AutoRai

XC60: de veiligste en mooiste Volvo ooit

(2/20/2008)
Dit zijn de eerste foto's van een van de opvallendste nieuwkomers dit jaar: de Volvo XC60. âHet is niet alleen de veiligste Volvo ooit, maar als je het mij vraagt ook de mooiste. Geen verkeerde combinatie, toch?', aldus Fredrik Arp, CEO van Volvo Car Corporation. De nieuwe XC60 beleeft zijn première op de Autosalon van Genève op 4 maart. De auto staat in oktober 2008 bij de Nederlandse Volvo-dealers.

Volvo's nieuwe crossover zet een gedurfde stap in het snelst groeiende, maar ook het lastigste segment van de auto-industrie. De XC60 doet dat met een mix van twee autostijlen. Aan de onderkant van de carrosserie zijn de uitgesproken âXC-spieren' extra aangezet, om zo een sterke en atletische body te creëren, met ruime grondspeling en grote wielen. De vloeiende lijnen van de bovenzijde van de carrosserie geven hem het sportieve charisma van een coupé. âDeze auto is met meer emotie en energie geladen dan welke andere Volvo dan ook. We tillen ons design-DNA naar een nieuw niveau door letterlijk het volume van het visuele aspect âopen te draaien'. Wanneer je zegt dat je een Volvo vanaf honderd meter afstand kunt herkennen, durf ik te stellen dat de XC60 een duidelijke Volvo-uitstraling heeft op zeker twee keer die afstand', zegt Steve Mattin, Design Director van Volvo Cars.

City Safety standaard!

Een scala aan intelligente veiligheidssystemen is een ander belangrijk aspect van het bijzondere karakter van de XC60. Het grote nieuws is de standaard montage van City Safety - een uniek systeem dat de bestuurder helpt om de gevolgen van aanrijdingen met lage snelheid te reduceren of te voorkomen. Juist dit soort ongelukken en kop-staartbotsingen komen veel voor in stadsverkeer. Als de auto tegen het voorliggende voertuig dreigt te botsen en de bestuurder reageert niet, dan remt de auto zélf.

âWe zijn de eerste fabrikant ter wereld die dit systeem standaard aanbiedt. City Safety laat duidelijk zien dat de nieuwe XC60 de veiligste auto is die Volvo ooit gemaakt heeft. De auto zit vol met de verzamelde know how van Volvo op het gebied van veiligheid en techniek, gericht op het voorkomen van ongelukken en de bescherming van de inzittenden in het geval van een aanrijding', zegt Fredrik Arp.

Het XC60-project richt zijn pijlen op een groep kopers die hoge eisen stelt aan design, merkintegriteit en hoogwaardige techniek bij hun keus voor een lifestyle-product. âJe zou kunnen zeggen dat deze auto de volgende auto wordt van de huidige C30-rijder. Hij is net zo sportief en opwindend, maar heeft nóg meer in huis. Met de XC60 verbreden we ons gamma om nóg meer mensen met een urban lifestyle aan te trekken', verklaart Fredrik Arp.

Zuinige, voorwielaangedrevendiesel

De nieuwe XC60 wordt geïntroduceerd met keus uit drie motoren: de T6 met turbo en 285 pk, en twee varianten van de D5 turbodiesel, met respectievelijk 185 en 163 pk. Vierwielaandrijving (AWD) is standaard. âIn de loop van 2009, bieden we ook een voorwielaangedreven 2,4-liter Euro5-dieselmotor aan met 163 pk en een CO2-uitstoot van rond de 170 g/km', onthult Fredrik Arp. Volvo wil van de XC60 meer dan 50.000 exemplaren per jaar verkopen. De vijf grootste markten in het piekjaar 2010 zijn de Verenigde Staten van Amerika, Duitsland, Groot-Brittannië, Rusland en China. De Volvo XC60 wordt gebouwd in de Belgische fabriek in Gent. In Europa start de verkoop in de tweede helft van 2008, de Noord-Amerikaanse markt moet wachten tot begin 2009. In Nederland staat de auto in oktober bij de dealers.