No iDeal, no deal


Webshops zonder iDeal missen de boot

AMERSFOORT, 20080225 -- Is online betalen via iDeal niet mogelijk bij een webwinkel, dan gaan veel consumenten liever naar een gewone winkel. Dit is één van de conclusies uit online onderzoek van OnlineResults onder 232 personen. Hen werd onder meer gevraagd welke manieren van betalen een webwinkel moet bieden, willen ze er online iets kopen. "Webwinkels die geen iDeal hebben, missen de boot", constateert OnlineResults.

Aanleiding voor dit onderzoek vormden recente berichten in de media dat online aankopen steeds vaker worden betaald met iDeal. OnlineResults onderzocht hierop hoe de ervaringen van consumenten met iDeal zijn en hoeveel invloed het wel of niet hiermee kunnen betalen heeft op het vertrouwen van de consument in een webshop. Ruim 65% van de ondervraagden heeft positieve ervaringen met iDeal. Kunnen betalen met iDeal is voor consumenten inmiddels zo belangrijk dat ze een bestelling zelfs afbreken of überhaupt niet overwegen als dat niet mogelijk is. Oftewel: "No iDeal, no deal", zoals één van de respondenten het verwoordt.

Als gewenst alternatief voor iDeal noemen de meeste respondenten de aloude acceptgiro. "Maar dan wel graag zonder extra kosten voor de verwerking," voegt iemand hieraan toe. Is zowel iDeal als acceptgiro niet mogelijk, dan gaan veel mensen liever naar een echte winkel. Een aankoop contant of met de pinpas betalen geeft de consument het gevoel zelf tenminste controle te hebben over wat er met zijn geld gebeurt. Nieuwe betaalmogelijkheden als PayPal en Wallie-Card zijn zowel bij consumenten als webshops nog nauwelijks bekend.

De snel groeiende populariteit van iDeal gaat vooral ten koste van de creditcard. Enkele respondenten geven aan negatieve ervaringen te hebben met creditcardbetalingen. Steeds meer consumenten vrezen misbruik van hun creditcardgegevens. Deze vrees wordt versterkt door berichten in de media over creditcardfraude en internetoplichting. Al reageren sommigen heel nuchter op deze berichten: "Stelen kan op zoveel manieren. Online én offline".

Op basis van deze onderzoeksresultaten adviseert OnlineResults webwinkeliers kritisch te kijken of de aangeboden betaalmethoden aansluiten bij de wensen van de doelgroep. Zodat de consument op díe manier kan betalen die voor hem het meest vertrouwd en veilig voelt.

Over OnlineResults

OnlineResults is een online marketingadviesbureau dat zijn jarenlange expertise inzet bij het oplossen van uiteenlopende online marketingvraagstukken. Zo ondersteunen wij organisaties onder meer bij het opzetten en uitvoeren van hun online strategie. Verder voeren wij online kwalitatief onderzoek uit naar het gebruiksgemak en de toegevoegde waarde van bedrijfssites en webshops. Ook periodieke analyse van webstatistieken en het optimaliseren van de online marketinginspanningen behoren tot onze dienstverlening. Meer informatie? Kijk dan op www.onlineresults.nl.





OnlineResults