Gemeente Apeldoorn

Initiatiefvoorstel dienstbare dienstverlening

Aanleiding

De gemeente Apeldoorn heeft in het kader van de herijking strategisch kader 2020 als één van haar voornaamste doelstellingen dienstbaarheid en duidelijkheid richting de burger geformuleerd.

"De raad stelt vast dat de reflectie op de aard van het maatschappelijke probleem (ten aanzien van de relatie burger - overheid), de noodzaak van overheidshandelen en de vormgeving ervan feitelijk onderdeel zou moeten zijn van elk gemeentelijk besluit. Dit om te komen tot een goede rolverdeling tussen overheid en burger."

Het is noodzakelijk om als overheid te beseffen wanneer er bijvoorbeeld als handhaver, dienstverlener of wetgever opgetreden moet worden en welke houding daarbij past. Waar het gaat om de uitgifte van officiële documenten is een dienstbare houding richting de burger wenselijk. De burger die hier in de rol van klant wordt geplaatst treedt op als vrager. Binnen de Apeldoornse ambitie is de rol van de gemeente die van dienstverlener.

In de huidige situatie zijn de balies van de afdeling Burgerzaken, de zogenaamde burgerloketten, op een doordeweekse dag geopend van 09:00 tot 16:00. Op donderdagavond (koopavond) zijn de loketten geopend van 18:00 tot 19:30. Op vrijdagochtend sluiten de loketten al om 12:30. Op donderdagavond staan de mensen rijendik te wachten om geholpen te worden. Dit is onze fractie een doorn in het oog. Mensen die de veel te lange wachttijden niet zien zitten en toch geholpen moeten worden, zullen hiervoor vaak een dag voor vrij nemen.

De fractie van D66 is van mening dat dergelijke openingstijden niet passen binnen de ambitie van een dienstbare overheid richting de burger. De hele week kan men alleen, met uitzondering van donderdagavond, binnen beperkte kantooruren bij de gemeente terecht. Op vrijdag is de tijd voor het ophalen of aanvragen van overheidsdocumenten zelfs vrijwel verwaarloosbaar. Alleen op donderdagavond kunnen mensen met een fulltime baan zonder daarvoor werk te laten schieten terecht bij de gemeente. Dat dit voor veel overlast en hinder zorgt is evident.

Voorstel

De gemeenteraad van Apeldoorn stelt voor het College opdracht te geven een wijziging door te voeren in de openingstijden van de loketten van de afdeling burgerzaken. Deze wijziging houdt in dat de publieksbalies van de afdeling burgerzaken in het vervolg op maandag, woensdag en vrijdag open zijn tussen 09:00 en 17:00, en op dinsdag en donderdag tussen 14:00 en 21:00. Deze openingstijden dienen ter vervanging van de huidige.

Beoogd resultaat

Het beoogd resultaat van de maatregel is primair een toename van de dienstbaarheid richting de burger. De positieve beleving van toegenomen dienstbaarheid zal naar verwachting een stijging laten zien. Door met variabele openingstijden te werken, die op sommige dagen grotendeels buiten kantoortijden en schooluren liggen, wordt de bereikbaarheid van de overheid als dienstverlener vergroot. Problemen met werk- of schooltijden behoren tot de verleden tijd, evenals de piekdrukte op donderdagavond.

Financiën

Door efficiëntere allocatie van het aantal beschikbare uren en werknemers kan dit voorstel vrijwel kostenneutraal uitgevoerd worden. Er zal een inschatting gemaakt moeten worden van de vraag naar dienstverlening op verschillende dagdelen. Aan de hand daarvan kan de bezetting worden ingevuld. De aanvullende kosten komen neer op het voornamelijk langer doorwerken van de beveiligingsmedewerkers op dinsdagavond, immers op donderdagavond zijn deze een groot deel van het jaar al aanwezig i.v.m. de PMA. Het gaat hier om nieuw beleid. De wijzigingen zullen moeten worden doorgevoerd door de gemeente Apeldoorn (de gemeente als werkgever) in de arbeidsvoorwaarden, zoals die door de gemeente Apeldoorn zijn vastgelegd. Indien het college van mening is dat deze maatregel niet kostenneutraal kan worden doorgevoerd verzoeken wij het college de kosten inzichtelijk te maken, en met een dekkingsvoorstel te komen.

Datum: 25 februari 2008

Paula Donswijk