NMa vraagt webwinkels om concrete signalen prijsopdrijving
26-02-2008
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) is op zoek naar webwinkels
die willen bevestigen dat fabrikanten hen dwingen een hoge
verkoopprijs te rekenen voor de door hen aangeboden producten. In
januari bleek uit een enquête van de Nederlandse Thuiswinkel
Organisatie (NTO) onder webwinkeliers dat importeurs proberen de
prijzen voor webwinkels voor te schrijven, zodat webwinkels hogere
prijzen moeten hanteren dan gewone winkels.
Concrete klachten en signalen die internetondernemers hebben (zoals
door fabrikanten dwingend opgelegde verkoopprijzen en discriminerende
voorwaarden voor internetwinkels) ontvangt de NMa graag onderbouwd met
zoveel mogelijk achterliggende documenten (brieven, e-mails,
telefoonnotities et cetera). De toezichthouder kan dan beoordelen of
deze voldoende aanleiding vormen om een onderzoek in te stellen.
Klachten en signalen ontvangt de NMa graag via haar bedrijvenloket,
telefoon: 0800 0231885, e-mail: info@nmanet.nl.
Op basis van de Mededingingswet mogen fabrikanten winkeliers geen
vaste of minimumverkoopprijs opleggen. (Web)winkeliers moeten zelf
kunnen bepalen welke prijs zij rekenen voor het product dat zij
afnemen bij een producent. Indien producenten een winkelier dwingen
een bepaald vast of minimumprijsniveau te hanteren, door bijvoorbeeld
te dreigen dat het product niet meer geleverd wordt, dan beperkt dit
de winkelier in zijn concurrentiemogelijkheden. Prijs is immers de
belangrijkste factor waarop winkeliers zich kunnen onderscheiden.
Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)