Gemeente Moerdijk


26-02-2008: Aanpak onderwijsachterstanden

Het college controleert in opdracht van de raad de inzet van middelen, die door instellingen worden ingezet om taal- en onderwijsachterstand te voorkomen. Over het afgelopen schooljaar 2006/2007constateert het college weliswaar een overschrijding met ruim achtduizend euro, maar is tevreden met de ontwikkelingen.

De gemeente Moerdijk voert een actief beleid als het gaat om de aanpak van onderwijsachterstanden. De raad stelt jaarlijks een actieplan voor taalbeleid vast. De beschikbaar gestelde gelden worden vooral ingezet om te voorkomen dat kinderen een achterstand in taal of onderwijs oplopen. Het college stelt vast dat subsidies worden ingezet op de speerpunten in het gemeentelijk taalbeleid 2005-2009. Daarin staan de begrippen taalstimulering en samenwerking tussen partijen centraal. Er is het afgelopen jaar vooral ingezet op deskundigheidsbevordering en de inzet van deskundigen. Medewerkers van peuterspeelzalen zijn getraind om taalachterstand reeds op peuterleeftijd op te sporen. Op elke peuterspeelzaal is nu een taalcoördinator aanwezig. Er is een peutervolgsysteem waarin de ontwikkeling in taal, motoriek en de sociaal emotionele ontwikkeling van 600 peuters wordt gevolgd. Een team van deskundigen in logopedie, orthopedagogiek en wijkverpleegkunde is ingezet en komt regelmatig bijeen om doorverwijzing naar ondersteuning op logopedie of leesbevordering in te zetten. Ook de bibliotheek speelt een belangrijke rol in de uitvoering van taalstimuleringsprogrammas als het voortouw en de rode draad en met de inzet van themakisten.