Definitieve cijfers Haven Amsterdam geven mooi beeld
25 februari 2008
-
Herbert Raat
Definitieve overslagcijfers van 2007 laten zien dat Zeehavens
Amsterdam, bestaande uit de havens van Amsterdam, Zaanstad, Beverwijk
en IJmuiden, flink blijft doorgroeien. De overslag stijgt van 84,4
miljoen ton in 2006 naar 87,8 miljoen ton in 2007. Een groei van 4,1%.
Het grootste deel van de groei komt voor rekening van de Amsterdamse
haven. De overslag in Amsterdam groeide van 61 miljoen ton in 2006
naar 65,4 miljoen ton in 2007. Een groei van 7,1%.
In zijn nieuwjaarspeech op 2 januari meldde algemeen directeur Hans
Gerson van Haven Amsterdam dat naar verwachting de overslag in 2007
voor respectievelijk Zeehavens Amsterdam en Haven Amsterdam met 1,4%
en 4,6% is gegroeid. Door een groeispurt in de laatste maanden van
2007 konden de definitieve overslagcijfers aanzienlijk naar boven
bijgesteld worden.
Grootste groeiers in haven Amsterdam
Kolen
De kolenoverslag in de Amsterdamse haven steeg ten opzichte van 2006
met 19,6% naar 14,7 miljoen ton. Inclusief de 2,5 miljoen ton kolen
die in IJmuiden is gelichterd, bedroeg de totale overslag 17,3 miljoen
ton. Reden voor deze groei is met name de grotere vraag vanuit
Duitsland naar kolen ten behoeve van energiecentrales.
Containers
De overslag in containers groeide van 305.995 TEU in 2006 naar 386.236
TEU in 2007. Een stijging van 26,2%. Redenen voor deze groei is onder
andere dat er steeds meer grotere schepen (van 8000 TEU) zijn ingezet
door de Grand Alliance en dat nieuwe en frequentere intermodale
verbindingen met het achterland (Praag, Straatsburg, Duisburg en
binnen Nederland) tot stand zijn gekomen.
Auto's
De overslag in auto's steeg met 33,8% naar 287.305. De stijging is
zowel te zien bij de aanvoer (+29,5% naar 192.343) als bij de afvoer
(+43,4% naar 94.962).
Investeringen
In 2007 is voor een bedrag van 48,3 miljoen geïnvesteerd in
haveninfrastructuur. Over een lange reeks van jaren is het
investeringsniveau stabiel. De belangrijkste investeringen betroffen
de realisering van de tweede fase van de coalterminal in de
Afrikahaven en de aanleg van de Zanzibarhaven (10 miljoen euro) en
bouw van de kade en fundering voor de derde overdekte terminal voor
Waterland (6,7 miljoen euro).
Wethouder Haven, Lodewijk Asscher, was zeer verguld met deze mooie
cijfers. Zeker na het recordjaar 2006 met een groei van ruim 13%, was
hij aangenaam verrast door deze groei: "Voor de werkgelegenheid in het
havengebied betekent dit een krachtige impuls. Er zijn in Zeehavens
Amsterdam direct 32.000 werknemers actief. Tellen we daar de indirecte
werkgelegenheid bij, dan komen we op ruim 55.000. Het havengebied is
daarmee een krachtige banenmotor en van groot belang voor de economie
van Amsterdam en de regio.
Bij de behandeling van de begroting 2007 is de zogenaamde motie-617
door de gemeenteraad aangenomen. Er is toen een bedrag van 2,1 miljoen
euro over de periode tot en met 2010 ter beschikking gesteld om de
mismatch tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt weg te nemen bij
met name lager geschoolden, waarbij de haven als pilot diende. We
hebben inmiddels het Haven en Logistiek College in Amsterdam-West
opgericht. Via deze opleiding zullen jaarlijks zo'n 500 leerlingen in
de haven en de logistiek aan het werk gaan.'
"Het is verheugend dat onlangs de eerste leerlingen Medewerker
Havenoperaties hun opleiding bij het Nova College hebben afgerond. Het
is uniek dat deze leerlingen niet alleen hun diploma, maar ook direct
een baan in de haven aangeboden hebben gekregen."
Gemeente Amsterdam