Port of Rotterdam

Gezamenlijke haalbaarheidsstudie ECT Delta Terminal en Rijnvaartoperators

Inzet speciale duwbakken voor betere doorstroming containers tussen Rotterdam en het Duitse achterland

21-02-2008

Rotterdam, 21 februari 2008 - Containers vanaf de ECT Delta Terminal op de Maasvlakte in grote aantallen per duwbak over de Rijn transporteren naar een centrale inlandterminal in Duitsland en van daar uit verder distribueren (en vice versa). Dit onder de naam Duwvaart Container Shuttle ontwikkelde concept kan de doorstroming van containers tussen Rotterdam en het Duitse achterland aanzienlijk verbeteren. De komende maanden onderzoeken ECT en vijf grote Rijnvaartoperators samen met de initiatiefnemers de haalbaarheid.

Duwbakken worden traditioneel gebruikt voor het vervoer van grote hoeveelheden kolen, erts, etc. over de Rijn naar Duitsland. Met de alsmaar groeiende volumes kunnen de nieuw ontwikkelde duwbakken echter ook voor de containersector één van de opties voor een efficiëntere afwikkeling zijn. In plaats van meerdere binnenvaartschepen die ook meerdere locaties op de deepsea terminal moeten aandoen, wordt op de ECT Delta Terminal dan in één keer een complete eenheid van 4 duwbakken overgeslagen. Via de Waal en de Rijn brengt een duwboot vervolgens de 4 duwbakken naar een centraal gelegen terminal in het Duitse achterland. Van hier uit vindt verdere distributie plaats. De doorstroming van binnenvaartcontainers tussen Rotterdam en het achterland v.v. kan hierdoor aanzienlijk verbeteren. De bundeling van containerstromen, waarvoor dit concept één van de opties is, zorgt ervoor dat de capaciteit van de ECT Delta Terminal efficiënter en beter wordt benut.

Memorandum of Understanding
Het idee voor deze nieuw voor de containervaart ontwikkelde duwbakken is afkomstig van twee initiatiefnemers die opereren onder de naam Duwvaart Container Shuttle. Samen met de ECT Delta Terminal en de Rijnvaartoperators Alcotrans, Contargo, H&SCL, Rhinecontainer en Penta wordt de komende maanden de praktische haalbaarheid onderzocht. In de geplande studie wordt gekeken naar de organisatorische, economische, technische en nautische aspecten. De deelnemers hebben hun deelname in het onderzoek vastgelegd in een op 20 februari 2008 gezamenlijk ondertekend Memorandum of Understanding.

Verdere versterking supply chain
De optimale doorstroming van containers van en naar het Duitse achterland is een van de topprioriteiten van ECT en de deelnemende Rijnvaartoperators. De ambitie is om met zoveel mogelijk partijen samen te werken aan de verdere versterking en verbetering van de supply chain. De haalbaarheidsstudie naar de inzet van de nieuwe duwbak is hiervan een uitwerking. Eerder dit jaar al sloot ECT een Memorandum of Understanding met de Danser Group over de verbetering van het binnenvaartproduct.

Over ECT
Europe Container Terminals (ECT) is de grootste en meest moderne containerterminaloperator van Europa. Het bedrijf behandelt het merendeel van alle containers in de haven van Rotterdam. ECT beschikt daarvoor over twee terminals: op de Maasvlakte direct aan de Noordzee de ECT Delta Terminal en in de Eemhaven dichtbij de stad de ECT Home Terminal. In 2006 behandelde ECT 5,5 miljoen TEU. Voor efficiënt intermodaal transport (binnenvaart, spoor) door de Europese markt heeft ECT een eigen netwerk van drie achterlandterminals: DeCeTe Duisburg, TCT Belgium en TCT Venlo.

ECT is onderdeel van de Hutchison Port Holdings (HPH) Group, een dochter van multinational Hutchison Whampoa Limited (HWL) in Hong Kong. HPH is 's werelds grootste haveninvesteerder, -ontwikkelaar en -operator. Het bedrijf heeft belangen in 24 landen in Azië (Pacific), het Midden Oosten, Afrika, Europa en Amerika. HPH is momenteel actief in totaal 47 havens. Daarnaast bezit HPH een aantal transportgerelateerde servicebedrijven.

Over de deelnemende binnenvaartpartijen
De operators Alcotrans, Contargo, H&SCL, Rhinecontainer en Penta zijn alle vijf prominent actief op de Rijn en transporteerden samen in 2007 van en naar de Rijnhavens circa 1,8 mio TEU.

Over de initiatiefnemers
Het project Duwvaart Container Shuttle is een initiatief van de ondernemers Peter Hoogwout en Jaap Kuiper, die beiden jarenlang werkzaam waren in de Rotterdamse haven in respectievelijk de duwvaart en de overslag.