Gemeente Breda

Breda legt nota Natuur- en Milieueducatie 2008 2012 voor aan Bredanaars

Het college heeft in de conceptnota Natuur- en milieueducatie 2008 2012 de hoofdlijnen opgesteld die beschrijven wat Breda de komende jaren gaat doen op het gebied van natuur- en milieueducatie.

Deze nota wordt vrijgegeven voor consultatie. Wethouder Willems van Milieu: `Via natuur- en milieueducatie zet de Gemeente Breda zich al ruim 20 jaar in om Bredanaars te informeren over natuur en milieu. Zo laten we op het Milieu Educatief Centrum (MEC) zien wat u en ik kunnen doen om natuur een betere plek in ons leven te geven en de milieuproblemen te verminderen.'

Belangrijkste punten uit de nota

De conceptnota beschrijft in hoofdlijnen een ambitieus programma waarbij ook samenwerking met veel partijen nodig is om tot zichtbare resultaten te komen. Doel van dit plan is dat er in 2012 meer plant- en diersoorten in Breda te vinden zijn en het leefmilieu is verbeterd.

Doelgroepen

Natuur- en milieueducatie richt zich nu vooral op jongeren tot 12 jaar, maar het college wil die ook meer onder de aandacht brengen van jongeren tot 18 jaar en van volwassenen. Om deze oudere doelgroepen meer te betrekken bij het werk van het Milieu Educatief Centrum aan de Wolfslaardreef wordt voorgesteld om de naam `MEC' van dit centrum per
1 januari 2009 te wijzigen in Bezoekerscentrum Wolfslaar, Informatie over natuur en milieu. Dit bezoekerscentrum is een belangrijk instrument om de milieudoelstellingen van de Gemeente Breda te verwezenlijken.

Reageren

De conceptnota is hieronder in te zien/te downloaden. De nota ligt ook ter inzage bij de informatiebalie in de Publiekshal van het Stadskantoor en op het Milieu Educatief Centrum (MEC), Wolfslaardreef 95 te Breda. Reageren op dit concept is mogelijk tot 16 april.

Doel natuur- en milieueducatie

Om te weten hoe we om moeten gaan met ingewikkelde vraagstukken, zoals luchtkwaliteit en energie, zijn kennis en vaardigheden nodig. Natuur- en milieueducatie vergroot of verandert de kennis en vaardigheden ten aanzien van natuur, milieu en landschap. Op die manier leren we de eigen leefomgeving beter kennen. Door zelf te ontdekken en te ervaren komen oplossingen voor de vraagstukken dichterbij.

Breda, 26 februari 2008

Zie:

Conceptnota Natuur- en milieueducatie 2008-2012