AutoRai

Alfa Romeo op de 78e internationale autoshow van Genève

(2/26/2008)
Alfa Romeo gebruikt Genève als podium om de Alfa 8C Spider aan de wereld voor te stellen. De open supersportauto vormt het stralende middelpunt van de Alfa Romeo-stand op de Zwitserse tentoonstelling.

De Alfa 8C Spider is volgens dezelfde succesformule als zijn gesloten broer, de Alfa 8C Competizione, ontstaan. Alfa Romeo's Centro Stile beperkt de productie tot slechts 500 stuks. Het elegante ontwerp van de Alfa 8C Spider refereert aan het voor Alfa Romeo kenmerkende sportieve weggedrag.

Onder de motorkap huist een 4,7-liter V8 die 450 pk levert. De motor is gekoppeld aan een gerobotiseerde zesversnellingsbak. Het lijnenspel en de vormgeving van de auto gaan hand in hand met Alfa Romeo's hoogstaande techniek en het sportieve rijgedrag. Alfa Romeo's innovaties op het gebied van motoren, autosport en technologische vooruitgang komen in deze supersportauto samen.

Ook wordt het nieuwe elektronische Q2-systeem gepresenteerd. Dit systeem combineert de voordelen van voor- en vierwielaandrijving, waardoor het weggedrag en de stabiliteit merkbaar verbeteren terwijl op hetzelfde moment onderstuur en de stuurhoek verkleind worden.

Genève is verder opnieuw een podium voor de Alfa 159, Brera en Spider. De Alfa 159 Berlina maakt zijn opwachting met een 3.2 V6 die liefst 260 pk levert, een motorisering die voor het eerst wordt gecombineerd met alleen voorwielaandrijving. Verder kan het publiek in Zwitserland genieten van een Alfa Spider voorzien van de briljante 2.4 JTDm dieselmotor met 200 pk die gekoppeld is aan de sterke automatische Q-Tronic versnellingsbak. De Alfa Brera is voorzien van een 3.2 V6 24-klepper en een zesversnellingsbak. Ook de Alfa Spider en Alfa Brera met 3.2 V6 motor worden binnenkort leverbaar in combinatie met alleen voorwielaandrijving.

Een andere ster van de show is de Alfa 147 Ducati Corse. In Nederland wordt deze bijzondere Alfa 147 alleen leverbaar met een 2.0 liter Twin Spark benzinemotor met 150 pk. Bovendien is de auto in Nederland uitsluitend verkrijgbaar via de online merkdealer Directauto.nl. Deze gelimiteerde oplage van de Alfa 147 is voortgekomen uit de succesvolle samenwerking tussen twee Italiaanse topmerken die wereldwijde bekendheid genieten.

Alfa Romeo heeft in Genève voor een opvallende stand gekozen. Het tentoonstellingsgedeelte is opgetrokken uit bijzondere en innovatieve materialen en kenmerkt zich door een geraffineerd contrast tussen de toegepaste gladde en ruwe materialen en het metaal in de kleuren rood, zwart en staalgrijs. Het geheel schept een hightech sfeer die perfect past bij de Italiaanse technologie en elegantie.

Wereldpremière Alfa 8C Spider

De oogstrelende Alfa 8C Spider debuteert in Genève. Evenals de Alfa 8C Competizione blijft het productieaantal van deze open versie beperkt tot 500 exemplaren.

De auto wordt gemaakt door Alfa's Centro Stile en bevestigt de status van Alfa Romeo in dit segment. Er zijn immers Alfa Spiders die tot de mooiste modellen uit de automobiele historie worden gerekend. Hiertoe behoren onder meer de Alfa Giulietta Spider uit de jaren vijftig en de legendarische Alfa Duetto, die een hoofdrol voor zich opeiste in de film The Graduate uit 1967. Nu staat de Alfa 8C Spider in de spotlights om ons te laten zien hoe Alfa Romeo de voor het merk kenmerkende technologie en emotie in de nabije toekomst vorm gaat geven.

Alle fantastische eigenschappen van de Alfa 8C Competizione zijn uiteraard ook van toepassing op de Alfa 8C Spider. Te beginnen bij de spectaculaire vorm van het model tot aan de twee perfect zittende sportstoelen.

De dynamische vormgeving culmineert in de horizontale lijn van de motorkap op wielhoogte. De oversized wielen en de gespierd vormgegeven achterkant benadrukken de persoonlijkheid en de kracht van het model zonder elegantie uit het oog te verliezen. In plaats daarvan benadrukken ze de formele schoonheid van enkele individuele kenmerken zoals de druppelvormige mistlampen. Die zitten als kostbare juwelen verstopt in de voorbumper. Ook de koplampen met LED-technologie en de deurgrepen zijn een synthese van technologie en emotie.

Om dit topniveau van aerodynamische efficiëntie te bereiken zijn oplossingen gevonden die meer opleveren dan zuivere esthetische schoonheid. Alle oppervlakken, waaronder de stijlen en de ramen tezamen met de vorm en de positionering van de zijspiegels zijn geoptimaliseerd met behulp van computermodellen en tests in windtunnels en 'real life' omgevingen. Hierdoor heeft de windstroom rond de auto een natuurlijk verloop, zonder hoeken of andere oneffenheden. Het eindresultaat is een negatieve liftcoëfficiënt (C ) die, net als bij raceauto's, zorgt voor stabiliteit tot op zeer hoge snelheid.

Bijzonder aan de Alfa 8C Spider is zijn cabriotop met elektrohydraulische automatische bediening (via een knop op het dashboard). De softtop bestaat uit een dubbele laag stof. De buitenste is gemaakt van textiel dat uit meerdere soorten draad bestaat om de elementen buiten te houden terwijl de binnenste laag vooral kwaliteiten bezit ten bate van de geluidsisolatie. Het cabriodak is esthetisch en aerodynamisch geperfectioneerd en leverbaar in verschillende kleuren. Dankzij speciaal ontwikkelde scharnieren is het cabriodak ook in functioneel opzicht een parel.

Binnenin de Alfa 8C Spider heerst een gedistingeerde sfeer dankzij de ruime toepassing van composietmaterialen in het dashboard en op de panelen. De van carbonfiber gemaakte stoelen kunnen aan de fysieke karakteristiek van de bestuurder worden aangepast. Dit was tot nu toe alleen mogelijk in raceauto's. Het interieur kan naar persoonlijke wens worden aangepast. Waarvoor de koper ook kiest, het resultaat is herkenbaar aan de aandacht voor detail en het onmiskenbare vakmanschap, van de contrasterende stiksels tot de toegepaste kleuren. De kuipstoelen zijn bekleed met zogenaamd 'Frau flower' leer. Dit wordt verkregen na een exclusieve en innovatieve bewerking van de huid waarin het leer een binding met een natuurlijke stof aangaat. Het resultaat is magnifiek.

Evenals de aandacht voor detail bij het maken van het interieur heeft de buitenkant de grootst mogelijke aandacht gekregen. Van de aluminium wielen tot de remklauwen, ieder detail kan naar persoonlijke wens worden aangepast.
Op deze manier is iedere Alfa 8C Spider een unieke auto. De Alfa 8C Spider garandeert een sportieve rit met respect voor de historie van het merk.

Zoals in de beste Alfa Romeo-traditie zit het beste dat op het gebied van techniek verkrijgbaar is verstopt onder de mooie huid. Zo heeft de Alfa 8C Spider een sterke, maar lichte structuur. Het compacte chassis is van staal (voor maximale stijfheid zodat de auto zich precies laat sturen) terwijl de carrosserie is opgetrokken uit carbonfiber. Deze twee kenmerken zorgen tegelijkertijd voor een laag zwaartepunt en een licht gewicht waardoor de bestuurder zelfs onder extreme omstandigheden het maximale uit de auto kan halen.

Onder de motorkap huist hoogwaardige technologie in de vorm van een V8 met een inhoud van 4.691 cm' en een blokhoek van 90 graden. Deze aandrijflijn garandeert buitengewone prestaties zonder aan soepelheid in te boeten. De motor levert een vermogen van 450 pk bij 7.000 toeren. De motor is gekoppeld aan een gerobotiseerde zesversnellingsbak (met computergestuurde keuze van de versnellingen via hendels achter het stuur) en een zelfsperrend differentieel.

Evenals in de tijd van Alfa Romeo's Formule 1-raceauto's uit de jaren vijftig is gekozen voor een transaxle om te komen tot een optimale gewichtsverdeling. De transaxle zorgt voor een compacte verbinding tussen de motor en de bak die is voorzien van een zelfsperrend differentieel. De twee groepen zijn verbonden door een buis waarin zich de aandrijfas van de transmissie bevindt. Op deze manier wordt het gewicht optimaal verdeeld over de voor- en achteras.

Zoveel kracht is alleen toevertrouwd aan een goed werkend remsysteem. Daarom heeft Alfa Romeo de Alfa 8C Spider voorzien van carbonkeramische Brembo-schijven (CCM) met een diameter van 380 mm voor en 360 mm achter. Dit systeem garandeert zelfs onder de meest extreme omstandigheden optimale remkracht. En omdat de carbonkeramische schijven minder wegen dan traditionele schijven is het onafgeveerd gewicht lager, wat weer een positieve bijdrage levert aan het weggedrag en het rijcomfort. De massieve remklauwen zorgen bovendien voor maximale sterkte en minimale deformatie tijdens het remmen.

De Alfa 8C Spider biedt controle en rijplezier zonder compromissen. Dynamiek behoorde altijd al tot de sterke punten van dit merk, maar in dit specifieke geval is deze eigenschap verworden tot een 'unique selling point'.
Dit is ook te danken aan de wielophanging met de hooggeplaatste dubbele draagarmen met beugels en asdragers van aluminium die dienen als extra punten voor de uitlijning.

Ook de speciaal ontworpen 20 inch wielen dragen bij aan het uitstekende rijgedrag. De bandenmaat achter is 285/35, voor 245/35. Ze zijn gemonteerd op geperforeerde velgen van gesmeed aluminium voor een zo laag mogelijk gewicht en maximale remventilatie. Tenslotte is de Alfa 8C Spider voorzien van een geëvolueerde versie van het VDC (Alfa Romeoâs dynamische stabiliteitsregeling) dat de bestuurder onder uiteenlopende omstandigheden controle over zijn auto biedt.

Het nieuwe elektronische Q2-systeem

Alfa Romeo's nieuwe elektronische Q2-systeem debuteert op de Alfa 159 (Berlina en Sportwagon), de Alfa Brera en de Alfa Spider in combinatie met de 3.2 V6 benzinemotor. Het combineert de positieve eigenschappen van voorwielaandrijving met enkele voordelen die aan vierwielaandrijving verbonden zijn.

De werking van het elektronische Q2-systeem is gebaseerd op het gebruik van het remsysteem, dat wordt gecontroleerd door het ESP. Het functioneert ongeveer zoals een gelimiteerd slipdifferentieel (bijvoorbeeld zoals het mechanische Torsen differentieel, Q2 genaamd). Zo zullen de voorremmen tijdens het accelereren in een bocht de trekkracht naar het binnenste wiel sturen waardoor de grip toeneemt. Op deze manier wordt, al naar gelang de rijomstandigheden en de toestand van het wegdek het koppel voortdurend op de juiste manier verdeeld. Het elektronische Q2-systeem is gemonteerd aan de voorwielophanging, wat een efficiënte en sportieve afstemming mogelijk maakt. Q2 biedt veel voordeel bij onderstuur als de bestuurder meer intuïtief op het weggedrag van de auto reageert. Op dat moment biedt de auto dan ook voor het eerst het gevoel dat voorwielaandrijving beter aanvoelt dan achterwielaandrijving.

In de vierwielaangedreven versies is het elektronische Q2-systeem gemonteerd op de achteras waardoor de rijkarakteristiek van het Q4-systeem nog verder verbetert. Dit biedt de prestaties van geïntegreerde vierwielaandrijving met een centraal Torsen- en een zelfblokkerend elektronisch differentieel achter.

Om deze kwaliteiten te benadrukken heeft Alfa Romeo het elektronische Q2-systeem ontwikkeld dat de voordelen van voor- en vierwielaandrijving combineert. Hierdoor verbeteren het weggedrag en de stabiliteit merkbaar terwijl op hetzelfde moment onderstuur en de stuuruitslag tot een minimum worden beperkt.

Alfa 159 Berlina, Sportwagon en Business Pro

De Alfa 159 (Berlina en Sportwagon) wordt meer dan gewaardeerd, door zijn berijders én de critici. Klanten kunnen kiezen uit een reeks sterke, en tegelijkertijd zuinige motoren, die beginnen met de 1.8 mpi benzinemotor met 140 pk. Maar liefst drie JTS-versies zijn leverbaar: een 1.9 met 150 pk, een 2.2 met 185 pk en een 3.2 V6 met 260 pk. Geavanceerde dieselmotoren zijn er ook in de vorm van twee JTDm-varianten: een 1.9 met 120 of 150 pk en een 2.4 met 210 pk of een 2.4 met 200 pk in combinatie met Q-Tronic . Stuk voor stuk voorzien van een roetfilter. Afhankelijk van de gekozen uitvoering kan de klant bovendien kiezen uit drie versnellingsbakken: een handgeschakelde versnellingsbak, een Q-Tronic zestrapsautomaat en een sequentiële Selespeed.

De lange optielijst omvat onder meer climate control, elektrisch bedienbare stoelen, cruise control, en parkeersensoren.

Alfa 159 Business Pro

Niet op de Zwitserse autosalon, want exclusief voor Nederland, is de Business Pro-uitvoering van de Alfa 159. Dit exclusieve en zeer compleet uitgeruste model is ideaal voor de veeleisende automobilist. Dit komt door de scherpe prijs (vanaf ⬠31.495,-) in combinatie met de rijke uitrusting. Zo is de Alfa 159 Business Pro onder meer voorzien van 16 inch lichtmetalen velgen,
bi-zone climate control, cruise control, elektrisch bedienbare ramen, een tienvoudig verstelbare stoel voor bestuurder en passagier, lederen bekleding, stoelverwarming en parkeersensoren voor en achter.