Online strategie legt uitgever VNU Media in 2007 geen windeieren

21/02/2008 00:05

Creative Venue BV

AANDEEL ONLINE GROEIT HARDER DAN VERWACHT
ONLINE STRATEGIE LEGT UITGEVER VNU MEDIA IN 2007 GEEN WINDEIEREN

Haarlem, 21 februari 2008 - VNU Media heeft in 2007, het eerste boekjaar na de verzelfstandiging uit The Nielsen Company, de winst voor belastingen zien stijgen met 70%. De netto omzet groeide met 4% ruim. Hierin is het verlies aan omzet door het afstoten van de mode- en pc-titels meegenomen. De online activiteiten van de multimediale uitgever presteerden boven verwachting. Inmiddels realiseert VNU Media 35% van haar inkomsten uit online (2006: 25%). Naar verwachting zal dit in 2008 oplopen tot 50% van de inkomsten.

Sterkere groeiers binnen het uitgeefconcern waren NationaleVacaturebank.nl (NVB), Intermediair.nl en Tweakers.net. NationaleVacaturebank.nl groeide aanzienlijk harder dan het marktgemiddelde. Het bedrijf dat inmiddels ruim 60 medewerkers heeft en in Groningen is gevestigd, nam in september 2007 branchegenoot Vacaturebank.nl over. Samen met concurrent Monsterboard wist NVB verder afstand te nemen van andere spelers op de markt van online recruitment. Ook Tweakers ontwikkelde zich sterk met een omzetgroei van 80% ten opzichte van 2006. De verwachting is dat deze trend zich ook in 2008 zal voortzetten.

CEO Erik Hoekstra kijkt tevreden terug op het eerste jaar na de verzelfstandiging waarin de targets merendeels zijn gehaald: "We hebben het afgelopen jaar veel gerealiseerd en daarbij onze aandacht met name gericht op de recruitment en zakelijke markten waarin we de komende jaren groei verwachten. De transitie, die we al een aantal jaren doormaken van een print naar een multimediale uitgever, hebben we nu als zelfstandig bedrijf weten te versnellen door nieuwe investeringen, productontwikkeling, uitgesproken managementfocus en het aantrekken van zeer gemotiveerde nieuwe professionals." Bij VNU Media stegen de inkomsten uit online sneller dan gebudgetteerd. "De initiatieven die we afgelopen drie maanden introduceerden zoals InInterim.nl, InOverheid.nl, MarketingDirectory.nl en de nieuwe channels bij Tweakers zijn goed ontvangen door de markt. We verwachten dat we ons online-aandeel in 2008 kunnen vergroten naar 50% van de omzet."

Nieuwe initiatieven: op koers
InInterim.nl is na drie maanden inmiddels met 4.000 interim profielen en meer dan 40.000 unieke bezoekers, de grootste vraag en aanbod site in Nederland in het werkveld Interim management. MarketingDirectory.nl ging in januari 2008 van start met ruim 10.000 adressen van bedrijven in de communicatiebranche en is daarmee vanaf dag één de grootste relevante online database voor marketing professionals. InOverheid.nl is een gespecialiseerde site voor jonge ambtenaren met relevant nieuws en carrière-informatie waaronder een breed aanbod van vacatures. Vanaf de recente lancering overtreft de site al de beoogde bezoekersdoelstellingen. In 2008 staat weer een aantal nieuwe initiatieven op stapel.

Print: spil in crossmedia
VNU Media is tevreden over de ontwikkeling van haar print merken. In verschillende branchebrede bereiksonderzoeken hebben haar merken hun posities verder verstevigd dankzij de sterke combinatie van unieke content en zeer gerichte 'controlled circulation'. "Na de rationalisering van ons print portfolio in 2007 hebben we nu alleen nog titels die een sterke crossmediale propositie bieden aan lezers en adverteerders. We zullen komend jaar verder werken aan de uitbouw van ons crossmediale aanbod, zowel in de recruitment markt met Intermediair, IntermediairPW en Computable, maar ook met onze zakelijke titels als Management Team, Sprout en Emerce", aldus Hoekstra.

http://www.vnumedia.nl