Rol interim-bureaus onder vuur

25/02/2008 13:35

Creative Venue BV

Haarlem, 25 februari 2008 - Steeds meer bedrijven zijn op zoek naar alternatieve wervingsvormen voor tijdelijk personeel. Het traditionele interim-bureau wordt hierbij buiten spel gezet. Zeventig procent van de bedrijven werft interim personeel via hun eigen netwerk of via online vacaturebanken. Daarnaast geeft de helft aan geen toegevoegde waarde te zien van een bureau bij het werven van interimmers. Dit blijkt uit onderzoek van Motivation, in opdracht van VNU Media dochter InInterim.nl.

Volgens uitgever van VNU Media Charley Beerman ligt de waardering over de toegevoegde waarde van interim bureaus heel anders dan een aantal jaar geleden: 'Destijds stond de toegevoegde van het werving- en selectiebureau niet ter discussie. Met de toenemende populariteit van het aannemen van interim personeel letten bedrijven meer op de kosten. Daarnaast zijn er met het volwassen worden van internet ook steeds meer mogelijkheden voor bedrijven om zelf op zoek te gaan naar interimmers. Hierdoor vragen ze zich nadrukkelijker af wat ze daadwerkelijk terugkrijgen bij het inschakelen van een bemiddelaar die vaak 25 tot 30 procent als opslag op het uurtarief hanteert. Dit staat niet altijd in verhouding tot de toegevoegde waarde die de bemiddelaars leveren. Liever komen opdrachtgevers dan direct in contact met een geschikte interimmer. Dit lukt ook steeds beter. Bijvoorbeeld door middel van Linkedin, en internetsites als InInterim.nl.'

VNU Media houdt 26 februari om 16.00 uur het gratis webseminar 'Inzicht in Interim' over dit onderwerp op www.ininterim.nl/webseminar. Hierbij worden alle resultaten van het onderzoek gepresenteerd.

Ook bij de interimmers zelf boet het selectiebureau aan populariteit in. Uit eerder onderzoek van Universiteit Nyenrode bleek dat slechts 47 procent van de interim managers positief is over de rol van een bureau tijdens het selectieproces. Uit het onderzoek bleek verder dat 66 procent van de interim managers van mening is dat het interim bureau zich alleen met de start van de opdracht bemoeide en verder nauwelijks van zich liet horen. Uit het onderzoek van Motivaction en VNU Media, onder 334 bedrijven, bleek verder dat binnen zeven op de tien bedrijven interimmers werkzaam zijn. Drie kwart huurt een interimmer voor een tijdelijke functie of project. In tweede instantie voor specialistische kennis. In driekwart van de gevallen is de afdelingsmanager betrokken bij het wervingsproces, in zeventig procent de P?'er.

Bedrijven zijn positief over de komst van interimmers. Ruim veertig procent ziet interim werken als de nieuwe manier van werken in de toekomst. Uit eerder onderzoek van VNU Media blijkt dat bedrijven gewoon steeds vaker snel een ervaren iemand nodig hebben gedurende een bepaalde periode. Bovendien trekt het vak ook steeds meer de aandacht van starters op de arbeidsmarkt, en niet langer alleen interimmers met meer dan tien jaar werkervaring. Directieleden geven aan dat interimmers de cultuur van een bedrijf positief kunnen beïnvloeden.

Aanmelden
Aanmelden voor het webseminar Inzicht in Interim kan via www.ininterim.nl/webseminar.

Over InInterim.nl
InInterim.nl is een platform waar opdrachtgever en interim manager en professionals direct met elkaar in contact kunnen komen. Opdrachtgevers kunnen opdrachten plaatsen of zoeken in de interim database. Met ruim 4.500 profielen beschikt InInterim.nl, 3 maanden na haar lancering in november 2007, over de grootste database van interimmers in Nederland.





http://www.ininterim.nl