Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)

NMa vraagt webwinkels om concrete signalen prijsopdrijving

26-02-2008

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) is op zoek naar webwinkels die willen bevestigen dat fabrikanten hen dwingen een hoge verkoopprijs te rekenen voor de door hen aangeboden producten. In januari bleek uit een enquête van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie (NTO) onder webwinkeliers dat importeurs proberen de prijzen voor webwinkels voor te schrijven, zodat webwinkels hogere prijzen moeten hanteren dan gewone winkels.

Concrete klachten en signalen die internetondernemers hebben (zoals door fabrikanten dwingend opgelegde verkoopprijzen en discriminerende voorwaarden voor internetwinkels) ontvangt de NMa graag onderbouwd met zoveel mogelijk achterliggende documenten (brieven, e-mails, telefoonnotities et cetera). De toezichthouder kan dan beoordelen of deze voldoende aanleiding vormen om een onderzoek in te stellen.

Klachten en signalen ontvangt de NMa graag via haar bedrijvenloket, telefoon: 0800 0231885, e-mail: info@nmanet.nl.

Op basis van de Mededingingswet mogen fabrikanten winkeliers geen vaste of minimumverkoopprijs opleggen. (Web)winkeliers moeten zelf kunnen bepalen welke prijs zij rekenen voor het product dat zij afnemen bij een producent. Indien producenten een winkelier dwingen een bepaald vast of minimumprijsniveau te hanteren, door bijvoorbeeld te dreigen dat het product niet meer geleverd wordt, dan beperkt dit de winkelier in zijn concurrentiemogelijkheden. Prijs is immers de belangrijkste factor waarop winkeliers zich kunnen onderscheiden.