunctie steeds meer vervullen.


Noot voor de redactie,