Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

2070812570

Vragen van het lid Leijten (SP) aan de ministers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en voor Jeugd en Gezin over buzzmarketing van alcohol. (Ingezonden 25 februari 2008)


1
Wat is uw reactie op het bericht dat Nederlandse alcoholproducenten steeds vaker gebruik maken van mond-op-mondreclame (buzzen) om alcohol te promoten onder jongeren? 1) 2)


2
Erkent u dat deze vorm van alcoholreclame zich specifiek richt op jongeren, en dus in strijd is met de reclamecode? Zo neen, waarom niet?


3
Bent u van mening dat er bij `buzzen' geen duidelijk te identificeren afzender is? Zo ja, hoe oordeelt u hierover?


4
Vindt u buzzen een geoorloofde manier van reclame maken? Zo ja, kunt u uw antwoord toelichten? Zo neen, wat gaat u ondernemen tegen de buzz-techniek?


5
Bent u bereid, ook in het kader van de motie-Leijten/Voordewind 3), te onderzoeken hoe deze vorm van marketing beperkt kan worden? Zo neen, waarom niet?


1) Metro, 21 februari 2008

2) Persbericht STAP, 20 februari 2008

3) Kamerstuk 27565, nr. 40