Rabo Mobiel en Diergaarde Blijdorp lanceren toegang met mobiel

26/02/2008 14:06

Rabobank Nederland

Nederlandse primeur voor attractieparken: gewoon doorlopen met je mobieltje

Klanten van Rabo Mobiel die een telefoon met NFC chip bezitten kunnen bij Diergaarde Blijdorp nu gewoon doorlopen. Eenmaal in Blijdorp kunnen ze bij elk NFC contactpunt interessante informatie op hun mobiel uitlezen. Eric Huygen, CEO Rabo Mobiel, en Ton Dorresteijn, directeur van Diergaarde Blijdorp, zetten deze primeur extra luister bij door als eersten met hun mobiel in de hand de kassa te passeren en informatie uit te lezen bij de eerste Blijdorp NFC contactpunten.

De technologie hierachter is N(ear) F(ield) C(ommunication) en het betalen via internet. De klant bestelt zijn ticket via de website van Diergaarde Blijdorp: www.blijdorp.nl en betaalt met iDEAL of creditcard. Eenmaal bij de Diergaarde houdt de klant de mobiel bij het contactpunt van het NFC poortje en kan vervolgens gewoon doorlopen. Rabo Mobiel klanten met een Nokia 6131 NFC telefoon kunnen gebruik maken van deze nieuwe dienst en krijgen van Diergaarde Blijdorp in 2008 de tweede toegangskaart cadeau.

Bezoekers van de Diergaarde met een NFC telefoon kunnen bij de NFC contactpunten in Diergaarde Blijdorp extra informatie op hun mobiel opvragen. Zij houden eenvoudigweg hun telefoon voor het NFC contactpunt en in een oogwenk staan foto's en tekst op het beeldscherm. De informatie varieert van aanstaande geboortes, speciale leef- en voedselgewoonten tot en met de eco systemen waar de dieren leven. Deze wijze van informatie aanbieden via de NFC telefoon heet 'smart postering' en maakt gebruik van Mobiel Internet. De komende periode zal het aantal lokaties en de toepassingen worden uitgebreid.

Eric Huygen, CEO Rabo Mobiel: 'Diergaarde Blijdorp is een goed voorbeeld van hoe NFC technologie samen met mobiel betalen toegevoegde waarde biedt voor de consument. De lancering van dit product past in onze visie dat binnen enkele jaren de mobiele telefoon een veel gebruikt, veilig middel is voor betalen, toegang en het opvragen van informate. Met je mobiel toegang krijgen tot openbaar vervoer, sportclubs, concerten tot en met Diergaardeblijdorp, of het afrekenen van boodschappen met je mobiel is binnen afzienbare tijd dagelijkse routine.'

Ton Dorresteijn, directeur Diergaarde Blijdorp:'Het gebruiken van nieuwe technologie past bij een moderne diergaarde waar alles is gericht op het de bezoeker zo plezierig mogelijk laten beleven en ontdekken. Bezoekers hoeven niet in de rij te staan voor een kaartje en kunnen met hun mobieltje overal in de dierentuin beschikken over actuele informatie.'

Deze nieuwe dienst is beschikbaar voor alle Rabo Mobiel klanten die de Nokia 6131 NFC van Rabo Mobiel aanschaffen of reeds in bezit hebben. In de loop van het jaar krijgen deze klanten daarmee ook toegang tot een groot aantal nieuwe NFC diensten zoals pretparken, musea, party cafés, fietsenstallingen en andere parkeervormen, loyalty en lidmaatschapskaarten.

Met deze lancering zetten Rabo Mobiel en Diergaarde Blijdorp een belangrijke stap voorwaarts in de acceptatie van deze vorm van mobiele toegang en 'smart postering'. De keuze is mede gevallen op Diergaarde Blijdorp vanwege de goede relatie met Rabobank Rotterdam.

Rabobank Rotterdam is al jaren promoting partner van Diergaarde Blijdorp. Dit product is tot stand gekomen door de samenwerking tussen Diergaarde Blijdorp, Rabo Mobiel, Yoonison en WheretoCard. Yoonison verzorgt de 'smart postering' technologie en Where2Card neemt de 'online ticketing' en de NFC toegangstechnologie voor haar rekening.

Yoonison
Yoonison is een front-office solution provider en heeft een jarenlange ervaring op het gebied van personaliseren van informatiedragers. Plastic kaarten voorzien van persoonlijke gegevens, zowel visueel als gecodeerd in magneetstrip of (contactloze) chip behoort tot de core business van Yoonison. Daarnaast ontwikkelt Yoonison NFC oplossingen met telefoons van Nokia en Samsung. Hieruit is het nieuwe product Smart Postering ontstaan. Meer informatie: www.yoonison.com en www.smartpostering.com.

WheretoCard
WheretoCard richt zich als 'service provider' van elektronische ticketverkoop op ticketverkopende organisaties in de dagrecreatie, beurzen en evenementenbranche. Sinds 2001 is WheretoCard actief op het gebied van SMS ticketing en Print@Home ticketing, met in de afgelopen jaren een specialisatie in RFID en NFC ticketing. Meer informatie: www.wheretocard.nl, www.MobilityCommerce.com en via info@MobilityCommerce.com