Gemeente 's-Hertogenbosch

20-02-2008
Herinrichting Stadsdommel: voorbereiding in volle gang

Medio maart 2008 starten waterschap Aa en Maas en de gemeente 's-Hertogenbosch gezamenlijk met de herinrichting van de Stadsdommel. Over een lengte van anderhalve kilometer krijgt de nu rechte waterloop in de binnenstad van Den Bosch een meer natuurlijk karakter. Met het aanleggen van deze ecologische verbindingszone (EVZ) worden tegelijkertijd de vestingwerken langs de Dommel in ere hersteld. Met deze ingrijpende `restyling' van de Stadsdommel, worden het natuurlijke én het cultuurhistorische karakter van de binnenstad versterkt. Hiermee geven gemeente en waterschap een belangrijke impuls aan een duurzame en bijzondere leefomgeving voor mens, plant en dier.

Keurslijf
Natuurgebieden liggen vaak verspreid en worden door allerlei barrières (bijvoorbeeld wegen en stedelijke bebouwing) doorsneden en versnipperd. Een ecologische verbindingszone is een natuurstrook die de natuurgebieden weer met elkaar verbindt. Zo kunnen planten en dieren zich veilig verplaatsen en krijgen ze meer leefruimte. De provincie heeft de Dommel aangewezen als Ecologische Verbindingszone. Deze rivier en zijn oevers vormen voor veel plant- en diersoorten een belangrijk leefgebied en veel natuurgebieden grenzen aan de Dommel. Vlak voor het uitmonden van de Dommel in de Maas stroomt de rivier dwars door 's-Hertogenbosch en hier zit Dommel nu in een strak keurslijf. Mede door de aanleg van de EVZ Stadsdommel komt daar verandering in. Gemeente en Waterschap zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de realisatie van de EVZ en de totale kosten van EUR 900.000,- worden voor 50% gesubsidieerd vanuit de provincie. Het is de bedoeling de EVZ in de toekomst verder uit te breiden richting de Dieze en de Maas. De aanleg van de EVZ Stadsdommel is één van de eerste uitvoeringsprojecten die behoren tot het uitvoeringsprogramma van De Groene Delta.

IJsvogel
Om de uitwisseling van planten- en diersoorten tussen verschillende natuurgebieden mogelijk te maken, wordt de EVZ zo optimaal mogelijk ingericht voor de doelsoorten. Voor deze EVZ zijn dat verschillende vissoorten, de weidebeekjuffer, de lange ereprijs en ook de ijsvogel. De steile oevers worden hier schuin afgegraven (flauwe, natuurlijke oevers), want een gevarieerde oever, van nat naar droog, zorgt voor een grote variatie aan verschillende plantensoorten. Hier komen weer allerlei zoogdieren, insecten en amfibieën op af. In het water zullen eilandjes worden aangelegd en paaiplaatsen voor de verschillende vissoorten. Speciaal voor de ijsvogel worden op enkele plaatsen steile oeverwanden gemaakt, zodat er broedplaatsen ontstaan voor deze bijzondere en mooie watervogel.

Vestingwerken
De uitvoering van de EVZ gaat hand in hand met de restauratiewerkzaamheden aan de stadsmuur op basis van het Ontwikkelingsplan `Westwal Keert Weer'. In maart wordt een begin gemaakt met het weer zichtbaar maken van zo'n 200 meter vestingmuur aan de St. Janssingel. De restanten van de vestingmuur tussen de Wilhelminabrug en Bolwerk St. Jan bevinden zich onder de parkeervakken aan de St. Janssingel. De oude stadsmuur ligt hier direct onder het maaiveld en wordt vrijgegraven zodat hij weer zichtbaar wordt. Ten zuiden van het Bolwerk St. Jan zijn alleen funderingsresten gevonden. Hier wordt de vestingmuur met nieuwe stenen gereconstrueerd c.q. gerestaureerd. De grond die door het graafwerk vrijkomt, wordt gebruikt voor de aanleg van de EVZ. Tegelijk met restauratie van de vestingmuur starten de werkzaamheden aan het zuidelijker gelegen Bastion Maria en bergbezinkbassin. De plannen voor de aanleg van het Bolwerk St. Jan zijn in ontwikkeling en vermoedelijk wordt de uitvoering gestart in 2009. Wanneer alle projecten langs de Stadsdommel gereed zijn, wordt de St. Janssingel opnieuw ingericht door het plaatsen van nieuwe bomen en een nieuwe bestrating.

Instemming
In het voortraject is een aantal specifieke bezwaren ingediend tegen het project. De roeivereniging was tegen de plaatselijke versmalling van de Dommel en de veranderingen in de waterloop. Na intensief overleg is er inmiddels overeenstemming bereikt en kan het project rekenen op een brede steun. De gemeente neemt een aantal maatregelen om de negatieve effecten van de bezwaarmakers weg te nemen of te verzachten. Dit door bijvoorbeeld alternatieve ligplaatsen te creëren voor boten tijdens piekmomenten en door het zoeken naar alternatieve roeigelegenheid voor de roeivereniging.

Vooronderzoek explosieven
Vooruitlopend op de uitvoering van de restauratiewerkzaamheden en aanleg van de EVZ wordt aanvullend bodemonderzoek gedaan. Uit historisch- en detectie onderzoek is namelijk gebleken dat er mogelijk niet gesprongen explosieven uit WOII in de grond aanwezig zijn. Eventueel aanwezige explosieven moeten uiteraard vóór aanvang van de werkzaamheden veilig worden verwijderd. Het bodemonderzoek vindt plaats aan weerszijden van de Stadsdommel tussen Willemsbrug en Wilhelminabrug en aan de westzijde van de Stadsdommel langs de Havensingel.
Tijdens het onderzoek wordt op ca. 13 "verdachte" locaties de grond in lagen afgegraven. De eventueel aanwezige explosieven kunnen vervolgens door de Explosieven Opruimings Dienst verwijderd worden. De gecontroleerde werkwijze garandeert een volkomen veilige uitvoering. De aanwonenden worden door de gemeente 's-Hertogenbosch geïnformeerd over de werkzaamheden.