Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB

Geen verbeteringen in botsveiligheid

Den Haag, 26 februari 2008

De botsveiligheid is bij vijf nieuw geteste personenautomodellen niet of nauwelijks hoger dan bij hun voorgangers of vergelijkbare modellen van hetzelfde merk. Dat blijkt uit de laatste serie crashtesten die door Euro NCAP zijn gehouden. Alleen de nieuwe Citroën C5 haalt de maximaal te behalen vijf sterren, maar dit model doet het niet beter dan zijn al zeer goede voorganger.

De andere geteste voertuigen krijgen vier sterren en behalen scores die niet hoger zijn dan hun voorgangers of slechts een middenpositie in hun klasse opleveren. In zijn algemeenheid is dat voor een nieuw model teleurstellend. Citroën bijvoorbeeld scoort met de nieuwe C5 lang niet het hoge niveau voetgangersvriendelijkheid van de eigen C6, de topper op het gebied van voetgangersvriendelijkheid met als enige het maximum van 4 sterren. Opmerkelijk laag op dit onderdeel scoorde de BMW X3 met maar één ster.

Naast de grotere middenklasser Citroën C5 zijn nu onder de loep genomen: de kleine middenklasser Suzuki Splash, de kleine MPV Renault Kangoo en de kleinere SUV's BMW X3 en de Daihatsu Terios.

Bovendien heeft Euro NCAP een nieuwe klasse getest: Pickup's. De resultaten van twee van de drie geteste modellen zijn slecht. De Isuzu D-MAX behaalt slechts 2 sterren (waarvan de laatste is doorgestreept wegens onaanvaardbaar groot risico op dodelijke verwondingen). De Nissan Navara behaalt slechts maar één doorgestreepte ster. De Mitsubishi L200 scoort goed met vier sterren.

Voor meer informatie kijk op anwb.nl/auto

ANWB en botsproeven

De ANWB is vanaf het begin (1987) betrokken bij onafhankelijke autobotsproeven in Europa. Deze zijn bedoeld om druk uit te oefenen op autofabrikanten om het aantal doden en gewonden bij botsingen te verminderen. Dat veiligheidsinformatie een rol speelt bij de keuze van de koop van een nieuwe auto, staat vast. Constructies van auto's zijn dan ook sterk verbeterd en is er grote vooruitgang geboekt in de extra veiligheidsmiddelen in de auto. Voorbeelden zijn de veiligheidsgordel, kinderzitjes en (zij)airbags. Sinds 11 jaar worden botsproeven uitgevoerd in Euro NCAP verband. Euro NCAP is een samenwerkingsverband van de ANWB en zijn Europese zusterclubs met de Nederlandse, Britse, Zweedse, Duitse, Franse en Catalaanse overheid, de Europese Commissie en de Europese consumentenclubs.

Persdienst ANWB

088-269 6239 (Annelies Tichelaar)
088-269 6288 (Markus van Tol)
088-269 6254 (Ad Vonk)
088-269 7803 (fax)

bescherming bescherming
inzittende voetgangers inzittende volwassenen vriendelijkheid kinderen punten sterren sterren sterren max. = 5 max. = 4 max. = 5

kleine middenklassers
Suzuki Splash 29,60 **** 4 *** 3 *** 3

kleine MPV

Renault Kangoo 27,73 **** 4 ** 2 **** 4
grotere middenklassers
Citroën C5 34,58 ***** 5 ** 2 **** 4
kleinere SUV's
BMW X3 27,77 **** 4 * 1 **** 4
Daihatsu Terios 27,81 **** 4 *** 3 *** 3

pickup's
Isuzu D-MAX/Rodeo 17,21 ** 2 * 1 ** 2
Mitsubishi L200 27,38 **** 4 * 1 *** 3
Nissan Navaro 18,27 * 1 ** 2 *** 3